Finns det några seriösa företag som ringer upp en på mobil/hemtelefon?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Brukar lägga på luren direkt när det är tal om säljare på andra sidan luren utan att ens lyssna på vad de har att säga. Bara klart och tydligt säga att jag inte är intresserad oavsett vad de har att sälja. Senast ringde en säljare igår som var så påstridig att jag bara la på luren. Borde förstått att det var ett omen.

Idag ringer en tjej upp och påstår att de gör en marknadsundersökning ett par korta frågor om munhygien och det tog mycket riktigt inte många sekunder att svara på det. Som plåster på såren skulle man få upp till två el-tandborstar gratis berättade hon efteråt. En varningssignal tändes. Fanns så klart en hållhake som de lindade in fint. Eftersom tandborsten inte såldes i handeln än skulle de tills vidare skicka ut refill borstar med en månads intervall a ett par hundra kronor. Stopp och belägg där och där sa det klick när man bad dem förtydliga det ytterligare en gång.

Jag hoppas inte de skickar de där tandborstarna och försöker få inksasso på en för refill borstarna som jag aldrig kommer att ge en spänn för. Tandborstarna kommer jag att skicka tillbaka (på egen bekostnad antar jag).

Anmälde mobilen till NIX. Se till att anmäl er hemtelefon OCH mobiltelefon till NIX genast. Jag hade bara spärrat de förstnämnda tyvärr. Ingen aning om det hjälper mot den här typen av företag. De verkar inte bry sig om att de har fått KO och vite på sig redan för flera år sedan.

http://nixtelefon.org
077 228 00 00 (ring numret och bekräfta att ni vill spärra det med en knapptryckning. Det tar verkligen bara ett par sekunder).

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Well.

Min mobiloperatör ringde upp mig och angav lite bakgrund samt info om mitt användande, att det abonnemang jag hade var onödigt dyrt. Jag kunde fritt byta till ett med lägre kostnad mer anpassat för mitt användande. Utan förlängda avtalstider.

Var misstänksam flera veckor men det fanns inga hållhakar.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag tog dom där tandborstarna och ringde och sa nej till refill kostade inte mig än enda krona och nu har jag två eltandborstar som jag kan putsa hojen med. As bra :)

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Hemtelefon? Va?

Jag kör Truecaller som varnar hur många som rapporterat det som spam. Är det i hundratals så svarar jag inte och blockar bara sen. Man brukar få se namnet på företaget också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hemtelefon? Va?

Jag kör Truecaller som varnar hur många som rapporterat det som spam. Är det i hundratals så svarar jag inte och blockar bara sen. Man brukar få se namnet på företaget också.
Truecaller är sannerligen fantastiskt

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Well.

Min mobiloperatör ringde upp mig och angav lite bakgrund samt info om mitt användande, att det abonnemang jag hade var onödigt dyrt. Jag kunde fritt byta till ett med lägre kostnad mer anpassat för mitt användande. Utan förlängda avtalstider.

Glöm det, you're smoked :gnissla

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Brukar lägga på luren direkt när det är tal om säljare på andra sidan luren utan att ens lyssna på vad de har att säga. Bara klart och tydligt säga att jag inte är intresserad oavsett vad de har att sälja. Senast ringde en säljare igår som var så påstridig att jag bara la på luren. Borde förstått att det var ett omen.

Idag ringer en tjej upp och påstår att de gör en marknadsundersökning ett par korta frågor om munhygien och det tog mycket riktigt inte många sekunder att svara på det. Som plåster på såren skulle man få upp till två el-tandborstar gratis berättade hon efteråt. En varningssignal tändes. Fanns så klart en hållhake som de lindade in fint. Eftersom tandborsten inte såldes i handeln än skulle de tills vidare skicka ut refill borstar med en månads intervall a ett par hundra kronor. Stopp och belägg där och där sa det klick när man bad dem förtydliga det ytterligare en gång.

Jag hoppas inte de skickar de där tandborstarna och försöker få inksasso på en för refill borstarna som jag aldrig kommer att ge en spänn för. Tandborstarna kommer jag att skicka tillbaka (på egen bekostnad antar jag).

Anmälde mobilen till NIX. Se till att anmäl er hemtelefon OCH mobiltelefon till NIX genast. Jag hade bara spärrat de förstnämnda tyvärr. Ingen aning om det hjälper mot den här typen av företag. De verkar inte bry sig om att de har fått KO och vite på sig redan för flera år sedan.

http://nixtelefon.org
077 228 00 00 (ring numret och bekräfta att ni vill spärra det med en knapptryckning. Det tar verkligen bara ett par sekunder).
Vad hette företaget? Kolla dem på ratsit, sök upp styrelsen på facebook, ring och klaga, skriv IM på facebook och LinkedIn.
Kontakta gärna "säljaren" direkt på facebook.

#stalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Well.

Min mobiloperatör ringer upp mig ofta och vill att jag ska byta abbonemang, för mitt abb finns inte längre.

Jag kan spara 20:- i månaden om jag byter till deras nya med 2Gb tak, "och du använder ju inte så mycket data""

Näe, men mitt gamla abb som dom har tagit bort för att det var för bra ger mig 10Gb data i månaden för dom där 20:- extra, och om jag så bara behöver den datamängden en gång om året så är det dyrare att köpa till.

Dom ger sig inte heller.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad hette företaget? Kolla dem på ratsit, sök upp styrelsen på facebook, ring och klaga, skriv IM på facebook och LinkedIn.
Kontakta gärna "säljaren" direkt på facebook.

#stalk

Jag noterade inte namnet i huvudet, men söker man på fenomenet så dyker det här företaget upp i olika sammanhang flera år tillbaka.

http://www.dentally.se

De har fått vite av KO etc och lovat bättring. Men upplägget är exakt detsamma.

http://www.konsumentverket.se/Globa.../Förelägganden/FF-2012-10-dentally-nordic.pdf

Finns redan något upplagt på Facebook såg jag via någon av texterna på nätet om upplägget.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Blocklistor är trevligt... Trots NIX så ringer det en del puckon och jag orkar inte lägga tid på att sätta dit dem, så det läggs bara in i telefonspärren (vi har sånt på de fast anslutna trådlösa lurarna).

En bekant byggde egen televäxel med IP-telefoni och Asterisk programvara. Inga mer problem med uppringande säljare...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Lättast är att lägga på om det ringer och skall "undersökas", eller för den delen inte finns någon i luren under några sekunder.

Samtidigt tränar man bekanta på att se till att vara hövliga i luren när dom ringer.:gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är i alla fall inte så illa som i USA, där alla politiker ringer upp varje dag, flera gånger, för att sälja in sitt budskap.

Ja, det är ju inte politikerna själva som ringer, utan en automatuppringare...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För att svara på frågan i trådens rubrik: I allmänhet nej, inte som oprovocerat hör av sig till en utan att man varit i kontakt med de tidigare. Är man redan kund (eller har varit) så är det dock en annan femma, men då är de trots NIX ändå fullt fria att ringa till en då man har ett "etablerat kundförhållande" med de.

Lite intressant med undantagen är det ju. De "marknadsundersökningar" som nämns där, är det de som är anledningen till att många av blufföretagen inleder med tre frågor om ens inställning till ämnet "x"? :va

Ser att undantagen även lämnar öppet för politiska kampanjer. Innebär det att vi alla kommer bli uppringda av Gustav Fridolin inför nästa val som berättar hur viktigt det är för isbjörnarna att vi satsar mer pengar på kollektivtrafiken? :va

Och för övrigt så avskyr jag den form av "samhällsinformation" som varje veckan kommer i brevlådan i form av en gratis "tidning". Trots att den är 90% annonser så kan man inte bli av med den genom att frånsäga sig reklam med en lapp på brevlådan, eftersom det är just "samhällsinformation" :huvet

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
För att svara på frågan i trådens rubrik: I allmänhet nej, inte som oprovocerat hör av sig till en utan att man varit i kontakt med de tidigare. Är man redan kund (eller har varit) så är det dock en annan femma, men då är de trots NIX ändå fullt fria att ringa till en då man har ett "etablerat kundförhållande" med de.

Lite intressant med undantagen är det ju. De "marknadsundersökningar" som nämns där, är det de som är anledningen till att många av blufföretagen inleder med tre frågor om ens inställning till ämnet "x"? :va

Ser att undantagen även lämnar öppet för politiska kampanjer. Innebär det att vi alla kommer bli uppringda av Gustav Fridolin inför nästa val som berättar hur viktigt det är för isbjörnarna att vi satsar mer pengar på kollektivtrafiken? :va

Och för övrigt så avskyr jag den form av "samhällsinformation" som varje veckan kommer i brevlådan i form av en gratis "tidning". Trots att den är 90% annonser så kan man inte bli av med den genom att frånsäga sig reklam med en lapp på brevlådan, eftersom det är just "samhällsinformation" :huvet

Ja, sen kan de smyga med ett litet reklamblad med tidningen också. Värdelöst skräp som åker rätt i återvinningen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är helt riktigt att man får gratistidningarna även om man har en "Ingen reklam tack" på lådan.

Däremot funkar det utmärkt att sätta en till lapp "Inga gratistidningar eller sammhällsinformation heller"

Jag eldar ju dock med ved så jag har inget emot lite papper att tända upp med, så jag tar bort det tillägget över vintern :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Räknas sifo? Har blivit uppringd 11 gånger senaste månaden... :crash

9 av gångerna var det AFA/Revolutionär front som ringde och kollade dina politiska åsikter så dom vet om dom ska komma och klottra på din fasad och krossa dina rutor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är helt riktigt att man får gratistidningarna även om man har en "Ingen reklam tack" på lådan.

Däremot funkar det utmärkt att sätta en till lapp "Inga gratistidningar eller sammhällsinformation heller"

Jag eldar ju dock med ved så jag har inget emot lite papper att tända upp med, så jag tar bort det tillägget över vintern :tummenupp

Apropå att elda, de där bruna komposteringspåsarna som finns lite överallt är förbannat bra att tända med. Gratis är de också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Well.

Jag har råkat ut för samma och efter en tid insåg jag att de lurat på mig ett abonnemang som kostade mig mer pengar än det jag hade. Jävla ormar är vad de är och varje gång ni köper av telefonförsäljare ger ni dem incitament att fortsätta sina telefontrakasserier.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag noterade inte namnet i huvudet, men söker man på fenomenet så dyker det här företaget upp i olika sammanhang flera år tillbaka.

http://www.dentally.se

De har fått vite av KO etc och lovat bättring. Men upplägget är exakt detsamma.

http://www.konsumentverket.se/Globa.../Förelägganden/FF-2012-10-dentally-nordic.pdf

Finns redan något upplagt på Facebook såg jag via någon av texterna på nätet om upplägget.
En av ledamöterna har en fin villa i Djursholm. Beställ grus till uppfarten eller fyll i ett Sverigehäfte åt honom.

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad