Flicka påkörd av smitande MC-förare.

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
GSXR 750
Är du en sån där universitetshippie? Det låter så i alla fall.

Nej, jag tillhör de arbetande massorna som har till uppgift att bära andra på mina axlar. Men jag blir gärna universitetshippie om det är bra betalt och det finns en plats ledig. Erland.

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
En fråga bara.
Invandrare som kommer hit, måste dom lämna dna prov och läggas in i dna banken, som vi andra fick göra när vi var små.

Eller är det diskriminerande mot dom att göra det ?
Är säker på att rätt många grova brott skulle kunna lösas på det sättet.

I det här sosselandet skulle det anses vara alldeles för kränkande mot invandrare att göra något sådant - tyvärr.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Bara en liten kommentar om tjuvar och samhället i övrigt. Det finns en låt där refrängen går så här: "Think small, rob a gas station. Think big, be the president of the nation". Felet med egendomsutjämning är att det alltid är de fattiga som råkar illa ut. De rika har råd och skydda sig och samhällets regler ser annorlunda ut för dem. Jag väntar fortfarande på min bonus. Erland.

Vilka menar du med rika?

Undrar om du har kvar den inställningen när nån äcklig pundarjävel har robbat hela ditt hem på gamla saker med affektionsvärde som de får 15 spänn för på gatan, pissat i din säng och spritt ut några beggade sprutor i ditt barns rum.

'Nämen det är ju så synd om dem. Det är de rikas(de jävlarna som har bättre inkomst än jag) fel att de de gjorde inbrott hemma hos mig.'

Last edited:

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
GSXR 750
Med de rika menar jag bankdirektörer, pensionsbolags direktörer, ABB direktörer med 145 miljoner i lön för 4 månaders arbete. Nu när Världen och Sverige har lågkonjunktur, vem tror du ska betala notan? Givetvis de stackare som blir av med sina jobb och pensionärerna som ser sina pensioner krympa. Jag tror aldrig de riktigt rika blir drabbade av vardagsbrott eftersom de lever i en skyddad värld. De har Säpo vakter och annat som vi och inte dom själva måste betala för. Och visst har jag blivit utsatt för brott men jag gjorde själv något åt det. En av de berättelserna ligger här på forumet. Jag ville bara påpeka att det finns små tjuvar och stora tjuvar. Erland

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Med de rika menar jag bankdirektörer, pensionsbolags direktörer, ABB direktörer med 145 miljoner i lön för 4 månaders arbete. Nu när Världen och Sverige har lågkonjunktur, vem tror du ska betala notan? Givetvis de stackare som blir av med sina jobb och pensionärerna som ser sina pensioner krympa. Jag tror aldrig de riktigt rika blir drabbade av vardagsbrott eftersom de lever i en skyddad värld. De har Säpo vakter och annat som vi och inte dom själva måste betala för. Och visst har jag blivit utsatt för brott men jag gjorde själv något åt det. En av de berättelserna ligger här på forumet. Jag ville bara påpeka att det finns små tjuvar och stora tjuvar. Erland

Ok. Jo du har rätt, men jag blir bara så jävla trött när folk ibland ger samhället och andra skulden för brott som begås av pack. Men visst, det är samma roffa-åt-sig-inställning kriminella har som företagsbossarna, helt klart.

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
GSXR 750
Vi är samhället och det blir vad vi gör det till. Som ensam individ är det naturligtvis svårt att påverka annat än sin närmaste omgivning men det är en bra början. Erland.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
sverige har ett "bra" rättsystem, kanske bara lite slappt. har folk ingen respekt eller moral så spelar det nada roll vad det finns för rättsystem eller vad det finns för straffskala.
Självklart har vissa ingen respekt för lagen.

Men överlägset mest har en viss respekt vilket betyder om det var 20 års fängelse för en lättare misshandel så kan jag garantera dig att antal misshandelsfall skulle minska drastiskt!

Samma sak med fortkörningar, rök kortet i säg 2 år för en fortkörning på 20 km/h eller mer skulle jag inte köra 140 på en 110 väg särskillt ofta.

Så en Ordentlig höjning på straffskalan på vissa brott skulle jag inte säga nej till och skulle garanterat bidra till mindre brott.

Last edited:

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Hoj
Gixser
Ur sydsvenskan ´´Mannnen kunde identifieras och sent på söndagskvällen gjorde polisen en husrannsakan i hans hem´´

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Angående DNA och missförstånd

Alla nyfödda får ett stick i hälen där man tar ett blodprov, för att utesluta en genetisk sjukdom som heter PhenylKetonUria (engelskt namn). Oupptäckt leder denna sjukdom till svåra hjärnskador, men vet man om det får barnen en kost som gör att dom lever mer eller mindre utan problem. Detta kallas PKU-prov.

Dessa prov har sparats i forskningssyfte och detta register har inte polisen tillgång till, detta skyddas av medicinsk sekretess som är väldigt hård. Mig veterligen så är enda gången man har använt detta register är då Anna Linds mördare , samt vid tsunamikatastrofen. Ingen av gångerna var detta enkelt utan lagligt sett komplicerat. Framförallt vid mordet på Anna Lind ledde detta till kritik mot utredarna.

Sedan finns det ett DNA register från brottslingar men det är ett annat register.

Svett i sig innehåller inte så mycket DNA, men det finns alltid med hudceller. Urin innehåller oftast celler som lossnat från insidan på urinblåsan och urinröret. Det brukar dock alltid finnas material att ta på.

En sak måste man komma ihåg, DNA är bara bevisning om rätt så enkla förhållanden. Har han använt hjälmen osv.
Problemet är att en gärningsman kan ju påstå att han HAR använt hjälmen, fast 2 veckor tidigare. Då återstår det för åklagaren att visa att den som åtalats har använt hjälmen i samband med brottet osv.

DNA är en hjälp, i vissa falla avgörande, i de flesta fall bara ett indicium.

Länk som innehåller lite info om hur dom jobbar i england

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
DNA fungerar bara på CSI.

Nej, DNA fungerar i verkligheten. En kompis fick sin Blackbird stulen sommaren 2007. Löstes mha DNA-spår efter att tjuven krashat på E18 norr om Stockholm och kastat hjälmen i diket när han sprang mot Tensta tunnelbanestation. Polisen tog ett prov från hjälmens insida, fick en träff i registret och behövde bara åka hem till killen och hämta honom.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Men överlägset mest har en viss respekt vilket betyder om det var 20 års fängelse för en lättare misshandel så kan jag garantera dig att antal misshandelsfall skulle minska drastiskt!

Samma sak med fortkörningar, rök kortet i säg 2 år för en fortkörning på 20 km/h eller mer skulle jag inte köra 140 på en 110 väg särskillt ofta.

Så en Ordentlig höjning på straffskalan på vissa brott skulle jag inte säga nej till och skulle garanterat bidra till mindre brott.

så klart! skrev ju att sverige har ett slappt rättsystem. men en annan medlem skrev att vi skulle införa dödstraff eller hugga av händer/fötter/osv.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det finns ju dock ett inbyggt problem i att skärpa upp straffskalan med, mindre nogräknade kommer gå till än mer extrema ytterligheter för att komma undan.
Våld föder våld som det heter, här gäller samma princip.

Problemet tycker jag ligger i att man lägger ner utredningar, om man ens orkar bemöda sig med att dyka ut när folk behöver hjälp (men att stå på den lokala krokiga 70-vägen och dega med laserpicka och fordonskontroll gick bra i lördags när det var fint väder, undrar om de står där idag med? :hihi ).

Jag anser inte att straffskalan är huvudproblemet, att se till att det faktiskt blir ett straff är däremot det, det skulle inte förvåna mig om den här hojtjuven halkar undan på någon teknikalitet eller rent slarv, men sådant får man väldigt sällan höra om, tyvärr.

..det är inte bara här hemma det är snedskruvat, herr Fritzl skulle väl med all rätt åka på livstid som det lät, men det betyder tydligen i praktiken en 15 år sisådär, även i Tyskland. :gnissla

/J

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Någon som tänkt på vilka individer det är som kommer ut ur amerikanska fängelser där det får "riktiga" straff? Är det någon som ni vill ha som granne?
För när de tjänat sitt straff så är de ju fria...

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Någon som tänkt på vilka individer det är som kommer ut ur amerikanska fängelser där det får "riktiga" straff? Är det någon som ni vill ha som granne?
För när de tjänat sitt straff så är de ju fria...

...och sjukt hämndlystna. Inte bara på den/de som satt dit dem utan på hela samhället. Eller!?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
..det är inte bara här hemma det är snedskruvat, herr Fritzl skulle väl med all rätt åka på livstid som det lät, men det betyder tydligen i praktiken en 15 år sisådär, även i Tyskland. :gnissla

/J
Way off-topic svar: Avskyvärda gubben Fritzl är i så fall minst 90 år innan han kan släppas ut. Han har redan idag levt längre än medellivslängden för män i Österrike.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Det tror jag också. Åtminstone när det handlar om brott som friska och välmående människor kan begå. Spöa nån för att vara cool inför kompisarna t ex.

2 år i finkan för en vanlig misshandel och kanske 5 år för en grov. Det tycker jag vore rimligt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Way off-topic svar: Avskyvärda gubben Fritzl är i så fall minst 90 år innan han kan släppas ut. Han har redan idag levt längre än medellivslängden för män i Österrike.

Så sant så, Österrike/Tyskland - vem räknar. :D

Fortfarande anser jag att bristen på förmåga att få det till att straff utmäts på lämpligt sätt är det faktiska problemet, inte straffen i sig. :)

/J

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...