"Firmabil" eller ta milpeng från jobbet?

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Kommer få ny roll på jobbet och i förlängningen kommer det att innebära mycket mer kundbesök. Väldigt oklart ännu hur mycket bilkörning för jobbets räkning det i praktiken innebär men lika bra att börja tänka i tid.

Med dagens bränslepris suger ju det mesta, även om min privatbil är hyfsat snål på soppan. Men hur hårt är det på ekonomin att ha en förmånsbil?
Kör i dagsläget kring 1500mil/år privat.

Input, funderingar etc? :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle valt mil peng för om man har en snål bil å ganska många privata mil..
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För min del är förmånsbil det givna valet. Har du möjlighet att ladda hemma och köpa elbil som förmånsbil är det ändå bättre.
Den riktigt stora vinsten är att du slipper äga en bil med allt vad det innebär med kapitalkostnad, värdefall, service, däck mm.

Du betalar skatt på förmånsvärdet och drivmedelskostnad för privatresor, alternativt allt drivmedel med milersättning för tjänstemil.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vissa politiker har som mål att det inte ska vara förmånligt att ha förmånsbil. De tycker man ska betala för att få arbeta. Det blir avancerad beräkning på milpengar om man ska komma överens om en summa som man inte går back på.
 

Raderad medlem 51742

Guest
En sak kan man vara säker på. Om inget fundamentalt händer när det gäller den politiska riktningen i dessa frågor kommer det bli allt dyrare att köra en bil, oavsett om den ägs privat eller som förmånsbil och det är svårt att veta hur det kommer bli långsiktigt eftersom det tenderar att komma nya utspel hela tiden. Egentligen borde det inte ens kallas förmånsbil för det är inte längre speciellt förmånligt, om än bekvämt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det beror på….

Vad får du för milersättning?
Vad kostar privata bilen per mil inkl. allt?
Vad är förmånsvärdet på den tilltänkta tjänstebilen?
Betalar du statlig inkomstskatt?
Får du fritt drivmedel för privat körning?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Här kan du räkna ut vad det kostar att ha en privatbil per mil:

Det du får i milersättning måste alltså vara så hög efter skatt för att du ska gå jämnt upp. Det är nog sannolikt att du får så mycket men då kan du räkna ut vad det kostar dig att köra privatbil i jobbet och då har du något att jämföra mot kostnaden att ha en förmånsbil.

Mvh,
Ingvar
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Här kan du räkna ut vad det kostar att ha en privatbil per mil:

Det du får i milersättning måste alltså vara så hög efter skatt för att du ska gå jämnt upp. Det är nog sannolikt att du får så mycket men då kan du räkna ut vad det kostar dig att köra privatbil i jobbet och då har du något att jämföra mot kostnaden att ha en förmånsbil.

Mvh,
Ingvar

Kollade å fyllde i uppgifter å kom upp i under 20.000 kr om året i bilkostnad.. Å då va de på 1.000 mil om året..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kollade å fyllde i uppgifter å kom upp i under 20.000 kr om året i bilkostnad.. Å då va de på 1.000 mil om året..
Då kör du ruggigt billigt, om du räknat rätt. Med fler mil lär du komma under 18,50kr/mil som du som max kan få skattefritt.

Det blir svårt att räkna hem en tjänstebil. Sannolikt billigare att köra privat.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Kollade å fyllde i uppgifter å kom upp i under 20.000 kr om året i bilkostnad.. Å då va de på 1.000 mil om året..
Det låter lågt men om det stämmer så blir det nog billigast med egen bil om du har en bra milersättning.
Du kan få 18.50 per mil skattefritt och sen är det upp till arbetsgivaren vad de betalar utöver det. Kompisen har ungefär 35:- per mil från sin arbetsgivare.

Mvh,
Ingvar
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Då kör du ruggigt billigt, om du räknat rätt. Med fler mil lär du komma under 18,50kr/mil som du som max kan få skattefritt.

Det blir svårt att räkna hem en tjänstebil. Sannolikt billigare att köra privat.

