Finns det några polacker här på forumet?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu är det så här att jag drar till Polen om några veckor och hämtar hem en laddning med fönster till kåken och då passar jag även på att handla kök från Ikea då vi ska ha en hel del stommar därifrån.
Men nu har jag suttit och kollat en jävla massa på polska sidor och jag har kommit fram till att jag köper allt därifrån, kyl-frys-ugn-häll-fläkt-diskho etc. Bara på inköpen från Ikea skulle vi spara ca 25 000:- om vi köpte några av deras vitvaror, vilket vi inte kommer göra förvisso.
Så det är ju sjukt billigt där nere och det verkar som att det mesta finns i Gdansk, dit jag åker för att hämta mina fönster direkt på fabriken som tillverkar dem åt mig.

MEN nu är det så att några grejer jag ska köpa bara säljs i webbutiker, eller det är bara där jag har hittat dem än så länge åtminstone. Så jag skulle behöva ha tag på en polsk adress dit jag kan beställa prylarna och sedan hämta upp dem :tomten
Bra eller dålig idé? Skitsamma, här finns det mycket pengar att spara! Diskhon jag har spanat in kostar ca 6000:- i Sverige men bara 2500:- i Polen.

Givetvis betalar jag för besväret och om inte detta går att lösa så skulle jag åtminstone behöva ha lite språklig hjälp vid beställningarna...
Min kontakt i Polen som säljer fönster till mig pratar flytande svenska och bor i Gdansk men det är ett mer professionellt samarbete så jag vet inte om jag vill fråga henne om hjälp med att fixa köksgrejer åt mig...
Stora otympliga grejer som kyl-frys-ugn mm kommer jag köpa rakt över disk så det är inga sådana saker jag behöver få hjälp med.

En annan fråga: Om man bor i Arboga och ska åka till Polen, rekommenderas det att åka via Karlskrona eller Nynäshamn? Längre bilväg åt ena hållet men kortare båtfärd etc. Vad går snabbast, någon med erfarenhet?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Källa: http://www.directferries.se/gdansk_nynashamn_farja.htm

Nynäshamn- Gdansk tar 19 timmar.
Karlskrona- Gdynia tar 10 timmar.

Vad det sedan tar att köra Arboga- Karlskrona vet du nog bäst själv om du kört sträckan tidigare.

Jag har åkt Karlskrona- Gdynia ett par gånger och brukar boka en färja på kvällen och då är man framme tidigt morgonen därpå. Jag vet att folk från Stockholm brukar ta Nynäshamnsfärjan när de åker till Polen. Gdansk och Gdynia ligger som du säkert vet precis intill varandra. Man kan mer eller mindre säga att städerna har växt ihop.

Vad beträffar det andra så kan jag tyvärr inte bidra med någon hjälp.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Vad exakt har du tänkt beställa via webbshop? Kan kanske hjälpa dig men behöver mer info. Du får gärna pma mig om du vill.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Arboga - Karlskrona ca 4-4,5h
Arboga - Nynäshamn ca 1,5h
Så runt 3 timmar längre restid till Karlskrona men total tidsvinst den vägen 6 timmar x2 =12h. Så Karlskrona it is!
Tack för att du kollade upp detta, jag hade redan tappat bort mig i alla 42 flikar med polska butiker jag kollar i just nu och en till så hade Firefox exploderat i ansiktet på mig :D
Nu ska jag bara luska ut hur jag får grejerna fraktade från Warzawa till Gdansk för det är 40 mil dem emellan och jag pallar inte att köra hur mycket bil som helst...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Men vafan, jag åker ju inte ens förbi kungliga hufvudstaden på vägen då jag åker via Karlskrona :(
Annars hade jag tagit med en back till dig :tummenupp

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag köper bara kläder till mej själv. Inte hela kök. Det jag slås utav är den totala avsaknaden utav engelska i butiker.
Jag har alltid med mej en polsk kollega. Hur funkar det på IKEA, kan någon engelska?

Reser till polen i tjänsten med jämna mellanrum. Gillar landet, förrutom just det att ingen kan engelska inne i en stad som Warzawa.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köper bara kläder till mej själv. Inte hela kök. Det jag slås utav är den totala avsaknaden utav engelska i butiker.
Jag har alltid med mej en polsk kollega. Hur funkar det på IKEA, kan någon engelska?

Reser till polen i tjänsten med jämna mellanrum. Gillar landet, förrutom just det att ingen kan engelska inne i en stad som Warzawa.

