Fixa trädgård

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Tänkte försöka fixa min gräsmatta mm. Som det ser ut nu består det sk gräsmattan av lera, mossa, ogräs och några grästuvor. Under allt är det mest lera.

Går det lägga fibermatta över den befintliga och sen bara slänga på lite gräsrullar, kanske ha något roligt medel som tar död på allt innan man lägger den nya?

Eller måste jag gräva upp allt ca 2dm och lägga matta sen fylla på med jord sen på med nya rullar? Gör man så lär jag väl få problem med att man får en jävligt vågig yta, då leran lär väl sjunka eller har den satt sig efter efter ca 30år?

Eller ska jag ge upp och slå upp trädäck över hela skiten och ha rabatter?

Hur får man snygga och lättskötta rabatter som man inte behöver rensa var dag, vad ska man plantera och det ska gärna inte kosta en årslön?

Slänger även med en bild på lgh, då någon kanske vet vad man ska köpa för färg på luckorna

Bifogat

• DSC01221.JPG
    DSC01221.JPG
    159 KB · Visningar: 159
  • DSC01222.JPG
    DSC01222.JPG
    200.6 KB · Visningar: 229
  • DSC01223.JPG
    DSC01223.JPG
    213.8 KB · Visningar: 150
  • DSC01224.JPG
    DSC01224.JPG
    215.9 KB · Visningar: 162
  • DSC01225.JPG
    DSC01225.JPG
    221.3 KB · Visningar: 121
  • DSC01210.JPG
    DSC01210.JPG
    75.3 KB · Visningar: 170
Last edited:
Lägger du på geotextil kommer inte gräsrötterna komma ner ordentligt...

MEd tanke på att din tomt är rätt liten och gräsmattan egentligen inte fylle någon större funktion kan ett rejält trädäck vara ett schysst alternativ som jag troligen hade övervägt om jag varit i samma sits.

Själv fräste jag upp min gamla moss-matta och fräste ner gödsel och lite ny jord och sedan sådde jag på nytt och såg till att dressa och gödsla regelbundet...

Men som sagt, är gräsmattan för liten för att nyttja till något kan ett trädäck helt klart vara värt det.

Men som sagt, är gräsmattan för liten för att nyttja till något kan ett trädäck helt klart vara värt det.

Personligen klarar jag mig utan gräsmatta, den är mer till för om man ska sälja någon dag. Då det är mest pensionärer och barnfamiljer i området, men hittar man rätt köpare så.
Hur är det med bygglov för något som inte har något tak, något som måste skaffas?

Hur är det med bygglov för något som inte har något tak, något som måste skaffas?

Trädäck får du bygga och tak får du bygga upp till 15kvm. Däremot krävs i vissa fall bygglov och/eller godkännande från grannen om du kommer för nära tomtgränsen.
Reglerna verkar skilja sig mellan kommunerna så bäst är om du kollar med just din kommun. De finns ofta lättillgängliga på kommunernas hemsidor.

Vad gäller trädäck så tror jag att ett snyggt och välskött trädäck ger bättre värde vid försäljning än en sunkig, gropig och gles gräsmatta och en mossangripen altan med sjöstensplattor.

Last edited:
Lägg stenplattor. Över hela tomten. Blir en del jobb. Men det sparar du in på allt gräs du slipper klippa, gödsla och jävlas med för att det ska hålla sig fint. Eller så fräser du upp allt, gödslar och sår någon frodig ängsblandning som du låter växa vilt.

Lägg stenplattor. Över hela tomten. Blir en del jobb. Men det sparar du in på allt gräs du slipper klippa, gödsla och jävlas med för att det ska hålla sig fint. Eller så fräser du upp allt, gödslar och sår någon frodig ängsblandning som du låter växa vilt.

Eller ta dit några polacker som asfalterar. Sen kan du måla asfalten i valfri färg. Grön tex för den sköna trädgårdsfeelingen.

lägg ner planerna på att göra nåt denna sommar, lägg en fet byggpress över "gräset" resten av sommaren/vintern. Tidigt i vår tar du bort och sår ny gräsmatta, alternativt gräs på rulle...:)

Minst jobb och du slipper tänka på det på 9 mån till

Gräsmatta på rulle är kungligt! Jag la om vår gräsmatta i våras, den var i tillåmed värre skick än vad TS är...:gnissla

Började med att handgräva skiten, mest för att den var så jävla kompakt att en jordfräss troligen bara hade studsat runt ovanpå, men även för att manuellt plocka bort så mycket maskrosrötter etc som möjligt. Sedan ett par varv med fräsen för astt slå sönder lerkokorna, sedan på med några säcka kogödsel samt nån vanlig NPK-gödning. Sist fräsning igen och avjämning med rätskiva och vattenpass innan gräset hämtades och rullades ut. Vattna satan i två veckor och du har en golfgreen!:tummenupp

Gräsmatta på rulle är kungligt! Jag la om vår gräsmatta i våras, den var i tillåmed värre skick än vad TS är...:gnissla

Började med att handgräva skiten, mest för att den var så jävla kompakt att en jordfräss troligen bara hade studsat runt ovanpå, men även för att manuellt plocka bort så mycket maskrosrötter etc som möjligt. Sedan ett par varv med fräsen för astt slå sönder lerkokorna, sedan på med några säcka kogödsel samt nån vanlig NPK-gödning. Sist fräsning igen och avjämning med rätskiva och vattenpass innan gräset hämtades och rullades ut. Vattna satan i två veckor och du har en golfgreen!:tummenupp

låter skoj:gnissla
i vår skall man lägga 600 kvm gräsmatta på de nya huset :död

Jordfräs skiten.
Tillsätt eventuell sand samt gödning.
Släng ut lite gräsfröer.
Vänta tills du tycker det är dags att klippa, men det ska vara rätt långt.
Fortsätt greja ich dona och var nöjd.

Tycker nog att det är mer krabb med rullgräs än att så fröer, visst det tar längre tid för fröerna att bli fint, men man behöver inte fullkomligt dränka gräset var och varannan dag för att det ska bli bra..

Bygg trall över hela skiten, bara gjuta ner lite plint eller köra fulvarianten och ställa på plattor. Drygt att klippa så lite gräs, det är ju mer jobb att ta fram gräsklipparen och tanka den än att klippa skiten.

Som tidigare inlägg.
Tralla över hela,gärna i två olika nivåer.
En lite mer upphöjd solterass o en umgängesyta.
Går att göra såna här bakgårdar skitfräcka.Utnyttja bakgården istället för att försöka driva upp en gräsmatta där.
Du har mycket skugga så gräsmattan torkar nog aldrig upp.Resultat,mossa o skit.
Vill du ha lite grönt kan du öppna upp trädecket i ngn hörna o köra lite prydnadsgräs där.
Resultat=Häftig umgängesplats o du slipper klabbet m så mycket underhåll.
Stenlägger du får du en yta som ska fogrensas o sopas f att hållas snygg.
Finns inget fular än en plattyta full m ogräs.

Som tidigare inlägg.
Tralla över hela,gärna i två olika nivåer.
En lite mer upphöjd solterass o en umgängesyta.
Går att göra såna här bakgårdar skitfräcka.Utnyttja bakgården istället för att försöka driva upp en gräsmatta där.
Du har mycket skugga så gräsmattan torkar nog aldrig upp.Resultat,mossa o skit.
Vill du ha lite grönt kan du öppna upp trädecket i ngn hörna o köra lite prydnadsgräs där.
Resultat=Häftig umgängesplats o du slipper klabbet m så mycket underhåll.
Stenlägger du får du en yta som ska fogrensas o sopas f att hållas snygg.
Finns inget fular än en plattyta full m ogräs.

2nivåer hade varit läckert, men tror jag har för lite höjd för att det ska bli bra så det resulterar nog bara i massa insyn från grannarna.
Så mycket skugga är det inte, dock har allt varit väldigt dåligt underhållet då tanten inte brytt sig utan endast slängt ut massa fågelfrön. Sen har jag inte brytt mig heller.

Blir nog slänga upp ett däck och bygga tak på en del, så man får in ett bord osv. Får söka efter lite coola lösningar och höra om det är ok för föreningen.
Sten blir det inte, då det inte är snyggt eller praktiskt.

Lägg kullersten och bygg upp några fasta planteringskärl så du får höjd på det du planterar så får du en mer stadsliknande bakgård. Vill du ha fler växter sen så planterar du det i krukor. Blir ganska hemtrevligt.

Sen kan crossen stå där utan att den sjunker ner i nån mossa :)

Edit: Såg inte vad du skrivit om sten. :huvet

Är ju en rätt schysst innergård egentligen, jag tycker att ni borde göra lite "japansk trädgård" av det. Dvs blanda sten/trall-ytor och lite gräsrutor (eller mer avancerade planteringar/träd). Enbart ett gigantiskt trädäck är kanske praktiskt men som du nämnde kanske du vill sälja nån dag och det kan vara trevligt med lite grönt då..
Letade fram en bild ungefär hur jag menar.. Lite oklart kanske men ändå. :)
framsidegng4_42983944.jpg

Är ju en rätt schysst innergård egentligen, jag tycker att ni borde göra lite "japansk trädgård" av det. Dvs blanda sten/trall-ytor och lite gräsrutor (eller mer avancerade planteringar/träd). Enbart ett gigantiskt trädäck är kanske praktiskt men som du nämnde kanske du vill sälja nån dag och det kan vara trevligt med lite grönt då..
Letade fram en bild ungefär hur jag menar.. Lite oklart kanske men ändå. :)

Trall vill jag ha så man kan gå ut och ta en kaffe käka eller annat trevligt och även ska man kunna in och ut i strumpor.

Men något åt detta håll kanske kan vara något eller är man helt ute och cyklar, negerjobb blir det oavsett hur man gör:näsblod

Bifogat

• trädgård.jpg
    trädgård.jpg
    23.3 KB · Visningar: 70
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa