Klockringaren
nissenys
Dom blixtrar fast du kommer springande med en barnavagn mot den i förfortfart
Det verkar i alla fall inte någon som har bättre insyn i fartkameran och varför de ibland blixtrar ändå mot MC?. Är det någon fel i kamerans mjukvara eller medvetet?
WORD!!...Även om den enskilde motorcykelföraren inte kan lagföras så bokförs ändå fartöverträdelsen på vårt gemensamma konto, och på sikt måste vi alla genom skärpt lagstiftning eller elektronisk övervakning betala för vad några få roar sig med.
Vi är en del som med viss spänning avvaktar resultat och slutsatser i den rapport som Tragikverket beställt från den konsult som utvecklat hastighetskameran i Svedala - Anders Wiman. Förstår jag det rätt kommer den att presenteras i samband med årets konferens i Tylösand - se programmet Onsdag 13 sept block 6 pkt 2 - "MC och Hastighet" sista raden (raden efter MC och vägräcken av "vår vän" Hr Jörgen Persson)...
http://www.mhf.se/sv-SE/sakrare-i-trafiken/tylosandsseminariet/program-2017/
Vad händer om man med bil kör om en annan bil precis vid kameran och fastnar på bild? Det kan ju inte bevisas vilken av bilarna som kört för fort? Det finns ju folk som kör om på insidan, eller ökar farten vid omkörning.
Jag har tidigare bott vid en av Sveriges mest "ökända" vägar vad det gäller fortkörare där det finns 10 kameror, har åkt förbi dem ruggigt många gånger med motorcykel, alltsom oftast på tok för snabbt, hände en enda gång att en kamera blixtrade (klockan 10 på kvällen), så om kamerorna hela tiden samlar in hastighetsöverträdelser för att sedan ligga till grund för när och hur ofta kameror på vissa sträckor är aktiva så är det klart konstigt att de inte var aktivare oftare.
Jag säger som så: Nej jag tror inte att fartkamerorna jämt och ständigt skulle vara aktiva i något slags passivaktivt läge, fanns denna möjlighet skulle då alla kameror dessutom vara aktiva jämt och ständigt och ta kort på många fler platser runt omkring. Att man däremot skulle kunna ha vissa sträckor passivt aktiverade och samla in data kan jag förstå, men knappast att alla skulle göra det jämt och ständigt.
Testa spreja färg över radarfönstret eller sätt en sopsäck över en kamera och den kommer sitta där ett tag, varför? jo för att den inte är i något passivaktivt läge
Radarn i kamerahuset mäter dygnet runt, 365 dagar om året, hastigheten på berörda vägsträckor. Där det registreras generella höga hastigheter aktiveras kamerafunktionen.
Det är alltså slumpmässigt var fortkörare registreras.
Systemet är dimensionerat för att bötfälla 260 000 fortkörare årligen, en av anledningarna till att kamerorna inte fotograferar alla fortkörningar
På fartkamerorna finns ett vibrations- och lutningslarm, men det är bara kopplat till Vägverkets trafikinformationscentraler.
– Men vi för diskussioner med polisen om att koppla larmen till dem i framtiden,
Hur menar ni att kameran ska ta reda på att det är en MC utan att ta en bild? Det är ju en enkel radar som ser att ett föremål rör sig med en hastighet. Radarn kan inte identifiera antal hjul på fordonet eller om det finns en regplåt monterad eller ej
Jag vill tillägga att jag har tidigare då jag pendlade på en annan sträcka (där jag aldrig blev fotad med MC) upmärkte att under flera tillfälle ATK blev saboterad med färg. Det togs bort omdelbart (inom en dag).
Det blir väl tydlig för övervakaren att antingen så regiterar inte radar någon data eller så kommer det bara massor med oanvändbara bilder. I princip är ene plastpåse genomskinnlig för en radar, fast den kan störa. Alufolie är mer effektiv som hinder.
Jag gissar nog att inte alla ATK är samma och faktiskt har skillnad i detekteringsförmåga.
Att färg och påsar tas bort beror nog mer på att skötseln och kontroll är utlagd på entrepenad på samma sätt som tex vägunderhåll är, m.a.o kollas de regelbundet.
Tillåt mig att tvivla. Med tanke på hur resten sköts så att det skulle vara 24h service på AIK som standard tror jag inte på. Men det är iofs lätt att ta reda på. Givet att de tydligen innehåller diverse sensorer för att detektera yttre mekanisk åverkan så tror jag nog mer på min teori om behovsstyrt underhåll.Att färg och påsar tas bort beror nog mer på att skötseln och kontroll är utlagd på entrepenad på samma sätt som tex vägunderhåll är, m.a.o kollas de regelbundet.
Ha! Dream on!
När gummirester från däcksexplosioner, tappat stämplingsvirke, spännband och spännare, hela jävla lastpallar och all tänkbar skit ligger kvar ute på det stora Ten T-vägnätet i dagar och ibland veckor: tills trafiken kört mos av det, så kan du fetglömma att det är vardagskontroller som upptäcker sabotage mot fartkameror.
Kamerorna hålls efter som små skötebarn, men om någon av oss får en 2x4 i fejan som virvlar upp efter att en lastbil kört över den - igen, så får vi skylla oss själva.
Vi har säkerligen kört för fort ändå...
Påstod inte att det skedde dagligen bara regelbundet...
Regelbundet innebär inte att det sker dagligen. Det är din tolkning och inget jag skrev.
upmärkte att under flera tillfälle ATK blev saboterad med färg. Det togs bort omdelbart (inom en dag)
Att färgen togs bort så fort tyder på att ATK-systemet om inte fotograferar så i alla fall gör ngn sorts automatiserad verklighetskontroll t.ex att vid förväntat dagsljus kollar/mäter att det verkligen är ljust. Ska man sabotera så ska man alltså inte använda färg, det upptäcks för fort.
F'låt - inte meningen att kriga med dig eller någon. Jag tog fasta på mpostma;s
och spann vidare på det temat.
Peace out.
Min erfarenhet:Jag har tidigare bott vid en av Sveriges mest "ökända" vägar vad det gäller fortkörare där det finns 10 kameror, har åkt förbi dem ruggigt många gånger med motorcykel, alltsom oftast på tok för snabbt, hände en enda gång att en kamera blixtrade (klockan 10 på kvällen), så om kamerorna hela tiden samlar in hastighetsöverträdelser för att sedan ligga till grund för när och hur ofta kameror på vissa sträckor är aktiva så är det klart konstigt att de inte var aktivare oftare.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |