Finns det godkända hjälmar av crossmodell för landsvägsbruk?

ja det finns det, om jag inte har fel för mig så är alla svensksålda crosshjälmar lagliga att bruka på allmänväg.

Avisst..men, jag kanske var lite otydlig i min formulering, vill ha en hjälm, crossmodell som är lika SÄKER som en integral-landsvägshjälm! Finnes detta?
(åsså ska den vara ball också) :tummenupp

Avisst..men, jag kanske var lite otydlig i min formulering, vill ha en hjälm, crossmodell som är lika SÄKER som en integral-landsvägshjälm! Finnes detta?

Finns säkerligen bra crosshjälmar som är bättre än kassa integralhjälmar.

Dock så har en integralhjälm större vadderad anliggningsyta och i allmänhet kraftigare integrerad käkbåge än en crosshjälm någonsin kan/kommer att få. De har dessutom oftast mindre ventilation och annat som är värt mer ute i skogen än på landsvägen. Ovanpå detta så är visir bättre skydd för plytet än ett par crossglasögon, så... nej. Inte om du jämför en bra hjälm av varje sort.

Crosshjälmen är bättre om man kör cross, integralen bättre på landsväg. Man kan inte få en hjälm att vara bäst på både och. I så fall hade det inte funnits två sorters hjälmar.

(åsså ska den vara ball också) :tummenupp

Dom stora märkena så som Shoie, Arai osv dom säljer crosshjälmar som är riktigt bra sydd i men dom kostar där efter tyvärr.

Marushin har en modell som heter X-Moto, det är en integralhjälm med "cross" utseende. Finns på www.touring.se
Kan inte uttala mig om hur "säker" den är.

Hur är det med HJC´s crosshjälmar? Är de godkända och dugliga för vägbruk (ifall man har en offroad/motard)?

Hur är det med HJC´s crosshjälmar? Är de godkända och dugliga för vägbruk (ifall man har en offroad/motard)?
Den HJC crosshjälm jag hade var iaf e-godkänd.

Men det är som -Rosen- säger: De flesta (om inte alla) crosshjälmar som säljs i Sverige är godkända för att användas även på vägar. Vem skulle vilja ge sig ut på crossbanan med något som inte uppfyller de grundläggande kraven om stötupptagande förmåga som ställs på en e-godkänd hjälm?

Nackdelarna som jag ser det med crosshjälmar (vilket är den hjälmtyp som jag till 95% använt sedan jag tog A1 för tio år sedan):
* Dåligt regnskydd. När det regnar så får man alltid regn i ansiktet. Och kör man över 70kmh så känns det som att någon gör "tusen nålar" i ansiktet på en.
* Bullriga.
* Överventilerade. Vissa modeller har ventilation anpassad för svettig crosskörning och dåliga möjligheter att justera ner ventilationen till en vettig nivå för landsvägskörning.
* Dålig aerodynamik. Skärmen på en del modeller fångar onödigt mycket vind.

Dessutom tycker jag att många crossbrillor ger lite väl smalt synfält.

Kollar man istället på t.ex. en Marushin X-Moto eller Arai Tour-X 3 så slipper man många av de problem som finns med en renodlad crosshjälm. Fast om man bara ska köra grus, i skogen eller posörköra i stan varma dagar och inte ligga ute på landsväg så fungerar en vanlig crosshjälm.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back