Flottörhusläcka, bult till motorfäste etc (XR600)

3mut

Kött å brö´ e korv!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Täby/Sthlm
Hoj
XR600
Tjena!

Är i stort behov av lite tips så att jag äntligen kan få ihop hojen.

1. Förgasaren läcker från vad det ser ut att vara packningen/o-ingen till flottörhuset. Någon som kan tipsa som affärer i norra sthlm som säljer o-ringar som passar? Skulle gärna vilja slippa köpa ett helt orginalpackningsset nämligen.

2. E en smula rädd att jag böjt till blecket på flottören så att den stänger försent. Ska själva flytkropparna vara vågrätta när hela stängningsmekanismen (piggen och kroppen) tryckts upp?

3. Saknar bult och mutter till det övre motorfästet av det två bakre. Måste jag köpa orginal (ca 250 kr) eller finns det att få tag på billigare hos järnhandlare? Några speciella specifikationer i sådana fall?

4. Hur mycket gör en öppnad sidokåpa för blandningen? Fick med en extra sidokåpa som e uppsågad efter luftburkens sidointag. Ombestyckning?

Ber om ursäkt för de inte så fackliga termerna och beskrivningarna. :) Tack på förhand!

Mvh Emil
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
3mut skrev:
Tjena!

Är i stort behov av lite tips så att jag äntligen kan få ihop hojen.

1. Förgasaren läcker från vad det ser ut att vara packningen/o-ingen till flottörhuset. Någon som kan tipsa som affärer i norra sthlm som säljer o-ringar som passar? Skulle gärna vilja slippa köpa ett helt orginalpackningsset nämligen.

2. E en smula rädd att jag böjt till blecket på flottören så att den stänger försent. Ska själva flytkropparna vara vågrätta när hela stängningsmekanismen (piggen och kroppen) tryckts upp?

Hej,
1. går att "ful-täta" med lämplig packningsklet... om inte packningen är helt fuckad alltså.
2. Kolla float-height; slang på dräneringen (genomskinlig..)som du drar upp längs sidan på fuggen, öppna dräneringsskruven, öppna soppakran och se hur högt soppanivån stiger. brukar mätas från ytan som flottörhuset tätar emot.Har tyvärr ingen XR själv så jag vet inte måttet på detta. Kolla på SOE eller nån XR sida, det är säkert nån som vet korrekt mått.

Vad gäller skruvar och muttrar kan du säkert köpa det i någon maskinaffär. kanske ska köpa 12.9 eller så.
/660
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ingen fara med böjt "bleck", det går och böja tillbaka. Flottören ska vara helt plan med packningsytan när den är rätt inställd.
 

3mut

Kött å brö´ e korv!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Täby/Sthlm
Hoj
XR600
-PLM- skrev:
Ingen fara med böjt "bleck", det går och böja tillbaka. Flottören ska vara helt plan med packningsytan när den är rätt inställd.

Jo, så långt e jag med! Det jag är lite tveksam på är när blecket verkligen stänger.. Tycker det ser lite konstigt ut bara. Blecket trycker ju på den lilla piggen som i sin tur sitter i sin "hållare". Det första som händer när blecket åker upp är att hela hållaren rör sig uppåt och när den tar stopp så trycks piggen in. För att kunna ställa in flottören rätt måste jag väl veta exakt när blecket verkligen stänger? :confused: Rörde väl kanske bara till det ytterligare nu. :)

660 skrev:
Vad gäller skruvar och muttrar kan du säkert köpa det i någon maskinaffär. kanske ska köpa 12.9 eller så.
/660

12.9 har jag ingen aning om vad det står för men det e kanske lättast att fråga i affären.

Tack för svaren!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top