Fixa till garagegolvet?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Tänkte snygga till lite i garaget och tänker då framförallt på golvet. Nu är det betonggolv som dammar och känns allmänt skitigt. Har hört att man kan måla golvet med någon tålig färg dom gör det blankt och fint? Någon som vet lite mer om det? Mycket jobb? Behövs grundarbete? (mer än att man soppar rent)

Får väl åka förbi någon färghandlare och höra annars.. om en vanlig färgaffär har sådan färg?

Tacksam gör tips! :)

inte säker, men nån slags primer lär väl behövas..
sen nån tjock färg kanske,,, sånadär flakes kanske?
epoxy? :va

Det låter helt klart intressant... Tyvärr har jag inge svar på dina frågor men jag är intresserad av svaret eftersom jag har samma problem... Plus att det är sådan adär fina flingor på mitt golv :/
Hade ju varit häftigt att få fint blank chackrutigt golv i garaget men vet inte hur det håller om man åker in med dubbdäck och sådant...

Klinker är väl det som håller bäst.Färg slits,å sen ser det bara skabbigt ut.Köp på valfritt billighets-varuhus,håller utmärkt i ett garage :)

Jag jobbade som Industrigolvläggare i ett tidigare liv (yrke). Då lägger man på ett golv som är en blandning av plast, sand och härdare. Undrar om inte plasten hette methylme...nåt...chrylat kanske. Det blir grymt slitstarkt och rätt snyggt, dock kostar det väl skjortan...
Annars är det väl bara att blästra betongen själv, dammsuga ordentligt och hoppas att golvläggaren gör det på sidan av :) Underarbetet är viktigt, men gör du det själv sparar du in lite cash.

Vi har betongolja i våran verkstad, vi blandade i lite färg pigment och öste på. Funkar bra och är billigt! Du får dock inte samma fina yta som du får med epoxyfärgerna

Becker har något som beskrivs såhär :

Starka Golv Grund/Starka Golv Klarlack
Starka Golv är ett fukthärdande, polyuretanbaserat målningssystem för golv inomhus där höga krav ställs på slitstyrka och kemikaliebeständighet. Starka Golv Grund får inte användas ensam utan skall alltid blandas med Starka Golv Klarlack i lika volymdelar. Den används på golv i t ex garage och våtutrymmen, lagerlokaler etc. Vid användning utomhus finns risk för missfärgning (gulning). Starka Golv Klarlack kan användas ensam på betong- och trägolv. Den har en mycket hög slitstyrka och beständighet mot kemikalier, speciellt mot syror och lösningsmedel och man får en lättskött, repfast och fogfri ytbehandling.

Jag fick tag på en uppsättning Tarkettgolv som jag slängde in. Funkar bra samt känns lite lyxigt.

Henken, är det genomskinligt när man smetar ut det och sen blir det vitt/grått? Det blir ju fruktansvårt hårt iaf!

Lugn, grymt garage! Vad har du använt?

Nu hittade jag epoxyfärg på biltema!

"Golvfärg, tvåkomponent
Halvblank, vattenbaserad 2-komponents epoxifärg, avsedd för målning av betonggolv inomhus, där det krävs en färg med god kemisk och mekanisk beständighet. Lämplig för t.ex. golv i garage, tvättstugor och förråd. Luktfri under målning och härdning. Innehåll: 3,8 + 1 l. Innehållet räcker till ca 15 m², beroende på underlagets beskaffenhet. Grå."

Pris: 369:- 3,8 liter + 1 liter

Ni som målat, är det bara att soppa rent noggrant och sen måla på med en vanlig pensel?

Last edited:
Jag tänker lägga klinkers i mitt garage. Har också gammalt dammigt betonggolv.
Färg av bra kvalitet är grisdyrt, klinker kommer bli betydligt billigare.

Starka golv är riktigt bra gejer, slipa av golvetlite innan och måla på så blir det fiiint, kan även slänga in flakes i det om du vill.

Starka golv är riktigt bra gejer, slipa av golvetlite innan och måla på så blir det fiiint, kan även slänga in flakes i det om du vill.

Slipa låter jobbigt... är det absolut nödvändigt?

