Fjädringsinställningar

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Gullspång
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Är väldigt grön på det här med fjädring men har hört att man ska ställa in hänget på hojen för att ha en bra grund på hojen. Så jag laddade ner inställningar från öhlins. Visserligen har jag originalfjädring men ändå.
Med belastning utan förare ska hänget vara 15-30mm i fram och 10-20 i bak, men det är 13mm i fram och 10mmm i bak.
Och med förare är ska hänget vara 25-40 i fram oc 35-50 i bak, men det är
20mm i fram och 35mm i bak. Så i bak verkar det var på gränsen till bra men min fråga är vad man ska ställa på är det fjäderförspänningen,retur eller kompressionsdämpningen? Borde ju vara fjäderförspänningen tycker jag:va .

Och vid min förra träning ställde jag upp kompressionsdämpningen två hack i bak för att få bort gunget i fjädringen, behöver man oxå skruva med returen lika mycket när man ändrar kompressionen?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Är väldigt grön på det här med fjädring men har hört att man ska ställa in hänget på hojen för att ha en bra grund på hojen. Så jag laddade ner inställningar från öhlins. Visserligen har jag originalfjädring men ändå.
Med belastning utan förare ska hänget vara 15-30mm i fram och 10-20 i bak, men det är 13mm i fram och 10mmm i bak.
Och med förare är ska hänget vara 25-40 i fram oc 35-50 i bak, men det är
20mm i fram och 35mm i bak. Så i bak verkar det var på gränsen till bra men min fråga är vad man ska ställa på är det fjäderförspänningen,retur eller kompressionsdämpningen? Borde ju vara fjäderförspänningen tycker jag:va .

Och vid min förra träning ställde jag upp kompressionsdämpningen två hack i bak för att få bort gunget i fjädringen, behöver man oxå skruva med returen lika mycket när man ändrar kompressionen?

Det stämmer, du ska ratta på fjäderförspänningen. Och om det inte räcker för att hamna inom båda intervallen bör du byta fjädrar. Obs, kompressionen och retur ska du skruva bort helt under denna övning.

Stämmer verkligen dina intervall? Du måste ha kastat om intervallen för häng MED förare, fram borde rimligen vara större även där.

EDIT:

Jag har ett högst personligt och amatörmässigt tillvägagångssätt när jag ställer in fjädring/dämpning. Jag har gjort det 1 gång, men det gick bra :)

Förutsättning: Du har ställt in hänget rätt och har därför ingen kompression eller retur fram eller bak:

1) Kör några varv och känn efter hur hojen känns med minimal dämpning.

2) Ställ in kompressionen fram så den inte bottnar vid inbromsningarna. Använd buntband runt gaffelbenen som hjälpmedel.

3) Kompensera sedan upp med lite retur, börja med att studsa gaffeln stillastående, ratta några klick på returen och se om det minskar. Ratta inte för mycket just nu. Ta hellre för lite retur till en början och öka i efterhand om det behövs.

4) Ut och kör igen. Känns det för mjukt baktill vid acceleration, höj kompressionen. Använd sedan returen för att kompensera en ev. höjd kompression.

Försök att få till en mjuk inställningen men som ändå inte svajar. Ställ in en vettig kompression och kompensera sedan denna med lite retur. Ta hjälp av däcksslitaget. Ser det illa ut är inställningen inte bra. Skruva inte för mycket på en gång, utan ändra en sak i taget, kör och notera hur du tyckte hojen kändes.

Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Gullspång
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Väldigt mycket text

okej tack för tipsen:tummenupp ... Blir till att prova på onsdag. Så det finns ingen speciell "norm" för hur mycket man ska ställa med returen om man skruvat upp kompressionen utan det är bara att ställa in efter hur det känns eller? Jag tror att det ska stämma med siffrorna vid häng med förare. Tyckte det verkade lite mysko men men. Hur ska man skruva då? Ska man ha hårdare eller mjukare? Man borde ju ha mjukare för att öka hänget eller är jag helt fel ute nu?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
okej tack för tipsen:tummenupp ... Blir till att prova på onsdag. Så det finns ingen speciell "norm" för hur mycket man ska ställa med returen om man skruvat upp kompressionen utan det är bara att ställa in efter hur det känns eller? Jag tror att det ska stämma med siffrorna vid häng med förare. Tyckte det verkade lite mysko men men. Hur ska man skruva då? Ska man ha hårdare eller mjukare? Man borde ju ha mjukare för att öka hänget eller är jag helt fel ute nu?

När du ökar förspänningen minskar hänget eftersom du trycker ihop fjädern och cykeln lyfts upp mer.
 

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Gullspång
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
När du ökar förspänningen minskar hänget eftersom du trycker ihop fjädern och cykeln lyfts upp mer.

:tummenupp okej tack för dom värdefulla tipsen. Blir som sagt till att testa på gelleråsen på söndag då. Har iaf ett humm om hur man ställer in fjädringen nu:tummenupp
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det stämmer, du ska ratta på fjäderförspänningen. Och om det inte räcker för att hamna inom båda intervallen bör du byta fjädrar. Obs, kompressionen och retur ska du skruva bort helt under denna övning.

Varför ska man skruva bort komp+retur helt när man justerar hänget? Har aldrig läst det nånstans tidigare.

Eller du kanske menade att man skall skruva bort dem när man åker ut och känner på hojen för att känna på skillnaderna?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Varför ska man skruva bort komp+retur helt när man justerar hänget? Har aldrig läst det nånstans tidigare.

Det har jag läst i Performance Riding Techniques där det finns ett utdrag ur Suspension Education Program som används på CSS:

"To get a true reading, we first need to set all the damping settings to minimum, so that the spring can fully extend without the damping holding it back."
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top