SMC-appen sägs ju ha en massa vägar inlagda, jag har inte kollat själv, men någon annan kanske kan uttala sig om kvaliteten?
SMC-appen har ett grundläggande fel som gör den ointressant för mig. Den borde fokusera på vägsträckor som är bra och låta användarna visa dem på en karta, låta användarna rösta och berätta om dem och låta användarna bygga samman de olika rekommenderade sträckorna till en egen rutt. Den rutten skulle börja där man är, passera ställen man vill besöka och slutligen sluta där man vill hamna. Ja, som man gör när man tittar på en karta, till exempel Libers MC-karta. Man kunde låta vägsträckor som många användare rekommenderar eller som får höga betyg bli en färg, andra ok sträckor en annan, trista vägar en tredje och direkt olämpliga vägar en fjärde, ja som Libers karta men med bättre upplösning, uppdatering och med GPS-stöd.
Vill man lägga till funktionalitet kunde man låta användaren ange start, passeringar och mål tillsammans med körsträcka och andra önskemål och få ett förslag på en rutt, men då blir det genast mycket mer komplicerat att skriva appen. Karta skulle räcka, men klickbara vägsträckor och möjlighet att länka dem samman och få instruktioner när man kör, eller visning av en karta där ens position ritas ut.
Istället har man valt approachen med kompletta turer. Det gör att det finns massor av turer som passerar ungefär eller exakt samma vägar, men man vet inget om de enskilda delarna av turen. Kanske har den som lagt upp den inte hittat speciellt bra och missat närliggande fina vägar. Och eftersom det blir många och oöverskådliga listor betygssätts inte vägarna. Det gör att åtminstone jag tycker att appen är oanvändbar.
Att den dessutom inte uppdateras gör det ännu värre. Jag har felanmält positionen på en MC-parkering i Uppsala (S:t Eriks torg) flera gånger under flera månader utan att det ändrats, och den felaktiga positionen finns också rapporterad i en kommentar sedan över ett år. En parkeringsplats som är angiven åtminstone 500 meter fel, väl utom synhåll och på en helt annan väg är svår att hitta. Det är inte rätt sätt om man vill få appen använd, varken fel positioner eller underlåtenhet att åtgärda anmälningar. Jag kommer knappast bry mig om att anmäla nästa fel jag hittar.