Firestorm som förstahoj

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Hej Alla :hej

Jag e ny här o har under dom senaste dagarn suttit o råläst trådar, har fått en jvla massa bra info bl.a om körkort o sånt som intresserar mig eftersom jag inte har nåt (än). Antar att svaren i frågorna som kommer kan finnas i tidigare trådar för jag har inte läst alla. :brynad

Funderar på att köpa en hoj innan jag tar kortet så jag kan träna lite hemma o inte kasta alla pengar på körskolan. Siktade först på en Yamaha Thundercat men efter ett besök på www.vv.se :fakta insåg jag att den hojen duger inte om jag vill köra upp för tung :(

Så nu har jag kollat lite på tyngre saker, har funderat på en Honda VTR1000F. Vet inte om det är i "värsta laget" för mig, jag har inte så mycket rutin vad det gäller att köra stora cyklar. Har kört lite Yz 125 när jag var yngre men antar att det inte e myckat att hänga i granen.
Samtidigt vill jag inte köpa en sur gammal bjässe som jag inte har nån nytta av om ett år bara för att den är lättare att göra garagevändningar med. Känner heller ingen som vill låna ut en cykel till mig för övnings och uppkörning.

Nu har jag då som sagt kollat in VTR lite extra, det verkar som man kan få tag på ett fräscht ex för en rimlig slant, -98 2000mil
~60K.

Har snackat med en kompis o han säger ungefär att angående manöverprov på uppkörning så handlar det mer om att lära sig köra just EN hoj bra sen om det är en -81 CB 750 eller nåt annat spelar inte så stor roll, utan mer kanske att det tar lite längre tid.

Så vad säger ni, jag vill ha lite tips. Funkar det med en VTR i så fall är det nån årsmodell man ska akta sig för eller nåt annat man ska tänka på vid köp av hoj (förstahoj)? Duger den att skjutsa på? Är den sköön att åka långt på? osv. eller är allt åt h*lvete?

så / Loader

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Köp den hoj du gillar sen kör du med insidan.Det går att köra ihjäl sig lika lätt på en 350 om man inte använder det man har där uppe.ska själv åka min fzr1000 som första hoj alltså med körkort har kört lite utan,har övningskört på den och den är mycket lättkörd tycker jag för att vara en 1000cc.
det är ingen mening att köpa en hysterisk r6 som du måste varva över 10000 hela tiden för att den är vridlös o sen byta till en r1 efter 1år när du är less och då förlora massa pengar utan köp vad du vill ha direkt.En vtr eller tl1000s är nog fina hojar om man gillar v-twin eller kanske en tl1000r om du vill ha helkåpa.

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Hej och välkommen!

Jag skulle inte rekommendera dig att lägga 60 000 kr på en extrem sporthoj som förstahoj. OK, det finns många som är värre, men jämfört med (citat) "Har kört lite Yz 125 när jag var yngre" (slut citat) är en VTR en extrem sporthoj.

Köp en billig stor offroadhoj istället, de är jättebra att lära sig köra hoj på! Lätta att manövrera, lätta att köra, bra uppsikt i stadstrafik, sköna att åka långt på och så vidare. Om olyckan är framme är de dessutom jämförelsevis billiga att lägga i diket.

Och det bästa av allt: när du sen om något år kliver upp på en riktig sporthoj märker du vad du får för pengarna! YEEEEHHAAA!

Å andra sidan är jag en feg, dålig förare och licensierad moralkärring, så lyssna inte för mycket på mig.

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
Vet du, jag tycker att nybörjare - oavsett ålder - skall starta med något litet och billigt de första två åren som a) inte skickar dem i tangentens riktning i första bästa kurva som har dåligt grepp och b) inte kostar en förmögenhet att fixa om man skulle klota.

Jag rekommenderar en DT125. Skitkul hoj så länge man inte tittar på hastighetsmätaren.

Eller en encylindrig fyrtakts offroadhoj. Jag saknar min gamla TT350 som jag kundre dra på baksulan med hundratals meter. Har jag aldrig klarat på någon annan maskin.

