Mnja, för mig är det apenkelt att räkna hem en förmånsbil.
Förmånsvärde ca 5700:- med 50% skatt = 2850:- per månad.
Tjänstemil ersätts med 9,50/mil med egenkostnad ca 3kr/mil i snitt. De flesta privatmilen går på hemladdad el och kostar ca 2kr/mil.
Utöver det, ingen kapitalkostnad eller service mm. Billigt och enkelt.
Därtill skall då såklart läggas den vedertagna minskningen av hemmets elförbrukning eftersom jag laddar bilen hemma...
Min jämförelse var med en bil med förbränningsmotor. De tjänstebilarna jag haft har haft liknande, kanske lite högre förmånsvärde än det du nämner. Därtill har jag fått ett soppakort av firman som jag tankat med. Jag hade fritt drivmedel även privat men blev upptaxerad för drivmedelsförmånen per privat mil.
Om en elbil är ändamålsenlig för TS. Om han kan ladda för snitt 3kr/mil. Om företaget går med på att köpa en elbil som duger. Om TS kör minst 2650 mil i tjänsten.
Många om och det jag skriver ovan bygger på att siffrorna du och TS upgett stämmer. Räknar man med 15% minskning av hushållselen så blir kalkylen annorlunda. ? Har inte räknat med att TS eventuellt kan gå med vinst om han får 18,50kr/mil för sin privata. Så du kan ha rätt men det är många villkor som behöver uppfyllas.
Sedan lyfts det fram flera argument om bekvämligheten med en ny fräsch firmabil. Jag delar såklart beskrivningen men jag tolkar det samtidigt som att TS vill ha hårda siffror och att han är extremt kostnadsmedveten. Kör man tusen mil per år för 20k så säger det en del. Jag har själv varit i liknande situation och gjort kalkylen för privat kontra tjänstebil. Fått fram att det privata är billigare men ändå valt tjänstebil eftersom jag då fick en sprillans ny bil som jag inte behöver serva själv eller ens byta till vinterhjul på. Dock fick den lyxen en prislapp som jag på förhand visste vad lyxen skulle kosta.