Mnja, för mig är det apenkelt att räkna hem en förmånsbil.

Förmånsvärde ca 5700:- med 50% skatt = 2850:- per månad.
Tjänstemil ersätts med 9,50/mil med egenkostnad ca 3kr/mil i snitt. De flesta privatmilen går på hemladdad el och kostar ca 2kr/mil.

Utöver det, ingen kapitalkostnad eller service mm. Billigt och enkelt.

Därtill skall då såklart läggas den vedertagna minskningen av hemmets elförbrukning eftersom jag laddar bilen hemma...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den största vinsten är att man inte behöver bry sig så noga och man kan ta ut helt nya fina bilar.

Några saker som kommer avgöra hur bra kalkylen blir är om arbetsgivaren står för trängselskatt och/eller bränsle samt om du annars kan få bilersättning och i så fall hur stor. Och det som många andra nämnt, ladda eller inte, laddplats på jobbet osv.

Eftersom alla har olika policy är det lite svårt att svara helt tydligt men om du vill ha en ny bil är det ofta/alltid förmånligt. Om du inte bryr dig är det mer tveksamt.
Har inte räknat sedan nya förmånsvärden kom i juli skall jag tillägga.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mnja, för mig är det apenkelt att räkna hem en förmånsbil.

Förmånsvärde ca 5700:- med 50% skatt = 2850:- per månad.
Tjänstemil ersätts med 9,50/mil med egenkostnad ca 3kr/mil i snitt. De flesta privatmilen går på hemladdad el och kostar ca 2kr/mil.

Utöver det, ingen kapitalkostnad eller service mm. Billigt och enkelt.

Därtill skall då såklart läggas den vedertagna minskningen av hemmets elförbrukning eftersom jag laddar bilen hemma...
Min jämförelse var med en bil med förbränningsmotor. De tjänstebilarna jag haft har haft liknande, kanske lite högre förmånsvärde än det du nämner. Därtill har jag fått ett soppakort av firman som jag tankat med. Jag hade fritt drivmedel även privat men blev upptaxerad för drivmedelsförmånen per privat mil.

Om en elbil är ändamålsenlig för TS. Om han kan ladda för snitt 3kr/mil. Om företaget går med på att köpa en elbil som duger. Om TS kör minst 2650 mil i tjänsten.
Många om och det jag skriver ovan bygger på att siffrorna du och TS upgett stämmer. Räknar man med 15% minskning av hushållselen så blir kalkylen annorlunda. ? Har inte räknat med att TS eventuellt kan gå med vinst om han får 18,50kr/mil för sin privata. Så du kan ha rätt men det är många villkor som behöver uppfyllas.

Sedan lyfts det fram flera argument om bekvämligheten med en ny fräsch firmabil. Jag delar såklart beskrivningen men jag tolkar det samtidigt som att TS vill ha hårda siffror och att han är extremt kostnadsmedveten. Kör man tusen mil per år för 20k så säger det en del. Jag har själv varit i liknande situation och gjort kalkylen för privat kontra tjänstebil. Fått fram att det privata är billigare men ändå valt tjänstebil eftersom jag då fick en sprillans ny bil som jag inte behöver serva själv eller ens byta till vinterhjul på. Dock fick den lyxen en prislapp som jag på förhand visste vad lyxen skulle kosta.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Helt sant att det svaret nästan alltid blir: "Det beror på"
Själv har jag haft tjänste/förmånsbil i en mängd olika varianter under minst lika många policys och det beror som sagt på vad man prioriterar och vad som är ett värde för dig.

För min del är känslan av att vara totalt obrydd angående kostnader, slitage, försäkringar och allt annat elände som följer med bilägande ett väldigt stort värde. Ett mycket större värde än den faktiska utgiften om ca 2850kr/månad plus drivmedel för privatmil. Dessutom för en maximalt tre år gammal bil med allt vad det innebär i bekymmersfrihet och komfort.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Helt sant att det svaret nästan alltid blir: "Det beror på"
Själv har jag haft tjänste/förmånsbil i en mängd olika varianter under minst lika många policys och det beror som sagt på vad man prioriterar och vad som är ett värde för dig.

För min del är känslan av att vara totalt obrydd angående kostnader, slitage, försäkringar och allt annat elände som följer med bilägande ett väldigt stort värde. Ett mycket större värde än den faktiska utgiften om ca 2850kr/månad plus drivmedel för privatmil. Dessutom för en maximalt tre år gammal bil med allt vad det innebär i bekymmersfrihet och komfort.
Håller med. Det beror på…

Landade som sagt också på den bekväma lösningen som, i mitt fall, blev dyrare. Körde inte ens 200 mil/år privat men på den tiden ville jag ha en ny, dyr och fräsch bil och var beredd att betala för lyxen.

Nu glider jag in till jobbet på min skitiga hoj. Kränger av mig skoteroverallen, blöt i skrevet efter morgonens ösregn. Never looked back, hoj är kul att köra. Bil är ett nödvändigt ont.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Håller med. Det beror på…

Landade som sagt också på den bekväma lösningen som, i mitt fall, blev dyrare. Körde inte ens 200 mil/år privat men på den tiden ville jag ha en ny, dyr och fräsch bil och var beredd att betala för lyxen.

Nu glider jag in till jobbet på min skitiga hoj. Kränger av mig skoteroverallen, blöt i skrevet efter morgonens ösregn. Never looked back, hoj är kul att köra. Bil är ett nödvändigt ont.

Ett tag drev jag tesen om förmånshoj ganska hårt, helt och hållet utan framgång dock.
I dagsläget har jag en och annan tjänsteresa kors och tvärs landet och då är bilen, om än motvilligt, ett rimligare alternativ.

Men det där med hushållsel.
Eftersom den vedertagna besparingen vid byte till elbil är 15% borde jag alltså spara mer om jag byter till ett större boende med högre förbrukning?
Eller är det ett engångsuttag?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En sådan enkel sak som att man kan välja bil eller bilersättning ger ett helt annat utfall, och om man då ska göra den beräkningen måste man veta om man är ITP1 eller ITP2 eller något annat också eftersom arbetsgivaren skall betala pensionsavsättning på ersättning men inte på förmånsvärdet - om du är ITP1.





Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Elbil eller något som behöver laddas känns inte riktigt aktuellt. Bor i lägenhet utan möjlighet att ladda så det känns som att det riskerar att blir ett onödigt "krångel".

Ska man nu räkna lite vad nuvarande bil kostar med amortering och allt så är vi väl i alla fall en bit över 3papp i månaden (värdeminskning inte inräknat). Kunde man hitta nåt som inte belastar kontot med alltför många tusenlappar till är det ju bra. Jag känner definitivt inte att jag behöver kvittera ut en toppmodell bara "för att jag kan" så..
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Elbil eller något som behöver laddas känns inte riktigt aktuellt. Bor i lägenhet utan möjlighet att ladda så det känns som att det riskerar att blir ett onödigt "krångel".

Ska man nu räkna lite vad nuvarande bil kostar med amortering och allt så är vi väl i alla fall en bit över 3papp i månaden (värdeminskning inte inräknat). Kunde man hitta nåt som inte belastar kontot med alltför många tusenlappar till är det ju bra. Jag känner definitivt inte att jag behöver kvittera ut en toppmodell bara "för att jag kan" så..

Då är kalkylen förmodat ganska enkel.
Förutsatt 50% marginalskatt behöver du hitta en bil med förmånsvärde om max 6000:- vilket inte bör vara särskilt besvärligt.
Till det kommer kostnad för privat drivmedel, parkering och eventuell trängselskatt.

Många företag använder någon form av brutto eller nettlöneavdrag, då blir de eventuella effekterna på pensionsavsättningen viktiga att räkna med för att det skall bli rättvist att jämföra.

Om man inte är (som undertecknad) bekväm och gillar det bekymmerslösa. Då är det bara att beställa.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top