En stor stark landsvägsmaskin som Firestorm är inte vad jag skulle klassa som en bra nybörjarhoj. Den kanske är slöare än en Fireblade, men det säger inte så mycket. Som att kalla en F-14 "slö" för att den får smisk av en JAS-39...

Jag hör folk nu och då som kläcker "Jag tänkte börja med något litet, som en CBR600". @_@ För helvete, en CBR600 har 120 hästar, gör 0-200 snabbare än en tidig GSX-R 1100 och toppar 250! Vad menar de med "litet"?

Last edited:

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
VTR:en (Firestormen alltså) är lättkörd och twinnen levererar effekten snällt. Sittställningen är av karaktären sporttourer. Halvkåpa på allt detta och jag tycker det verkar vara en strålande nybörjarhoj!! :tummenupp

Lycka till med kortet!

edit: Det är inte hojen det hänger på sååå mycket om det är en bra nybörjarhoj, utan nybörjarens inställning, personliga mognad och respekt/sunt förnuft för cykeln/omgivningen.

Last edited:

Heinrich

Puderluder
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
B
@Loader

Köp en rejäl hoj med en gång!!
Du kommer att behärska den hyfsat efter ett tag, bara du tar det lite lungt. Du kommer att förlora stålar på att först köpa en hoj som förmodligen inte kommer att ha så länge eftersom du verkar vara inne på att skaffa en riktig sporthoj. :tummenupp

Jag ångrar att jag inte köpte en ZX-9 istället för min 6:a.

Ut och burna. :hej

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag tror du känner själv när du provkör en hoj om du klarar av den,är man en nybörjare som inte tål grupptryck och inte kan kontrollera sig då ska man ha som gnällspiken sa en 125:a.

Duke

SDK Socio #2611
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Slö DuCaTi Monster 620 med kortad röv.
Kolla annars på en Suzuki SV650 som är en pålitlig och rätt billig cykel. Den går i försäkrings klass5.
Den är vädligt lätt att köra över sina gränser om man startar med en klass7 hoj!!

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Klart grabben ska ha en Firestorm!

Inget större fel på en Firestorm som förstahoj!

Har en själv, som tredje, eller möjligtvis fjärde, efter att ha gjort uppehåll ett par år.

Ok, det finns ju en del effekt i den, men inte överdrivet, och den är tämligen snäll och lättkörd. Vet man bara att "the throttle goes both ways" som engelsmännen säger, så lär det inte vara nåt större problem.

Har förresten en kompis som köpte en Fireblade 929:a som första hoj. Visserligen var han 26 då (om det nu spelar nån roll), och hade bara kört lite cross innan men han klarade sig fint på 'Bladen.

Köp min förresten: en svart -98:a som gått ca 3400 mil för, säg 55000 ;)!

Är sugen på nåt rejsigare :rock

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
VTR1000F låter som ett bra val, den lessnar du nog inte på i första laget och den är skapligt snäll och lättkörd samtidigt som den är en rolig busmaskin. TL1000S är lite nervösare och har lite mer effekt, de tidiga 97´orna har ett rykte om sig att vara "widowmakers" så det kanske inte är det ultimata nybörjarvalet av hoj.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Gnällspik skrev:
Vet du, jag tycker att nybörjare - oavsett ålder - skall starta med något litet och billigt de första två åren som a) inte skickar dem i tangentens riktning i första bästa kurva som har dåligt grepp och b) inte kostar en förmögenhet att fixa om man skulle klota.

Jag rekommenderar en DT125. Skitkul hoj så länge man inte tittar på hastighetsmätaren.

Eller en encylindrig fyrtakts offroadhoj. Jag saknar min gamla TT350 som jag kundre dra på baksulan med hundratals meter. Har jag aldrig klarat på någon annan maskin.

En stor stark landsvägsmaskin som Firestorm är inte vad jag skulle klassa som en bra nybörjarhoj. Den kanske är slöare än en Fireblade, men det säger inte så mycket. Som att kalla en F-14 "slö" för att den får smisk av en JAS-39...

Jag hör folk nu och då som kläcker "Jag tänkte börja med något litet, som en CBR600". @_@ För helvete, en CBR600 har 120 hästar, gör 0-200 snabbare än en tidig GSX-R 1100 och toppar 250! Vad menar de med "litet"?

man måste väl ha minst en 700cc:are för att få köra upp för tungt kort, vilket det ju lät som att han ville göra, på sin egen hoj.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag skulle inte lägga 60 000:- på en förstahoj eftersom det är för dyrt att krascha, men jag skulle ALDRIG köpa en DT125:a!!! Han ville köra motorcykel, inte trimmad moped :fakta

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Du har tydligen nära noll erfarenhet av att köra hoj.
Har du tänkt på vad försäkringen kan tänkas kosta dig, underhåll, utrustning mm?
Det är ju inte endast hojens pris man ska glo på.

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Ok, tack för tipsen.
Härligt med ett aktivt forum.

Det va lite gott o blandat, men det e bra att höra vad ni tycker. Det finns både för o nackdelar med att köpa en mer motorstark cykel som förstahoj, som jag kunde ana. Jag e 24 år o anser mig ha så mycket självkännedom så att jag vet mitt eget bästa, så att det känns om att dra iväg o testa en VTR e nästa steg.

Ang. försäkring, utrustning osv. så har jag även räknat lite lätt på det och vad jag vet så ingår inte VTR:en i den "värsta" klassen,
dessutom bor jag på landet, men det e en kostnad jag har räknat med. Utrustning har jag annonserat om här men det verkar inte vara nån som nappar, jag kanske var lite för petig med vad jag ville ha. Jag antar att om man köper allting hos en handlare kanske dom prutar lite på priset, men det e mycket pengar no shit. Förhoppningsvis värt det. :)

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Jag köpte en sv650s som första hoj och har nu övningskört ca 80 mil. Jag kan bara säga att hojen växer för varje mil jag kör. Sedan har jag kört tre ggr med trafikskola(inte på min hoj men på en african tvin) och tycker det var värt var ända krona. Jag tror nog att man kan hänga på det mesta i hoj väg om det svänger lite med sv`n (inte när jag kör men en som kan) :rolleyes: .kan tillägga oxå att effekten räcker gott och väl till. 59900 kostade hojen 02:a med 0 mil på mätaren och 5 års garanti!!! :tummenupp

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
Helt rätt...
Jag tog kortet förra året och blev fast i twinnträsket med en gång. Innan jag skaffade hoj var jag helt säker på mitt sunda omdöme men efter några frispel börjar jag tvivla. Sv´n är superskön trots sin motorstorlek, dessutom om man kollar nere på kontinenten så är effekthysterin betydligt svalare. TL 1000 lockar svårt men så länge svn skänker billig glädje tänker jag skona mig själv från att ryckas med av hästkrafternas ondska.
:D

Så mitt tips är att fynda en sv och begränsa dig från att göra misstag. Det skonar kanske både plånbok och liv.

Oj, låter som en säljare.... men icke!

Lycka till!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hmm, konstigt. Jag körde upp på min förrförra cykel, vilket var en CB400N -99. Är det kanske andra regler om man fyllt 21 vid uppkörning?

CB400 och kawa ZX750 har för övrigt varit mkt billiga, smidiga och lättkörda, men jag vet inte hur länge jag levt ifall jag hade haft min nuvarande hoj direkt efter kortet ;)

/Martin

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rigge skrev:
jag skulle ALDRIG köpa en DT125:a!!! Han ville köra motorcykel, inte trimmad moped :fakta

En ostrypt DT125R är ju hur kul som helst, har själv haft en 89:a. Det var längesen nu man kunde slira runt på sandstränderna, ut och leka i vintersnön eller ta en smygreva på skogsstigarna...

/Martin

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...