Enligt min polska kollega så kan i princip ingen äldre engelska, bättre tur med ryska isf. Bland de yngre finns det en större mängd engelsktalande, men de är inte så värst bra på det.
Märkte av det en hel del själv när jag var där på bröllop och blev lämnad i en byhåla till stad utan polacker. :D Så fort man försökte prata engelska (eller svenska eller tyska) med någon så ryckte de på axlarna och log. Men det funkade bra med peka-och-vifta-med-pengar-metoden i polen med. :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ingen aning om det finns någon som kan engelska på Ikea men jag har ju ett papper med mig med alla artikelnummer och sånt så det borde jag hitta själv om inte annat. Men det optimala vore att bara ge 50 euro till en Ikea-anställd och sen får de plocka ihop det åt mig medan jag går och käkar eller eller dylikt.
Det var åtminstone ganska enkelt att gå in på ikea.pl och sedan söka upp varorna och lägga till dem i inköpslistan, maila den till mig själv och sedan kollar jag lagerstatus innan jag åker. Det som inte finns där får jag plocka upp i sverige på vägen hem istället.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du köper väl inga hemska plastfönster va ( composit som det så vackert heter)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du köper väl inga hemska plastfönster va ( composit som det så vackert heter)

PVC som det så vackert heter. Och jo, självklart köper jag PVC-fönster. Alternativet är bara aluminiumklädda träfönster men det är bara dyrt och tungt och mindre energieffektivt och ändå inte helt underhållsfritt. Och jag bor i ett hus från 1946 och inte i en gammal Karl Larsson-kåk där träfönster är ett måste.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Beror på att engelska inte lärs ut i grundskolan så som det görs här i Sverige. Tror dock att de infört de, vet inte exakt när. I Polen har ryska alltid varit de språk man lärt ut i skolan. Sen att allt på tv är dubbat gör inte saken bättre, därför är de som kan engelska inte så duktiga på engelskan iom det aldrig används. Tv är en väldigt stor hjälp när det kommer till språk. Tom hyrfilmerna är dubbade.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
PVC som det så vackert heter. Och jo, självklart köper jag PVC-fönster. Alternativet är bara aluminiumklädda träfönster men det är bara dyrt och tungt och mindre energieffektivt och ändå inte helt underhållsfritt. Och jag bor i ett hus från 1946 och inte i en gammal Karl Larsson-kåk där träfönster är ett måste.

Jag installerade pvc-fönster från Polen för några veckor sedan och det blev skitbra. Innan köpet kollade jag men en polare som installerade fönster för 4 år sedan genom samma firma och han är kanonnöjd. Jag har enplanshus och bytte alla fönster. 10 fönster varav två stora runda (och av de rektangulära är 2 st skitstora) samt en finfin altandörr, installerat och klart inkl. allt jobb utvändigt (plåt) för 32000. 3-glas så klart med bra sånt där energieffektivitetsvärde. Men svenska fönster skulle det lätt hamna på minst det dubbla eller tredubbla. Jag har 5 års garanti också. Så jag kan ju byta fönster 2-3 gånger för samma pris som svenska. Och jag tror inte att jag behöver göra det. Dessutom slipper jag måla och bara det är värt mycket.

Det absolut första polackerna frågade när de kom var: "free coffee?" ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag installerade pvc-fönster från Polen för några veckor sedan och det blev skitbra. Innan köpet kollade jag men en polare som installerade fönster för 4 år sedan genom samma firma och han är kanonnöjd. Jag har enplanshus och bytte alla fönster. 10 fönster varav två stora runda (och av de rektangulära är 2 st skitstora) samt en finfin altandörr, installerat och klart inkl. allt jobb utvändigt (plåt) för 32000. 3-glas så klart med bra sånt där energieffektivitetsvärde. Men svenska fönster skulle det lätt hamna på minst det dubbla eller tredubbla. Jag har 5 års garanti också. Så jag kan ju byta fönster 2-3 gånger för samma pris som svenska. Och jag tror inte att jag behöver göra det. Dessutom slipper jag måla och bara det är värt mycket.

Det absolut första polackerna frågade när de kom var: "free coffee?" ;)

Det lät riktigt billigt :tummenupp
Jag har tagit in en del offerter mest för nöjes skull och de drömmer ju ganska hårt de där fönstermonterarna. En offert med nästan samma fönster (lite sämre profil än de jag köper) som jag nu åker och hämtar skulle kosta 54k med montering efter rot och montaget var då på 40k. Men en offert på bara fönster från samma snubbe skulle kosta strax över 40k.

Nu ger jag ca 25k för mina med ett stort jävla dörr/fönsterparti, 6-kammars karm och 3-glas samt spröjs. När jag väl blir deras återförsäljare så skulle de kosta mig 17k. Skulle jag ha samma påslag som de offerter jag har fått så är det mer än 100% rakt av, exklusive frakt :glömdet

Och som sagt, varför köpa träfönster 2012 :confused: Det vore ju som att gå och köpa en gammal Volvo 142:a istället för en ny V70...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja måste nästan ta o ta in lite mer info om detta framöver, tydligen dags att byta fönster hemma hos morsan, 1½ plansvilla på 180kvm så några fönster är det ju iaf så man kan spara in en slant.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre