Flis i oljan, kommer kosta flis?

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Bytte olja och filter idag och reagerade på att det glimmade lite extra på oljesilen sköljde den med bensin några gånger och det blev en hel del småflis. Hällde sen över spilloljan på en flaska och kollade det som var i botten, grus och skräp från undersidan av motorn men också en del flis, dem största 3-4st ca 1,0*0,5 mm resten mkt mindre. Mer än vanligt med flis men ändå i mitt tycke för lite för att öppna motorn...

Alltså två alternativ: 1.Total förnekelse, tuta och köra. eller 2. Första tanken, synd att hälla i ny olja när motorn ändå måste öppnas...

Solen sken så i med olja och filter och sen iväg. Gick bra, körde rätt hårt en mil på kurviga vägar stannade och lyssnade på motorn, knackade en smula mer än vanligt. Vände och efter en halv mil blev det ett annat ljud, ihåligt tappade också märkbart kraft. Blev ingen mer försämring på de sista kilometrarna. Frågan är vad som hänt? Misstänker vippor eller krysskilen till nedre kamkedjedrevet.

Jag vet att det enda som kan ge svar är att öppna motorn men det kommer troligen att dröja framåt jul innan jag har tid och råd att göra något åt saken. :gnissla

Under tiden vore det skoj att höra lite spekulationer främst från er som kan skruva husa eller haft husa.
Daniel mfl...
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Sätter några hallonbåtar på vevlagren :rolleyes:

Done it twice :3freak

von reisen skrev:
Bytte olja och filter idag och reagerade på att det glimmade lite extra på oljesilen sköljde den med bensin några gånger och det blev en hel del småflis. Hällde sen över spilloljan på en flaska och kollade det som var i botten, grus och skräp från undersidan av motorn men också en del flis, dem största 3-4st ca 1,0*0,5 mm resten mkt mindre. Mer än vanligt med flis men ändå i mitt tycke för lite för att öppna motorn...

Alltså två alternativ: 1.Total förnekelse, tuta och köra. eller 2. Första tanken, synd att hälla i ny olja när motorn ändå måste öppnas...

Solen sken så i med olja och filter och sen iväg. Gick bra, körde rätt hårt en mil på kurviga vägar stannade och lyssnade på motorn, knackade en smula mer än vanligt. Vände och efter en halv mil blev det ett annat ljud, ihåligt tappade också märkbart kraft. Blev ingen mer försämring på de sista kilometrarna. Frågan är vad som hänt? Misstänker vippor eller krysskilen till nedre kamkedjedrevet.

Jag vet att det enda som kan ge svar är att öppna motorn men det kommer troligen att dröja framåt jul innan jag har tid och råd att göra något åt saken. :gnissla

Under tiden vore det skoj att höra lite spekulationer främst från er som kan skruva husa eller haft husa.
Daniel mfl...
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Håller med Tom Byron. Min betede sig likadant när vevstakslagret gick ner sig.

[edit]Ändrade till vevstakslagret för det var det som gick ner sig.
 
Last edited:

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
vevstakslager kanske.
Riv isär så ser du på en gång.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lever det inte om om det är vevlagret/en? Jag har vare lite våldsam med lådan så jag har skyllt på det, har kört kanske 20h med lika mycke spån varje gång. Det ser ut och känn som aluminiumspån?
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Ok vevstakslager håller många på. Den har gått ca 150h, det finns ett mekaniskt oljud i motorn som knackar och lever. Denna säsongen är ju slut iaf. Återkommer med bilder framåt jul... :tomten

Olle R: Det ser ut som fina alu-spån.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ok samma alltså...

Jag vet ju hur det lät när vevlagret på 125an va kaputtski, då skällde den rätt rejält... Jag har inte heller tappat någon effekt vad jag kan minnas (samma toppfart) sen jag köpte den (första oljebyterna var det inge spån)
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Ska inte köra en meter till med motorn i detta skicket men som sagt, har inte varken tid eller råd att fixa på stört, dessutom är säsongen snart slut när man bara har motardhjul. :D
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
äsch, kan ju åka inomhus, riv bums så vet du hur mycket det du lär hosta upp, å därigenom vet du hur mycket nudlar det blir, hehe

