Firmor/verkstäder som byter motorer?

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
De flesta verkstäder gissar jag kan plocka ur en motor på en bil och stoppa tillbaka en lika dan. Men...

Jag går i tankarna att köpa en en äldre Mercedes (W126) bensinare och stoppa i en dieselmotor istället. En operation som är ganska vanlig och enkel tydligen. Själv så har jag inte riktigt platsen och verktygen att göra detta.

Finns det någon här på Sporthoj som har erfarenhet av att lämna in sin bil för den här typen av motorbyte på verkstad? En uppskattning om prisbilden och tips på eventuella firmor i Stockholmsområdet mottages tacksamt!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hör med folket på Zatzy aka Bilsnack. Där är det större chans att ngn nappar.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jo Zatzy är väl mer lämpligt, men jag tänkte prova här först :) Sportbike, har du koll på folk/firmor som kan tänkas syssla med detta?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför vill du transplantera in en surdiesel i bilen?

Mercas dieslar må vara slitstarke men är inte det mest upphetsande man kan göra en omkörning med.

Dessutom skulle dom väl strama upp reglerna så att det skulle bli svårare att få en sån ombyggnad godkänd, just för att dom inte ville få ut fler orenade surdieslar på vägarna, men det blev kanske inget med det?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter som nåt för Jörgen Karlsson

Jag bor ju i Stockholms innerstad.
Så det är trickigt med lokal redan när jag ska underhålla min egen mercadiesel.
Annars kan man ju köpa en W126 med originalmonterad diesel.
Inte så vanliga i sverige dock, men några har ju importerats.
Heter 300SD resp 300SDL
Här är en lite äldre, då är det samma OM617 3-liters 5-cylindriga gjutjärns turbodiesel jag har i min. Senare modeller fick treliters sexorna OM603 osv. Turbodieslar det med.

http://m.blocket.se/alvsborg/Mercedes_300SD_62470471.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns en bra oberoende MB-verkstad i bandhagen
http://www.mbservice.se/

Familjeföretag med gott rykte.
De har jag själv anlitat till min merca för jobb som tarvar specialverktyg och annat jag inte klarar själv.
De kan byta motor, men jag kan tänka mig att arbetskostnaden blir en del ändå.
Men kan ju vara värt att ringa och kolla.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det räckte att viska Dieseljesus namn lite subtilt så dyker han upp lika träffsäker och bedårande informativ som vanligt :banana
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Kul med alla svar. Sitter med mobilen på nattjobb så det blir lite kortfattat svar. Varför jag tittat på detta alternaiv är att jag helst vill ha en med långa hjulbasen. Finns med om617 i Sverige som Jörgen skriver, men den med om603 såldes bara i USA om jag är rätt underrättad. Det finns många ute i vårt avlånga land som konverterar på egen hand men tar betalt för bilarna som att dom vore gjorde av guld. Bensinarna är däremot ganska billiga och jag vill undersöka om det skulle kunna gå och komma undan billigare på detta sätt.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
En Toyota Cressida är ju ingen Mercedes...

Men jag såg nyss ett avsnitt av Mighty Car Mods där de skaffade en Toyota Cressida i Australien (grabbarna bor där) och sen flög till Japan, hittade en Toyota Chaser som bygger på samma bottenplatta. Köpte chasern, plockade bort avgassystem och en del andra saker de ville behålla. Kapade bilen. Lastade in fronten och en del lösa delar de ville behålla i en container.
Det var avsnitt 1.

Avsnitt 2 är när de fått Chaser fronten till Australien och kan sätta igång med motorbytet.
Avsitt 2 kan ses här
https://www.youtube.com/watch?v=-P52gGHPzSQ


Om man har bra ställe att mecka på, verktyg, tid och bra polare som kan hjälpa en så verkar det ganska kul. :)



Sen antar jag att det kostar en slant att köpa TVÅ Mercedes bilar, framförallt om man ska flyga runt halva världen och sen med frakt och jobb att byta och grejer, framförallt om man ska betala någon att göra det...

Kollade för skojs på blocket vad en begagnad Mustang skulle kosta. Verkar som att man hamnar runt 160-170kkr om man vill ha en 05 eller nyare med V8.
Personligen hade jag hellre tagit det än en 80 tals Merca om man landar på liknande priser.
Men det kanske bara är jag som inte förstått charmen med en 80 tals diesel merca ?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
En Toyota Cressida är ju ingen Mercedes...

Men jag såg nyss ett avsnitt av Mighty Car Mods där de skaffade en Toyota Cressida i Australien (grabbarna bor där) och sen flög till Japan, hittade en Toyota Chaser som bygger på samma bottenplatta. Köpte chasern, plockade bort avgassystem och en del andra saker de ville behålla. Kapade bilen. Lastade in fronten och en del lösa delar de ville behålla i en container.
Det var avsnitt 1.

Avsnitt 2 är när de fått Chaser fronten till Australien och kan sätta igång med motorbytet.
Avsitt 2 kan ses här
https://www.youtube.com/watch?v=-P52gGHPzSQ


Om man har bra ställe att mecka på, verktyg, tid och bra polare som kan hjälpa en så verkar det ganska kul. :)



Sen antar jag att det kostar en slant att köpa TVÅ Mercedes bilar, framförallt om man ska flyga runt halva världen och sen med frakt och jobb att byta och grejer, framförallt om man ska betala någon att göra det...

Kollade för skojs på blocket vad en begagnad Mustang skulle kosta. Verkar som att man hamnar runt 160-170kkr om man vill ha en 05 eller nyare med V8.
Personligen hade jag hellre tagit det än en 80 tals Merca om man landar på liknande priser.
Men det kanske bara är jag som inte förstått charmen med en 80 tals diesel merca ?


Intressant klipp!

Det knepiga är väl inte kanske själva bytet, det görs som sagt nästan på löpande band ute i landet på främst w201, 123 och 124. Det är väl just att ha vissa verktyg och en motorlyft som talar mot att göra det själv då jag inte har detta :)

Om du ska dieselkonvertera en sådan här merca så köper du en donatorbil eller lös motor för mellan 5 och 10 000 och själva bilen för kanske 20-25000 (Vissa verkar dock vilja ha hutlöst betalt för sina bilar).

Varför jag vill åka runt i en 80-talsmerca handlar om att jag gillar filosofin som dom byggdes efter, det handlade om att konstruera och tillverka en bil som skulle göra kunden nöjd. Inte att tjäna så mycket pengar som möjligt som premiumbilstillverkarna har som filosofi idag. Söker man runt lite på nätet så kommer du finna att många ägare beskriver sina bilar som "gedigna som pansarvagnar".
Jag gillar också att bilarna är relativt enkla (W126 är iofs tveksam), med mycket mekanik som går att byta eller renovera om det går sönder och gott om utrymme att mecka om man behöver det. När det gäller moderna bilar så sitter man ju i knät på tillverkaren och verkstäderna om något går sönder, och det gör det ju påfallande ofta. Är tex inte jätteimponerad av bilar som går i "limp-mode" bara för att elen inte riktigt är på topp.

Varför jag vill ha en diesel i bilen har främst att göra med driftskostnaderna. Även om dieslarna inte är jättesnåla så är det stor skillnad mot bensinarna. Mercedes dieslar från den här tiden är också konstruerade som jag tycker att dieslar ska vara, robusta, lite sävliga med traktorljud och helt mekaniska, går de väl igång så går de så länge det finns luft och bränsle. I Norge ska det tex finnas (eller har funnits) en OM603 sugdiesel i en W124 som ska ha gått 300 000 mil utan renovering. Samtidigt så tål dom att trimmas. Runt 350 hk går det att plocka ut ur en OM603 turbo genom att enbart montera ett större turboaggregat och modifiera bränslepumpen.

Tack vare mekaniska radpumpar och förkammarteknik så är de heller inte så känsliga för bränsle eller bränslekvalite heller. Det gör att de tål att köras på gammal fet villa/brännolja som jag lyckas få tag på ibland, biodiesel eller blandtanka vegtabiliska oljor. Med detta så blir milkostnaden låg.

En modern common-faildiesel skulle troligen få hicka av blotta åtanken på något av dessa bränslen.

Nu blev det här kanske en något nördig kärleksförklaring till gamla mercor och surdieslar, men det bjuder jag på:D:banana

Ps, sen kan man ju välja den enkla vägen och köpa en hyffsat modern liten japansk småbil med bensinmotor, men det vore inte lika kul:tungan
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Hej
Om du törs kan du ta kontakt med ett gymnasium eller komvux.
Jag fick ett motorbyte gjort på komvux fordonsprogram här i stan. Gick bra förutom att de glömt dra åt på ställen men det fixade jag själv. Dock 2 alvarliga ställen så viss översyn efteråt kan rekommenderas...

Förutom de motordelar jag köpte, lager o dyl, så kostade det mej bara fikabröd.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top