Flash av ecu, generiska filer

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej,

Någon som har lite mer insyn i hur pass bra det kan bli att "flasha" ecun med generiska filer som tuners har. Någon som kört sin i bänk och verifierat resultatet?
Finns det någon i sverige som flashar original ecu och samtidigt kör hojen i bänk och gör individuella filer? Jag hittar bara tuners som tar emot ECU på posten. Jag är rätt skeptisk till att det blir bra.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hej,

Någon som har lite mer insyn i hur pass bra det kan bli att "flasha" ecun med generiska filer som tuners har. Någon som kört sin i bänk och verifierat resultatet?
Finns det någon i sverige som flashar original ecu och samtidigt kör hojen i bänk och gör individuella filer? Jag hittar bara tuners som tar emot ECU på posten. Jag är rätt skeptisk till att det blir bra.
Tänker att det blir i princip perfekt.
Har du en konfiguration för samma hojtyp, samma avgassystem mm, då kan det inte bli så fel.
Dagens digitala system med insprutning och tändning som sköts tämligen exakt och med stor precision - dom blir väldigt lika varandra som individer.
Så det räcker med en korrekt utförd bänkning, så kan man klona den konfigurationen, och få ett resultat som är nära nog perfekt.
Så var det i alla fall med min MT-09:a, som Yamahacenter i Helsingborg kunde flasha, det blev kanonfint.
Har "chippat" några bilar, och snöskotrar på samma sätt - generiska filer, och det har funkat bra.
Men, det är bara min uppfattning, och mina tankar kring det, utan att ha mer erfarenhet än så.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Handlar det om att slänga på ett slip-on så ja. Största delen av att byta mapp är att inte behöva ta hänsyn till buller, emissionskrav etc. utan enbart optimera på effekt och körbarhet. Den lilla tuning som tillkommer för "trim" är sekundär för majoriteten av kunderna.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ett problem med "standardmappar" är att även om de är baserade på en viss setup, typ eftermarknadsavgas, öppnare luftintag eller annan definierad förändring av original som mappen tar hänsyn till, så finns det x antal olika avgas (hur mycket mer utflöde?), luftintag (hur mycket mer luft in?) och annat som inte mappas helt bra just pga att det blir helt olika resultat för lika olika varianter av moddarna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag flyttade KN-filter, helsystem och mappad PCII från en hoj till en annan likadan, och den gick som en kasse nötter tills jag mappade om den. Sen kanske det var för att den verkligen var mappad för just den hojen, och inte relativt generell.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag flyttade KN-filter, helsystem och mappad PCII från en hoj till en annan likadan, och den gick som en kasse nötter tills jag mappade om den. Sen kanske det var för att den verkligen var mappad för just den hojen, och inte relativt generell.
Det känns verkligen märkligt om det var två helt identiska hojar (förutsätter att det var insprutning) :va

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ett problem med "standardmappar" är att även om de är baserade på en viss setup, typ eftermarknadsavgas, öppnare luftintag eller annan definierad förändring av original som mappen tar hänsyn till, så finns det x antal olika avgas (hur mycket mer utflöde?), luftintag (hur mycket mer luft in?) och annat som inte mappas helt bra just pga att det blir helt olika resultat för lika olika varianter av moddarna.
Ja, min tanke var om man tar en mapp/konfiguration från en helt identisk setup, som jag gjorde med MT09:an.
Det vill säga ett specifikt avgassystem, inte bara "ett eftermarknads", för då blir det ju andra saker.
För mig funkade det fint i alla fall.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte köpt den ännu men det är en ZX4RR.

Jag är mest ute efter att bli av med vikt så därför kollar jag på ett helsystem (decat), man kan typ spara 5-6 kg minst men då krävs det en mapp också.
Inte personlig erfarenhet men det jag hört från de som kört förinställda mappar för min hoj tillsammans med helsystem är att det fungerat bra. I det fall där det inte funnits en mapp för det specifika systemet har det varit lite trial and error med andra olika mappar.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu tror jag, men om man tar en map för en specifik setup med tex ett visst avgassystem och luftfilter bänkat i en annan hoj så lär det nog fungerar lika bra som en standard map på en standard hoj. Tillverkarna av hojar lär ju bygga sina hojar efter spec och bara sätta in sin standard map i ECU:n och sälja dom så.

Om man laddar in en map från en annan hoj som är bänkad med ändringarna eller en "standard map" med ändringarna så tror jag nog att det lär fungera. Dock är nog en riktig bänkning med mappning det det optimala men det är väl på vilken nivå man ska vara, för maximal effekt vid tävling förstår jag att man väljer att bänka och mappa men för många vanliga dödliga tror jag nog att att en "standard map" duger.

Själv har jag bara laddat in en "standard map" för öppnare dälpare men valde inte mappen till mina TOR dämpare utan tog Arrow mappen som är lite fetare mappad då jag rensat och öppnat upp luftburken. Helt klart vore nog en bänkning det optimala men flr min körning är det nog överkurs.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja, min tanke var om man tar en mapp/konfiguration från en helt identisk setup, som jag gjorde med MT09:an.
Det vill säga ett specifikt avgassystem, inte bara "ett eftermarknads", för då blir det ju andra saker.
För mig funkade det fint i alla fall.
- Ja och så gjorde jag på min Bolt. ECU:n matades från en hoj med exakt samma setup som min. Gick prima. Men det är nog inte alltid två "trimmade" maskiner randomly har identisk setup.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hej,

Håller på att kolla lite på detta själv för min ZX10R och som övriga skriver, har du en konfig som det finns färdig ECU map från ett tuner företag så ska det funka bra. Jag kommer troligtvis själv skicka min ECU under vintern då exakt min konfig ska finnas stöd för hos Woolich t.ex.

Följande har jag hittat som flashar ECU men jag kan inte avgöra vem som är bättre än någon annan. https://swedishraceparts.se/ kan du skicka ECU till, https://ptecu.se/ kan du skicka ECU till eller åka dit med hoj, dom kan även bänka den. https://www.factory-ride.se/ bänkar men har ett upphåll till nästa vår just nu.

Googlar du och läser forum kommer du kanske hitta någon av dom du hellre skulle vilja vända dig till. Jag vill inte ge mig in i en sån debatt här då jag själv inte använt någon av dom än.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Håller på att kolla lite på detta själv för min ZX10R och som övriga skriver, har du en konfig som det finns färdig ECU map från ett tuner företag så ska det funka bra. Jag kommer troligtvis själv skicka min ECU under vintern då exakt min konfig ska finnas stöd för hos Woolich t.ex.

Följande har jag hittat som flashar ECU men jag kan inte avgöra vem som är bättre än någon annan. https://swedishraceparts.se/ kan du skicka ECU till, https://ptecu.se/ kan du skicka ECU till eller åka dit med hoj, dom kan även bänka den. https://www.factory-ride.se/ bänkar men har ett upphåll till nästa vår just nu.

Googlar du och läser forum kommer du kanske hitta någon av dom du hellre skulle vilja vända dig till. Jag vill inte ge mig in i en sån debatt här då jag själv inte använt någon av dom än.
Tack för info!

Jag var i kontakt med ett företag som är relativt stort inom flashning och frågade lite om vad för filer de hade och fick till svar:

Helsystem och sportfilter.

Dvs ingen specifik setup, exempelvis Arrow grenrör osv. Till ZX4R:en har annars vcyclenut många specifika filer men då måste man skicka ECUn till USA. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Känns fel att tanka ner en fil som inte är specifik för just mina mods. Vad säger ni?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det känns verkligen märkligt om det var två helt identiska hojar (förutsätter att det var insprutning) :va
Det var kanske inte serienumren efter varandra, men samma modell och generation, donatorhojen var en GSX-R750 -98 och mottagande hoj var en -99. Men det kanske skiljer mer i ECU än jag trodde, och hojarna har ju naturligtvis levt olika liv.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tack för info!

Jag var i kontakt med ett företag som är relativt stort inom flashning och frågade lite om vad för filer de hade och fick till svar:

Helsystem och sportfilter.

Dvs ingen specifik setup, exempelvis Arrow grenrör osv. Till ZX4R:en har annars vcyclenut många specifika filer men då måste man skicka ECUn till USA. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Känns fel att tanka ner en fil som inte är specifik för just mina mods. Vad säger ni?
Skickar dig ett PM.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...