Flyga till Malaga, Spanien - vilket flygbolag??

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Det var flera år sedan jag var där, så vill gärna ha tips på billig men bra flygbolag.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Finnair? Mellanlandar i Helsingfors, och vid så korta flygningar behöver man ju inte oroa sig för vad dom serverar för avfall på matbrickan heller. :tummenupp

Kolla flygstolen.se och liknande för bästa priser. Dom enda som har möjlighet att förstöra en så kort flygning är väl Ryan Air. :gnissla

Edit: Finnair var billigare än Norwegian och SAS när jag kollade lite snabbt i juli. :)

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Mellanlanda för en flygning inom Europa? Kom igen nu.... Nu när sas har fimpat sin C-klass inom Europa så känns ändå norwegian som ett helt ok val, de brukar ha en flight till Malaga runt 6-7-tiden också så du är framme i bra tid.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Mellanlanda för en flygning inom Europa? Kom igen nu.... Nu när sas har fimpat sin C-klass inom Europa så känns ändå norwegian som ett helt ok val, de brukar ha en flight till Malaga runt 6-7-tiden också så du är framme i bra tid.

Finnair tog dock under 2000 och norwegian över 4000 kr när jag kollade, med en timme eller två i Helsingfors, men det kanske var ovanligt dyrt för Norwegian.

Edit: Dessutom så verkar Norwegian mellanlanda i antingen Oslo eller Helsingfors på vägen till Malaga.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är väll bara å leta runt.Brukar alltid med lite framförhållning gå att få mellan 1800kr och 2500kr. Gick själv på en nit nu med industrisemestern så åkte på 3100kr v.30

SAS var faktiskt riktigt billiga då när jag kolla (men de ändrade sig över en natt)

Hudik

Guest
Jag har flygit dit några gånger och jag har alltid åkt med Lufthansa, hyffsat billigt och nästan allt ingår.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Det är väll bara å leta runt.Brukar alltid med lite framförhållning gå att få mellan 1800kr och 2500kr. Gick själv på en nit nu med industrisemestern så åkte på 3100kr v.30

SAS var faktiskt riktigt billiga då när jag kolla (men de ändrade sig över en natt)

Självklart.

Jag vill dock undvika kreaturtransporter såsom tex Ryan Air.

V-Kamikaze

Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Finnair tog dock under 2000 och norwegian över 4000 kr när jag kollade, med en timme eller två i Helsingfors, men det kanske var ovanligt dyrt för Norwegian.

Edit: Dessutom så verkar Norwegian mellanlanda i antingen Oslo eller Helsingfors på vägen till Malaga.

Bokar du via Oslo så kan du göra det, men de har 2-3 direktflyg från Arlanda per dag också. Tycker 4000 för Norwegian till AGP lät överkomligt, klart det kan bli billigare också om man har lite tur eller är flexibel med datumen.

Jag väljer mycket hellre Finnair framför Norwegian som flygbolag men tycker det känns för omständligt med en mellanlandning på en sådan kort resa. Då får Norwegian duga. Samma sak med LH som nämnts tidigare.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Bokar du via Oslo så kan du göra det, men de har 2-3 direktflyg från Arlanda per dag också. Tycker 4000 för Norwegian till AGP lät överkomligt, klart det kan bli billigare också om man har lite tur eller är flexibel med datumen.

Jag väljer mycket hellre Finnair framför Norwegian som flygbolag men tycker det känns för omständligt med en mellanlandning på en sådan kort resa. Då får Norwegian duga. Samma sak med LH som nämnts tidigare.

Ah, jag såg nu att dom har något direktflyg om dagen eller så. :)
4600 kostade det direktflyg som jag såg då. Självklart så handlar det om prioriteringar, men jag själv gillar pengar och har inget emot det om det bara blir en två timmar längre resa.
Dessutom så är Helsinki Vantaa inte helt värdelös som flygplats. Gratis Wifi och möjlighet att ladda all sorts elektronik! Vad mer behöver man? :tummenupp

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
vueling :tummenupp

flyger från arlanda till malaga och har bra priser samt bra service.

Flög i februari med dem från cph till barcelona och kan varmt rekommendera.

V-Kamikaze

Gick med
25 Apr 2007
Hoj
vueling :tummenupp

flyger från arlanda till malaga och har bra priser samt bra service.

Flög i februari med dem från cph till barcelona och kan varmt rekommendera.

Vueling är kända för att vara Europas största instegsbolag för piloter. Skulle inte bli förvånad om det inte finns en pilot inom det bolaget med mer än 1000 timmars sammanlagd flygerfarenhet, de flesta med knappt någon alls utanför simulatorn. När 19 av 20 flygolyckor beror på piloterror kan sådana faktorer vara intressanta. Men men alla prioriterar vi olika saker när vi bokar biljetter.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Vueling är kända för att vara Europas största instegsbolag för piloter. Skulle inte bli förvånad om det inte finns en pilot inom det bolaget med mer än 1000 timmars sammanlagd flygerfarenhet, de flesta med knappt någon alls utanför simulatorn. När 19 av 20 flygolyckor beror på piloterror kan sådana faktorer vara intressanta. Men men alla prioriterar vi olika saker när vi bokar biljetter.

