Fler användningsområden för ryggskydd?

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Tjena,

Häromdagen satt jag och kollade på ryggskydd för alpin utförsåkning (läs skidor). Då slog det mig: skulle man inte kunna använde det ryggskyddet man har när man kör MC när man åker skidor också?

I nuläget har jag visserligen ett "inbyggt" i MC-jackan, men om det går att använda samma ryggskydd kan jag ju alltid byta jacka och köpa ett seperat ryggskydd istället.

Skyddar de samma sak? Någon som har funderat på detta tidigare?

(Subfråga: Vad säger ni om inbyggt ryggskydd VS. seperat ryggskydd ur säkerhetssynpunk? Stor skillnad?)

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Jag kör sen i vintras med mitt "lösa" Ufo ryggskydd även i skidbacken, funkar hur bra som helst och inte har jag varit kall på ryggen under nån av vinterns skiddagar.

Har även sett skicross snubbar/brudar som kör med skyddsväst.

Ett ryggskydd i skidbacken tror jag inom ett par år kommer att vara lika självklart som det är med hjälm idag.

Personligen anser jag att de ryggskydd som är sas inbyggda i mc-jackor är ett skämt. Men ett inbyggt är trots allt bättre än inget alls.

Ett ryggskydd skall sitta fast mot kroppen och inte kunna röra sig vid en ev olycka/vurpa.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Köper du ett separat ryggskydd så sitter det ju på plats ordentligt.
Jag kör med Dainese Wave. Använder det även när jag åler skidor :tummenupp

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Jag använder samma ryggskydd till både hojåka o utförsåka.
Varför skulle man ha 2 separata??
O varför skulle de skydda olika??

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
jag köpte ursprungligen mitt ryggskydd för downhillcyklingen vilket jag börjat med före mcåkningen. Det gick utmärkt att använda samma. Har i o f s på senare tid bytt upp mig till en hel cross"jacka" för cyklingen. Med bröstplattor, axel-armbågs och underarmsskydd samt ryggskydd i samma. Men den gamla ryggplattan använder jag fortfarande till mcn. Tycker det känns bättre med den än det som sitter i min mcjacka. Den lösa är större och sitter bättre och tajtare mot min kropp.
Men ett ryggskydd kan du använda till alla sporter som känns riskfyllda för ryggraden.
Personligen tror jag powerwalk, med gångstavar, fullfacehjälm och ryggskena vore det ultimata!

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
Kawasaki ER-5
Ojoj, snabba svar!

Tack allihopa!

icko, inte vet jag varför de skulle skydda olika... jag bara antog att de kanske var byggda lite annorlunda :)

Men det är ju perfekt, då får det nog bli ett seperat ryggskydd istället =)

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Provade mitt Dainese ryggskydd i vintras mot två träd och ett par rejäla skrotningar i parken och det fungerade klockrent så skadar gör det då inte! :tummenupp

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
även ryttare börjar anväda sig av ryggskydd. tror nog att man kan anväda sig av ryggskydd till det mesta som man kan skada sig på ifall man ramlar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mitt dainese-ryggskydd köpte jag inför min första hojlektion men det har även följt med på alla skidresor...

Bland annat funkade det strålande här när jag landade på rygg 15 meter senare...

Bifogat

• rygg.jpg
    rygg.jpg
    74.2 KB · Visningar: 116

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Ett ryggskydd skall sitta fast mot kroppen och inte kunna röra sig vid en ev olycka/vurpa.

Nu beror det naturligtvis på passformen på skinnstället, men ett inbyggt i mitt ställ kommer garanerat ingenstans, däremot har jag problem med mitt lösa att det vill vandra upp mot nacken.

Så jag köper inte riktigt argumentet att ett skydd som sitter med några kardborreband skulle sitta stadigare än det som sitter inbyggt i jackan.

Däremot så täcker det lösa ävan svanskotan, vilket ett i jackan aldrig kan göra!

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Nu beror det naturligtvis på passformen på skinnstället, men ett inbyggt i mitt ställ kommer garanerat ingenstans, däremot har jag problem med mitt lösa att det vill vandra upp mot nacken.

Så jag köper inte riktigt argumentet att ett skydd som sitter med några kardborreband skulle sitta stadigare än det som sitter inbyggt i jackan.

Däremot så täcker det lösa ävan svanskotan, vilket ett i jackan aldrig kan göra!

Har inga vetenskapliga belägg för mitt påstående men de inbyggda "ryggskydd" jag sett som plockats ut ur diverse jackor skulle nog funka bäst som sittunderlag.

Mina funderingar utgår väl främst från tygställ, då det är det jag och mina åkkompisar använder, så hur skydden ser ut i skinnställen vet jag inte.

Men det säjer sig ju självt att ett skinnskäll sittter mer fixerat på kroppen och då kan ju inte heller skyddet flytta sig så mycket som i en tygjacka.

Dock kan jag intyga att ett löst skydd sitter på sin plats om man klotar, vilket jag provade i vintras med offroadhojen på en asfaltstransport.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum