Finns det fler sträckor som "Slingerbulten"?

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
SMC-appen sägs ju ha en massa vägar inlagda, jag har inte kollat själv, men någon annan kanske kan uttala sig om kvaliteten?

SMC-appen har ett grundläggande fel som gör den ointressant för mig. Den borde fokusera på vägsträckor som är bra och låta användarna visa dem på en karta, låta användarna rösta och berätta om dem och låta användarna bygga samman de olika rekommenderade sträckorna till en egen rutt. Den rutten skulle börja där man är, passera ställen man vill besöka och slutligen sluta där man vill hamna. Ja, som man gör när man tittar på en karta, till exempel Libers MC-karta. Man kunde låta vägsträckor som många användare rekommenderar eller som får höga betyg bli en färg, andra ok sträckor en annan, trista vägar en tredje och direkt olämpliga vägar en fjärde, ja som Libers karta men med bättre upplösning, uppdatering och med GPS-stöd.

Vill man lägga till funktionalitet kunde man låta användaren ange start, passeringar och mål tillsammans med körsträcka och andra önskemål och få ett förslag på en rutt, men då blir det genast mycket mer komplicerat att skriva appen. Karta skulle räcka, men klickbara vägsträckor och möjlighet att länka dem samman och få instruktioner när man kör, eller visning av en karta där ens position ritas ut.

Istället har man valt approachen med kompletta turer. Det gör att det finns massor av turer som passerar ungefär eller exakt samma vägar, men man vet inget om de enskilda delarna av turen. Kanske har den som lagt upp den inte hittat speciellt bra och missat närliggande fina vägar. Och eftersom det blir många och oöverskådliga listor betygssätts inte vägarna. Det gör att åtminstone jag tycker att appen är oanvändbar.

Att den dessutom inte uppdateras gör det ännu värre. Jag har felanmält positionen på en MC-parkering i Uppsala (S:t Eriks torg) flera gånger under flera månader utan att det ändrats, och den felaktiga positionen finns också rapporterad i en kommentar sedan över ett år. En parkeringsplats som är angiven åtminstone 500 meter fel, väl utom synhåll och på en helt annan väg är svår att hitta. Det är inte rätt sätt om man vill få appen använd, varken fel positioner eller underlåtenhet att åtgärda anmälningar. Jag kommer knappast bry mig om att anmäla nästa fel jag hittar.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
najs Ragge ! ... fan nu måste jag fixxa 12 volt å USB vid styret å en hållare till Z1'an för å kunna köra med GPSen :tummenupp

Och var hittar du en app, Android såväl som ios som medger ruttplanering om man vill följa vissa vägar? Finns inte mig veterligen.... Tyvärr.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Om du googlar https://www.google.se/#q=site:sporthoj.com+maprika får du två träffar (ja nu blir det ju strax tre) där jag beskriver hur jag gjorde förra sommaren. Inskannad Liberkarta i ett program som kan visa en gps-plott var du är, följa när du åker och zooma som du vill. Fungerade alldeles utmärkt. Men man behöver en stor skanner.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag använder appen Motion-X i kombination med Google Maps (som jag tycker är grymt bra på planering i och med att man kan "dra och släppa" rutter för att planera om). Först planerar jag bra rutter i Google Maps, sen importerar jag dem till Motion-X med hjälp av dessa instruktioner. Så småningom samlar man på sig alla bra vägsträckor i Motion-X och kan köra med rörlig karta där de bra vägarna är tydligt markerade, ungefär som med hojkartan, fast digitalt. Det går att ställa in så att alla de rutter man tidigare lagt in visas på översiktskartan. Appen kan även ladda ner kartor i förväg - bra om man har dyrt dataabonnemang eller kör utomlands. Motion-X är inte så bra på ren navigering (sväng för sväng), men jag tycker det passar klockrent för de behov jag har som hojåkare - att få en överblick i realtid av var jag är i relation till bra hojvägar.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Och var hittar du en app, Android såväl som ios som medger ruttplanering om man vill följa vissa vägar? Finns inte mig veterligen.... Tyvärr.

har bara kört (iofs med bil iom att jag varken har laddare/hållare på hojjen ännu) med maps... funkade bra , antingen lägga in en destination å pluppa massa eller importera från datorn i Motion X

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag fick infon härifrån:

http://www.mcgpsinfo.com/2014_02_01_archive.html

Jag kan ha fel om curvy roads. Det kanske bara finns i Zumo 390

sɐəɹpuɐ;6040514 skrev:
I så fall är Garmin väldigt hemliga med det. Jag läste på när jag köpte min 390 för några veckor sedan och valde den på grund av kurviga vägar-funktionen. Det är väl den och möjlighet att köpa till däcktrycksgivare som skiljer modellerna, men det skiljer ju inte heller många hundralappar mellan dem.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/catalog/product/compareResult.ep?compareProduct=138275&compareProduct=107979

Synd bara att Basecamp är så oändligt dåligt och buggigt, åtminstone på OS X.

Jag puffar igen för TomTom Rider i den senaste versionen. Slingrande vägar, livstids kartuppdateringar, lättanvänt planeringsprogram (Tyre), möjlighet att koppla mobilen med Bluetooth, billigare än Garmin.

http://www.netonnet.se/art/telefon/gpsnavigator/gps-4_3-tums_skarm/tomtom-riderv4/187235.4682/

Visst, Garmin har en del funktioner som inte TomTom har, men det är sånt som jag upplever är mest relevant för terrängåkare. Jag är i alla fall helt nöjd med min Rider.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Körde Slingerbulten i fredags, då jag var på besök i Stockholm. En kul och fin väg, men bilar och all tung trafik drog trots allt ner kulhetsfaktorn ganska mycket.

Förstår dock att den är poppis, Café Rosenhill var trevligt och den ligger ju hyfsat nära Stockholm. Ska dock inte ge mig in på hur bra vägar det finns här nere i Skåne i jämförelse, för då blir det väl en massa tjafs om att man inte förstår vad vi säger, man måste ha visum som någon nämnde och så vidare. :tungan

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tycker E4an söder ut är knixig och skojjig. Speciellt högersvängen vid Hölö.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det finns många vägar här i Värmland och i Dalsland som är betydligt finare och roligare än Slingerbulten och Bogesundsvägen, men eftersom det finns färre motorcyklister här så pratas det inte lika mycket om dem. :fakta
Kan varmt rekommendera vägen över Åsmule mellan Dals Rostock och Västra Bleken, kanon väg! Jag har kört de flesta vägar i Dalsland och visst är brudfjällsvägen fin om den inte hade varit så jävla ned grusad.

En annan kanon väg är den mellan Hedekas och Dals Ed, förbi Kåtebol. rekommenderas varmt! :tummenupp

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
Lägg upp dina favoriter här då :)

Har för mig att du tipsade om kostigen för några år sedan, den tackar man för :Bugar

Denna sträcka är trevlig, du börjar med cykelstigen(kostigen), när du kommer till forestad tar du vänster sedan över bron och direkt vänster, http://kartor.eniro.se/m/WPjSX Mycket kurvor och bra asfalt.

http://kartor.eniro.se/m/o8QBl är också mycket trevlig, går över hallandsåsen, mycket kurvor och bra asfalt.

Har flera bra vägar som rekommendation, kan fylla på en annan dag när jag har mer tid :tummenupp

Ww har en hel del guldtips till med bra vägar, får hoppas han kommer in i tråden och ger dig mer tips :)

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tycker E4an söder ut är knixig och skojjig. Speciellt högersvängen vid Hölö.

Håller med! Med varvräknaren vid red line på sexans växel, så känns den riktigt kurvig. Bilarna blir som stillastående objekt och utgör därför ingen fara längre. Eventuellt blåblink försvinner raskt i backspeglarna dessutom.

Störtskönt!

Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
STOOR VARNING!! diesel/bensin whatever över hela vägen när man kommer från Tungelsta. Åtminstone några hundra meter sen vände jag då man fick sladd även om man höll 40. Var ringer man för att anmäla sån skit? Vet inte hur det ser ut från andra hållet.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Denna sträcka är trevlig, du börjar med cykelstigen(kostigen), när du kommer till forestad tar du vänster sedan över bron och direkt vänster, http://kartor.eniro.se/m/WPjSX Mycket kurvor och bra asfalt.

http://kartor.eniro.se/m/o8QBl är också mycket trevlig, går över hallandsåsen, mycket kurvor och bra asfalt.

Har flera bra vägar som rekommendation, kan fylla på en annan dag när jag har mer tid :tummenupp

Ww har en hel del guldtips till med bra vägar, får hoppas han kommer in i tråden och ger dig mer tips :)

båda dessa är kanon.. hoppas inte för många läser i tråden, så den blir hårt trafikerad sedan :(

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin