Finns det regler kring antal natt-pass i rad?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Ska jobba natt nu i sommar (jun-aug).
Och för att få till någon längre ledighet så blir det till att byta bort pass.
Men jag undrar om det finns några generella regler för hur många nätter man får jobba i rad? Jobbar under transport, och "tyvärr" är det rätt hårt med reglerna.
Vi har diverse regler för vilor, dygnsvila på 11h och sammanhängande veckovila på 36h, som gäller mån-fre.
Så man kan jobba tis-mån, men inte mån-sön.

Undrar också. Ska med en person utomlands och jobba ihjäl mig.
Iofs finns det regler, så kolla med de som förmedlar.
Kan inte de hjälpa så kolla fakkkket.

Arbetstidslagen gäller väl alla oavsett fackförbund etc. men antal nätter i rad verkar konstigt om det finns regler för men antal timmar kan ha ytterliggare begränsning samt "perioder", personlig åsikt. Däremot går det att dra ut veckovilan på en tvåveckorsperiod om jag förstått det hela rätt = man får jobba 13 dagar i rad under vissa förhållanden även om man kan bli rätt sliten (beprövat frivilligt som anställd). Facket kan dock ha förhandlat ned arbetstidslagens "tak".

Detta tror jag, ganska säker på det hela men inte slagit upp det denna gång. Det mesta bör gå att läsa ut här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.HTM

Jobbade 232 dagar under 2010, kommer förmodligen bräcka det i år.

Last edited:
Arbetstidslagen gäller väl alla oavsett fackförbund etc. men antal nätter i rad verkar konstigt om det finns regler för men antal timmar kan ha ytterliggare begränsning samt "perioder", personlig åsikt. Däremot går det att dra ut veckovilan på en tvåveckorsperiod om jag förstått det hela rätt = man får jobba 13 dagar i rad under vissa förhållanden även om man kan bli rätt sliten (beprövat frivilligt som anställd). Facket kan dock ha förhandlat ned arbetstidslagens "tak".

Detta tror jag, ganska säker på det hela men inte slagit upp det denna gång. Det mesta bör gå att läsa ut här:

Tack för bra info!
De som "vidarebefordrar" min tjänst till den jag kommer att vara med vill att jag verkligen är hård på allt med timmar osv, men jag vet att det aldrig kan funka.
Hoppas bara att alla försäkringar osv gäller...
Sen ska jag åka iväg bara jag och han + en som aldrig jobbat ens inom vården så den kommande veckan lär vara sjukt åbelammad med timmar... (int fö att ja tro ja få ut de, men)

Tackar. Ja, veckovilan kommer man redan runt med att fördela arbetspassen över två veckor.
Dock vore det väldigt skönt att jobba en vecka / ledig en vecka, osv.

Tackar. Ja, veckovilan kommer man redan runt med att fördela arbetspassen över två veckor.
Dock vore det väldigt skönt att jobba en vecka / ledig en vecka, osv.

Det är klart men de reglerna är inte gjorda för att en arbetsgivare ska kunna missbruka dem =) Som sagt det står en del matnyttigt i länken ovan, särskilt aktuellt i din frågeställning:

"13 a § Arbetstiden för nattarbetande får under varje period om tjugofyra timmar inte överstiga åtta timmar i genomsnitt under en beräkningsperiod om högst fyra månader. Vid genomsnittsberäkningen skall räknas av från beräkningsperioden tjugofyra timmar för varje påbörjad period om sju dagar. Semester och sjukfrånvaro under tid då arbetstagaren annars skulle ha arbetat skall likställas med fullgjord arbetstid.
Nattarbetande vars arbete innebär särskilda risker eller stor fysisk eller mental ansträngning får dock inte arbeta mer än åtta timmar under varje period om tjugofyra timmar som de utför arbete under natt. Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.
Med nattarbetande avses den som normalt utför minst tre timmar av sitt arbetspass under natt eller troligen kommer att fullgöra minst en tredjedel av sin årsarbetstid under natt. Med natt avses perioden mellan klockan 22 och klockan 6. Lag (2005:165).

14 § Arbetstagarna skall ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila). Till veckovilan räknas inte beredskapstid då arbetstagaren får uppehålla sig utanför arbetsstället men skall stå till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbete när behov uppkommer.
Veckovilan skall så långt möjligt förläggas till veckoslut.
Avvikelse från första stycket får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådan avvikelse får göras endast under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.
Lag (2005:165)."

I din specifika frågeställning känns det som att du har lagen "skapligt" på din sida :tummenupp

*/ ?>
Back