Att färg är svindyrt stämmer ju inte om man ser vad biltema säljer. 370:- för 15 m2 är ju inget att tala om! Men, kan man lite på att den färgen håller måttet?

Hyr/låna en slip maskin, då går det fort.

Jag vet inte om det är nödvändigt, men fråga nån som jobbar med sånt så får du ju ett riktigt svar.

När jag målade mitt golv så rekommenderades någon frätande vätska som skulle spridas ut och sedan spolas av. Tanken var att man skulle få en lite grövre yta för färgen att fästa i. Möjligt att du kan göra något liknande istället för att slipa? Jag hoppade över det steget eftersom min betong var i stort sett ny.

Jag använde en form av tvåkomponent där man lade ett par lager grund först och sedan ett par lager färg. Vart helt OK, men jag har märkt att SUV:en nöter färgen lite pga hög vikt och grova däck. Sen ser det riktigt dassigt ut när det blir salt och skit från bilarna på golvet, men jag hoppas på att det går hyffsat smidigt att tvätta av i vår... :gnissla

Är golvet jämnt och fint, men du vill ha lite dammbindande yta på det så går det bra att tvätta med saltsyra, för att sedan prima med "Sika latex" eller liknande. Späd ut det ordentligt, så kryper det ner i betongen och ger långvarigt skydd. Blir inte som färg utan gör betongen plastliknande.
Blir du inte nöjd med resultatet, så är det redan förberett för klinkers. Är ganska lätt att lägga och blir skitsnyggt och lättskött. Nackdelen är att vattenpölar och liknande kan bli löjligt hala på en del plattor...

Jag har oxå ett enbilsgarage och golvet är betong med flakes i. Dock är golvet ordentligt dåligt och jag vill få det fixat omgjort. Någon här som kan hålla mig i handen och hjälpa till? Det är cirka 15 kvm. Brunn i mitten ungefär som golvet lutar mot. en hel del av arbetsytan är helt söndrig och smular en massa.

Seriöst, jag vill få det fixat snarast. Någon här som kan hjälpa? Går det att göra även på vintertid? Hur länge måste golvet "torka"?

Jag har oxå ett enbilsgarage och golvet är betong med flakes i. Dock är golvet ordentligt dåligt och jag vill få det fixat omgjort. Någon här som kan hålla mig i handen och hjälpa till? Det är cirka 15 kvm. Brunn i mitten ungefär som golvet lutar mot. en hel del av arbetsytan är helt söndrig och smular en massa.

Seriöst, jag vill få det fixat snarast. Någon här som kan hjälpa? Går det att göra även på vintertid? Hur länge måste golvet "torka"?

Du vill alltså gjuta upp nån decimeter på det gamla ?

decimeter?!?!? lol.. nä...

kanske ett par centimer max.

Okej jag kanske tog i en aning. Men du får nog ta till lite mer än ett par centimeter om du ska köra fordon etc. på golvet vilket jag antar man gör i ett garage :)

Det blir inte helt hundra om man gjuter på en redan gjuten platta, blir svårt att vibba och få till helt perfekt. Sen lär man ha någon slags armering dessutom.
Men sånt kan en som håller på med detta bättre!
Kanske inte så kul om det spricker efter ett tag när man ändå lagt ner energi och pengar på det hela.

Hur många kvadrat?

2771684 Okej jag kanske tog i en aning. Men du får nog ta till lite mer än ett par centimeter om du ska köra fordon etc. på golvet vilket jag antar man gör i ett garage :)

Det blir inte helt hundra om man gjuter på en redan gjuten platta, blir svårt att vibba och få till helt perfekt. Sen lär man ha någon slags armering dessutom.
Men sånt kan en som håller på med detta bättre!
Kanske inte så kul om det spricker efter ett tag när man ändå lagt ner energi och pengar på det hela.

Hur många kvadrat?
Hörredudu! Mycket supa sig onykter igår? :D

Skrev 15 kvadrat i inlägget du först citerade ;) hehe

Men min plan var ju iaf att slipa ner det som är o sen spackla. Dock vet jag inte praktiskt hur man gör. Så jag vill att någon "håller mig i handen" :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick