Fjärrstyra minimoto

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Sitter och testar en sändare med servon som jag hade på min gamla radiostyrda bil. En idé dök upp om att fixa fjärstyrning på minimoton. Nån som har testat, eller ens tänkt tanken? Varför...? Tja, den lär kunna gå ordentligt fort med rätt drevning utan förare och säkert vara galet kul att köra. :hihi

Sen att den i värsta fall, om servona lägger av, blir en okontrollerbar missil är ju en annan sak. Får la se till att ha ett helt inhägnat område att köra på.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
PacMan skrev:
Sitter och testar en sändare med servon som jag hade på min gamla radiostyrda bil. En idé dök upp om att fixa fjärstyrning på minimoton. Nån som har testat, eller ens tänkt tanken? Varför...? Tja, den lär kunna gå ordentligt fort med rätt drevning utan förare och säkert vara galet kul att köra. :hihi

Sen att den i värsta fall, om servona lägger av, blir en okontrollerbar missil är ju en annan sak. Får la se till att ha ett helt inhägnat område att köra på.
:hihi farligt farligt.. jag tror inte du kommer lyckas svänga med den. när du drar styret åt vänster kommer den vika höger. det är vad jag tror.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
philsson skrev:
:hihi farligt farligt.. jag tror inte du kommer lyckas svänga med den. när du drar styret åt vänster kommer den vika höger. det är vad jag tror.

Det är bara att tillämpa motstyrning precis som när man kör riktigt hoj. Svårt i början lär det vara, men omöjligt är det inte.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
philsson skrev:
:hihi farligt farligt.. jag tror inte du kommer lyckas svänga med den. när du drar styret åt vänster kommer den vika höger. det är vad jag tror.
Får ha så servot ändrar till mot styrning efter vis hastighet eller köpa ny kontroller med switch på... sist ämda förmodligen billigast.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Lindén skrev:
Får ha så servot ändrar till mot styrning efter vis hastighet eller köpa ny kontroller med switch på... sist ämda förmodligen billigast.

Ja, man vill ju att servot ska vara lite medgörligt när man har motstyrt klart och hojen vill börja svänga. Det går nog att "följa med" manuellt och lägga över styret när svängen är initierad men lätt är det knappast.

Får klura lite på det här. Blir det för dyrt så blir det ju inget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
philsson skrev:
men man fick ju med en dvärg på köpet ju.. :fatta! :hihi

Hehe, japp, radiostyrningen är nog bara fejk? :va :D

ozeo skrev:
japp..gyron e väl ett måste men sen så :yoparty

Utprovning på minimoto, sen köper man en gammal sporthoj och stoppar i radiostyrningen i, sen är det bara att sätta sig i en följebil och ta en sväng i trafiken. Skulle nog få mer än två att titta till några gånger extra! :D
 

weeh

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
14e, 2007
Jag tror det är väldigt svårt att bygga. Jag såg en film om några som hade byggt en radiostyrd mc men det var väldigt avancerat med en bärbar dator som styrde den för att den skulle kunna hålla balansen. Inget man bygger över en helg iaf.
 

HovstaSX360

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM SMR525-05, KTM SX360-97, Kawasaki 900-74
Dom har lite speciell styrgeometri på rc-motorcyklar. Väldigt mycket försprång och styrcentrum långt framför gaffelbenen så att framhjulet sidoförskjuts åt "rätt" håll . På det viset slipper man att motstyra för att påbörja svängen.
Gyro och komplicerade datorer är tydligen inte nödvändigt.

http://rcmcc.tripod.com/id18.html


6. How do the bikes stay up?

- Through the gyroscopic effect of the wheels rotating. Try to hold at least a walking speed or else the bikes will fall over. Metal loops stick out on each side to keep them from fully falling over, so if you completely stop you can still get them to stand up.



7. How do the bikes steer?

- A servo linkage swivels the front forks left and right. This shifts the center of gravity the opposite way and forces the bike to lean over. After the bike is leaned over, you control the turn radius by varying the throttle (e.g. slower the speed, the tighter the turn).
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
weeh skrev:
Jag tror det är väldigt svårt att bygga. Jag såg en film om några som hade byggt en radiostyrd mc men det var väldigt avancerat med en bärbar dator som styrde den för att den skulle kunna hålla balansen. Inget man bygger över en helg iaf.

Skulle man inte då rent principiellt kunna utföra dessa korrigeringar själv med sin spakradio, utan dator? Svårt är det säkert, och det jag är nyfiken på är väl mest hur svårt. Omöjligt tror jag i alla fall inte att det är.

Skulle inte det funka kan jag ju alltid programmera en enchipsdator med tillhörande accelerometer för att fixa det, men det finns det nog varken tid eller ork till. :)
 

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Måste nog köpa ett ganska kraftigt servo :tungan (till styrningen alltså)
Köp ett bagagnat som varit i en segelbåt eller nåt ;D
Vore förbannat cooooolt !
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jag har en Digital "extra allt" sändare till min helikopter..... den kan man skriva program o prylar i.... Den borde man kunna få servona att byta utslat om man drar spaken tillräckligt långt.

Man får nog ha ganska starka styrservo dock. blir en del krafter när man ska motstyra. har för mig att ett standardservo drar ca 3kg....

Edit: va snabb man kan vara då...
 

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Jo därför jag tänkte på segelbåtservo =P dom drar som faan!
Men det borde kanske gå med ett vanligt starkt bilservo kostar typ 500 .-
Är ju inte så värst stora styrutslag man använder sig av =P
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
PacMan skrev:
Sitter och testar en sändare med servon som jag hade på min gamla radiostyrda bil. En idé dök upp om att fixa fjärstyrning på minimoton. Nån som har testat, eller ens tänkt tanken? Varför...? Tja, den lär kunna gå ordentligt fort med rätt drevning utan förare och säkert vara galet kul att köra. :hihi

Sen att den i värsta fall, om servona lägger av, blir en okontrollerbar missil är ju en annan sak. Får la se till att ha ett helt inhägnat område att köra på.

Jag vill minnas att man kunde ha en blyvikt som löpte i en skena under motorn. Med denna anordning förflyttades alltså tyngdpunkten i sidled, och hej svängde.

Man styr sannolikt inte med styret, utan med att flytta tyngspunkt i sidled.

Om du har lite tyngre fälgar håller gyralkraften den upprät.

För att få tillbaka hojen i rak så tror jag att gasa per automatik gör att den vill gå rakt fram (under förutsättning att vikten i skenan åter tar sin mittposition)

Låter kul...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top