Tänka sig att hederliga gamla SAS även dom accepterade piloter direkt från flygskolorna när dom inte gick konstant minus i kassan! Flyg med vueling om man vill. Det finns krav på piloter och flygbolag som man måste klara för att ens få flyga. Vueling är inte farligare än någonannan. Med vänliga hälsningar från en i branschen.

V-Kamikaze

Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Tänka sig att hederliga gamla SAS även dom accepterade piloter direkt från flygskolorna när dom inte gick konstant minus i kassan! Flyg med vueling om man vill. Det finns krav på piloter och flygbolag som man måste klara för att ens få flyga. Vueling är inte farligare än någonannan. Med vänliga hälsningar från en i branschen.

Som jag sa prioriterar vi alla olika saker när vi bokar biljetter... Vissa mår bra av att känna att piloterna som jobbar framme i cockpit är sådana som lyckats ta sig ifrån de 'erfarenhetsbyggande' flygbolagen där de måste acceptera långa dagar, kontraktsanställningar och annan kass personalpolitik för att få den erfarenhet i luften som behövs för att börja på ett i dessa bemärkelser bättre bolag. Andra är lyckligt ovetandes eller bryr sig helt enkelt inte. Sen om det handlar om äkta säkerhet eller bara påhittad (Ryan air, vueling eller för den delen Norwegian har ju inte crashat än, även om det varit nära för Ryan air) spelar ingen egentligen ingen roll i sammanhanget då det för mig handlar om en känsla och i viss mån kanske även en ståndpunkt emot vissa saker som händer i branschen, men det är en annan diskussion.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Som jag sa prioriterar vi alla olika saker när vi bokar biljetter... Vissa mår bra av att känna att piloterna som jobbar framme i cockpit är sådana som lyckats ta sig ifrån de 'erfarenhetsbyggande' flygbolagen där de måste acceptera långa dagar, kontraktsanställningar och annan kass personalpolitik för att få den erfarenhet i luften som behövs för att börja på ett i dessa bemärkelser bättre bolag. Andra är lyckligt ovetandes eller bryr sig helt enkelt inte. Sen om det handlar om äkta säkerhet eller bara påhittad (Ryan air, vueling eller för den delen Norwegian har ju inte crashat än, även om det varit nära för Ryan air) spelar ingen egentligen ingen roll i sammanhanget då det för mig handlar om en känsla och i viss mån kanske även en ståndpunkt emot vissa saker som händer i branschen, men det är en annan diskussion.

Måste ge dig cred för att du är en av få som faktiskt tar avstånd från företag som har bristande arbetsvillkor. Däremot är Ryanair i en klass för sig och bör inte nämnas i samband med de två andra. Tro mig, jag har jobbat på Ryanair och de andra är ljusår bättre. Vueling kan jag dock inte uttala mig om allt för mycket då jag inte jobbat eller känner någon som jobbat där, men dom är garanterat mycket bättre än Ryan. Norwegian däremot är mycket bra.

Jag får känslan av att du är en person som inte riktigt trivs med att flyga. Kan lugna dina nerver med att majoriteten av Europeiska flygbolag kan anses som säkra, även lågprisbolag/erfarenhetsbolag. Dom "problem" som finns inom branschen är just anställningar och arbetstider. Eftersom det verkar som om att flyget går igenom det som ajöfarten gick igenom med utflaggning. Men flyga i Europa går bra, så ut och res bara. :)

V-Kamikaze

Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Precis som du skriver så är jag inte helt tillfreds med att flyga även om jag inte kan låta det stoppa mig. Dock gör jag ju, som du märker, vissa sållningar mellan bolag och det gäller även inom Europa. Mitt absolut största poblem är just som du nämner stressen flygande personal utsätts för genom långa dagar, kort dygnsvila, snabba turnarounds eller liknande. Alla vet att stress och trötthet leder till missar och det kan ju bli komplicerat när dessa sker på 36000ft, vid en preflight check eller när kabinpersonal ska styra en utrymning. Dessa tendenser syns tyvärr på mer eller mindre på alla bolag.

Även om jag såklart har full förståelse för det så gillar jag inte utvecklingen med billigare och billigare flygbiljetter, hårdare krav genom kraftigare konkurrens och fixande med kostnader för att leverea mer profit inom just flygindustrin. När säkerheten är så viktig är det lätt att detta går över styr. Även om jag litar på dig i det du säger att Europeiska bolag klarar att balansera detta tillfredställande iallafall när det handlar om underhåll och liknande. Utvecklingen vi ser på personalfronten är jag inte lika säker på att bolagen klarar att hantera med acceptabel säkerhetsnivå...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping