Finns hojen kvar?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Pga flytt har jag varit tvungen att avyttra både bilar, motorcyklar, verktyg och möbler.

Ett beteende som jag inte riktigt förstår men som säkert skett 10-15ggr är att jag har annons ute på ngt på blocket, jag får ett email där det endast står "Finns hojen kvar?".

Jag svarar då tex "ja hojen finns kvar" men sedan händer inget mer. Vad är det för ide att skicka ett email och fråga om grejen som är till salu finns kvar om man inte tänker sig en fortsättning?

Spelar egentligen ingen roll för mig då jag gärna svara på ett sådant email eftersom det kan vara en köpare men blir lite nyfiken då det har hänt alltför många ggr för att det skall vara en tillfällighet.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Också upplevt detta varje gång jag har lagt ut saker på blocket, ibland blir man ju nästan orolig om det frågas så att man kan åka dit och sno den...

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
kankse därför så många skriver: så länge annonsen finns kvar fins varan?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Har inget bra svar. Det varierar nog kraftigt, vad man egentligen menar med en
sån fråga.

Jag skickar ofta den frågan. Det är ett bra sätt att veta om man ska gå vidare.
Eftersom man skickar frågan till 5-10 stycken kanske, så är det stört omöjligt
att gå vidare på ALLA :tungan

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag börjar också alltid så. Det finns massor av stolpskott där ute som inte greppat att man bör ta bort annonsen när varan är såld.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Man skall svara "jo, fan.. Jag tror den står kvar. Har tappat bort den i garaget. Jag återkommer om jag hittar den bland alla grejer. Är du intresserad kan jag leta nu direkt":hihi

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Det är bra som köpare att ställa frågan för att få reda på hur jag ska inställa mig till vilka objekt som är värda att gå vidare med. Det är förvåningsvärt ofta som hojen är borta men annonsen ligger kvar, eller jag inte ens får svar.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Som jag upplevt detta fenomen är att det är frågan om eventuella köpare som väntar ut en osåld mc som de i sin tur inbillat sig att de kan dumpa priset kraftigt på om säljaren vill bli av med den.I ett fall var det en yngre köpare som skrapat ihop hela summan i femhundralappar, hundralappar, femtiolappar och tjugokronorssedlar i en salig röra som han la upp på bordet.Han hade tyvärr inte den ursprungligt begärda summan och väntade tålmodigt på om han fick köpa den för just den summa han nu hade ... det fick han och för övrigt så var det en riktigt trevlig grabb som försvann på sin första gatreggade hoj. :crash

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag brukar ibland maila och fråga just så när jag ser att annonsen legat ute väldigt länge och verkar vara orörd, alltså inget sänkt pris eller andra uppdateringar.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Jag brukar ibland maila och fråga just så när jag ser att annonsen legat ute väldigt länge och verkar vara orörd, alltså inget sänkt pris eller andra uppdateringar.

Detta.

Det är förvånansvärt många (en del i vart fall) som skiter i att
ta bort annonsen från blocket när hojen är såld...

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Som sagt, det är ju en relevant fråga om man vill veta om det är idé att fundera vidare på objektet eftersom annonser ofta ligger kvar trots att varan är såld.

TS fråga gällde väl varför det inte blir en fortsättning om frågan besvarats bejakande. Jag tror svaret är att många inte har alla får i hagen.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Som sagt, det är ju en relevant fråga om man vill veta om det är idé att fundera vidare på objektet eftersom annonser ofta ligger kvar trots att varan är såld.

TS fråga gällde väl varför det inte blir en fortsättning om frågan besvarats bejakande. Jag tror svaret är att många inte har alla får i hagen.
Precis. Frågan i sig kan vara helt relevant men varför endast den frågan i ett email?
Ett flertal av er har nämnt att det är en bra ingång till att se vilka objekt man skall gå vidare med men borde man inte ha det klart för sig innan?
Om jag nu svarar på frågan att "Ja jag har hojen kvar", hur kan ni då mha detta svar avgöra om det är intressant att gå vidare med eller inte?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om man mailar och frågar 10 st om hojen är kvar, får svar av 3, åker och kollar på 1, köper den; ska man då maila resterande 9 och berätta att man inte är intresserad längre? Tycker inte man behöver dumförklaras om man inte gör det.

Eftersom Blocket-säljare verkar vara så överrepresenterade i gruppen som har internet men ingen e-post så övergår det lite mitt förstånd varför man ska sitta och skicka en massa mail om man nu vill handla nåt. Jag tycker att man absolut skulle kunna kommunicera via mail fram tills affären ska gå i lås men det verkar vara en ovanlig uppfattning.

Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Förr ställde jag aldrig denna frågan men man blir lite trött på att bygga upp förväntningar och sedan få ett svar att bil/mc redan är såld.

Företag är ju speciallister på just detta och inbillar sig att man skulle få för sig att man skulle kolla igenom deras övriga sortiment för det :3freak

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag kan tycka att BARA fråga om hojen finns kvar är märkligt. Varför inte passa på och skjuta med några frågor man spontant har efter att ha läst annonsen? Nånting undrar man ju alltid.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!