"Fiskfjällsmönstrat" Macadam 90 däck

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
:confused: Glad påsk på er. Här kommer en fråga från en nyregistrerad medlem. Har en Suzuki 1200 bandit -01 med Macadam 90 sulor. Framdäcket har fått "fiskfjällsmönster", vilket innebär oregelbundet däckmönster i rotationsriktningen. Hoppas ni förstår vad jag menar. Hojen får vobblingstendenser om du släpper styret. Vad kan detta bero på?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Detta fenomen är inte alls ovanligt på Macadam 90. Har själv råkat ut för det, på en gixxer 1100, och den förklaring jag fick av däckåterförsäljaren är att jag haft aningen för lågt lufttryck. Testa ett annat märke och se om det blir skillnad :tummenupp

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Finns fortfarande Macadam 90 o köpa? Det ersattes väl av Macadam 100 för ett par år sedan? Råkade oxo ut för det fenomenent '99 på en FZR, och det var tydligen en "misslyckad" blandning av gummihårdheter i däcket enlight den lokala Michelinkrängaren här i stan.

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
jag har kompisar som fått samma problem med sina Macadam men på min yzf så har det aldrig varit några problem och jag har alltid kört med dom.
Nu kör vi med efterföljaren michelin pilot road och dom verkar inte bli sådana

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jag har haft flera Macadam 90 på olika hojar och haft samma problem på alla.
Enligt en "expert" på Michelin jag träffade genom jobbet var lufttrycket för lågt,men jag hade redan testat att köra med 3 hekto mer än föreskrivet på ett nytt däck,och det blev likadant...

Det förklarar väl varför Macadam 90 inte finns längre :fakta

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
trött fet å 43 skrev:
:confused: Glad påsk på er. Här kommer en fråga från en nyregistrerad medlem. Har en Suzuki 1200 bandit -01 med Macadam 90 sulor. Framdäcket har fått "fiskfjällsmönster", vilket innebär oregelbundet däckmönster i rotationsriktningen. Hoppas ni förstår vad jag menar. Hojen får vobblingstendenser om du släpper styret. Vad kan detta bero på?

Det kan bli så där när man bromsar mycket med frambromsen men inte kör speciellt aktivt i kurvorna. Väldigt inspirerad körning på kurvig väg lagar framdäcket helt automagiskt. Åk ut å ha kul så fixar det sig! :D

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
andersbrink skrev:
Det kan bli så där när man bromsar mycket med frambromsen men inte kör speciellt aktivt i kurvorna. Väldigt inspirerad körning på kurvig väg lagar framdäcket helt automagiskt. Åk ut å ha kul så fixar det sig! :D

Det stämmer inte så bra för mej,då jag brukar åka "inspirerat" och så mycket som möjligt på kurviga vägar...
Bromsar mycket gör man ju iofs,men det beror ju på den inspirerade körningen :D

Däremot har jag bra erfarenheter av Macadam 100 och Pilot Road som ju är efterföljarna till Macadam 90.

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
trött fet å 43 skrev:
Hojen får vobblingstendenser om du släpper styret. Vad kan detta bero på?

Det får alla Bandit 1200 av den nya generationen även med nya framdäck, min också. Går över om du byter till koniska styrlager som vi gjorde på en kompis hoj nyligen. Nu kan han vinka till mig med båda händerna samtidigt när vi kör. Om jag släpper styret på min börjar det direkt småvobbla och ökar så att det blir farligt på några sekunder.
På 04 hojarna har dom nya koniska lager från fabrik, men på 01-03 är det kullager.
Fjälligheten beror troligen på att det körts med för lågt ringtryck.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Byt till koniska styrlager. De gjorde att wobbeltendenserna om man släppte styret försvann helt från min. Jag har hört att 1a generationen av bandit har koniska lager. Årsmodell 01 o 02 har rulllager och från 03 har den koniska igen kanske har suzuki kommit på nåt. Pilot road fram rekomenderas jag har kört ca 13 - 1400 mil och har 3 mm+ kvar.

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
andersbrink skrev:
Jag tror inte du förstod riktigt vad jag menade, mönstret "tandar" liksom blir som terasser, men eftersom vi "nästan" bor grannar så kan du ju svänga förbi och ta en kopp kaffe och se på skräpet. Annars :Bugar jag för svaren jag fått, tror mest på felaktig gummiblandning

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...