Hoppas det blir "billigt"
von reisen skrev:
Ska inte köra en meter till med motorn i detta skicket men som sagt, har inte varken tid eller råd att fixa på stört, dessutom är säsongen snart slut när man bara har motardhjul. :D
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Finns inte inomhus inärheten vad jag vet, malmö? Är visst nyfiken på hur det står till med inälvorna men har ingen lust och fläka ut prylarna förrän jag har tid o dineros... :gnissla
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om din olja är hyffsat ren och homogen till färgen, dvs du får inga silvriga streck i oljan när du rör om den med en skruvmejsel så är din motor fräsch. Enstaka metallflagor kommer från växellådsdreven (helt normal förslitning) - jag kan slå vad om att de är magnetiska. Första symptomen på taskiga vev/ramlager är silvrig olja - sen börjar det knacka - sen kommer det metallflisor.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
andersbrink skrev:
Om din olja är hyffsat ren och homogen till färgen, dvs du får inga silvriga streck i oljan när du rör om den med en skruvmejsel så är din motor fräsch. .

Oljan blir silvrig i alla enstånkor utan pappfilter....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SM 570 RR skrev:
Oljan blir silvrig i alla enstånkor utan pappfilter....

Mernar du silvriga metallpartiklar eller uttunnad flake-färg? "Flakefärgen" är ju ett resultat av nött babitt (bly/tenn), det ser man ju normalt inte i en frisk motor.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
andersbrink skrev:
Mernar du silvriga metallpartiklar eller uttunnad flake-färg? "Flakefärgen" är ju ett resultat av nött babitt (bly/tenn), det ser man ju normalt inte i en frisk motor.

metallpartiklar/spån.
Bly/tennpartiklar får du oftast inte i en enstånka...
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
andersbrink skrev:
Om din olja är hyffsat ren och homogen till färgen, dvs du får inga silvriga streck i oljan när du rör om den med en skruvmejsel så är din motor fräsch. Enstaka metallflagor kommer från växellådsdreven (helt normal förslitning) - jag kan slå vad om att de är magnetiska. Första symptomen på taskiga vev/ramlager är silvrig olja - sen börjar det knacka - sen kommer det metallflisor.

Jag ska kolla oljan lite nogrannare, även spånen med magnet. Men den har tappat mkt effekt och låter illa, så tveklöst är den i behov av "service".
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Nu har operationen börjat, tog bort allt krimskrams runt motorn tank kylare mm. Bort med transkåpan, kick, tändkåpan, och annat småplock. Ställde kolven i topp och kamdrevet efter markeringarna och joxade lite. Avgassidan ett lätt spel, insugsidan gick att lyfta vippan någon centimeter, kändes inte helt normalt... Tar bort ventilkåpan och ser att lagret till vippan på insugsidan skurit hejdlöst, kammen har fått styk på nocken också. Det kunde varit värre. :D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
von reisen skrev:
Nu har operationen börjat, tog bort allt krimskrams runt motorn tank kylare mm. Bort med transkåpan, kick, tändkåpan, och annat småplock. Ställde kolven i topp och kamdrevet efter markeringarna och joxade lite. Avgassidan ett lätt spel, insugsidan gick att lyfta vippan någon centimeter, kändes inte helt normalt... Tar bort ventilkåpan och ser att lagret till vippan på insugsidan skurit hejdlöst, kammen har fått styk på nocken också. Det kunde varit värre. :D

Då är vi två med samma "ras", ska vi bilda klubb? :fyllisar
Man kanske skulle ta och fixa det där snart :3freak
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Hoppas det räcker med dem vanliga lokala klubbarna, så vi kan ägna oss åt och köra bana istället... Har du precis samma problem kam, vipplager? Tagit isär och inspekterat men inte mer?

Nästa steg är ju om man ska ta och spräcka iaf och kolla lite lager mm, det är ju ändå mer eller mindre off season.
:D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
von reisen skrev:
Hoppas det räcker med dem vanliga lokala klubbarna, så vi kan ägna oss åt och köra bana istället... Har du precis samma problem kam, vipplager? Tagit isär och inspekterat men inte mer?

Nästa steg är ju om man ska ta och spräcka iaf och kolla lite lager mm, det är ju ändå mer eller mindre off season.
:D

Japp, en vipparms rulle på insugssidan gav upp & godset på vipparmen har gått emot kamen och sabbat den.
Jag passar på att få fixat en del annat. Det blir en vassare kam, höjt komp & balanserat vevparti. Passar på att utföra en totalrenovering med lager mm. när jag ändå är på g.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top