Jag har inte så så många mil bakom mig, tog kortet -05 och körde den säsongen. Först hade jag en Suzuki TL 1000 S, en twin. Hade halvförsäkring på den och har för mig jag betalade runt 7500:- vilket jag tycker det är värt att lägga, börjar det närma sig 10 000:- för halv har man nåt min smärtgräns. Slutet av -05 bytte jag till just en Blade -98 och var väldigt nöjd med den. Den passade min körning då. Mest pendla till jobbet och lite halvkurviga vägar. Mycket effekt. Betalade väl närmare 6000:- för den med If märkesförsäkring som inte är värd att ha. Sporthoj har nämligen MYCKET högre självrisk och premien är inte så mycket lägre enligt mig. Sålde den och var utan hoj tills nu i vår, skulle köpa en Blade igen men det blev en GSX-R 750 -97 ist. Den hojen är lite kompaktare, mer lättsvängd och därmed roligare för lite mer aktiv körning enligt mig. Den passar mig väldigt bra både effektmässigt och i hanterbarhet. Jag är 190 cm lång men ska man inte göra europasemester på den så funkar det. Är väl få sporthojar som är bekväma.
En fördel med hojar runt de årsmodellerna är just att försäkringarna är mer humana. Hade tänkt köpa nyare hoj men kollade för skojs skull upp min gamla Blade och den skulle kosta 5500:- i halv nu, en -03 Blade skulle kosta 9500:- i halv. Jag kör inte bättre på en nyare hoj så då var valet enkelt. Sukkan betalar jag 4800:- för så jag klagar inte. Låt dig inte heller skrämmas av miltalen. Min har rullat 5000 mil i dagarna och den går fint. Räkna med att en hoj iaf rullar ca 500 mil om året. Vissa kör mindre, en del kör mer, men för att ha nåt att gå på.
Mitt tips är att du tar med nån som kan, om du inte själv kan. Provsitter, provkör och skapar dig en egen uppfattning av vilken av de två du vill ha. Båda är bra första hojar enligt mig.
Lycka till!
Mvh Martin