flytande bromsskiva

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
ok, för att inleda tråden så kan jag nämna att jag sökt information om detta men ej funnit något som kan ge mig ett tillräckligt bra svar.

problemet är följande:
min högra bromsskiva fram sitter väldigt löst. Jag är medveten om att den borde gå att rucka lite på, men ska den verkligen sitta så pass löst som den gör på min? går att flytta den i sidled. flytande skivor ska väl bara gå att flytta i längdriktningen? jag passar på att bifoga ett filmklipp som förhoppningsvis illustrerar mitt problem tydligare. det känns som att ringarna mellan skivan och "skivhållaren" är slut. kan det vara så? och i så fall, vart finner man utbytes? kan man göra det själv? måste en verkstad göra det?

hojen är för övrigt en suzuki gsxr750 96'a.

http://the.yellow-b.us/click.wmv

/xfader
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Flytande skivor skall väl kunna röra sig i sidled, grundtanken med flytande montage, och ej i längsled.

xfader skrev:
min högra bromsskiva fram sitter väldigt löst. Jag är medveten om att den borde gå att rucka lite på, men ska den verkligen sitta så pass löst som den gör på min? går att flytta den i sidled. flytande skivor ska väl bara gå att flytta i längdriktningen?
/xfader
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
xfader skrev:
ok, men mina går fan att flytta på åt alla håll känns det som :( :confused:

Tror att ni menar olika med sidled och längdled. Han menar sidled om man sitter på hojen, och du menar om man kollar från sidan mot fälgen.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det där verkar lite väl löst ! Nitarna är ju stukade dit en gång, ...så med rätt utformat verktyg borde det gå att stuka till dom så att dom sitter "lagom" tight igen. Känner du någon med svarvtillgång hade jag snurrat till en "dorn" & mothåll som passar i nitarna & provat !
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Rammstein skrev:

:tummenupp

låter precis som mitt problem det där, men frågan om vart sånt går att inhandla kvarstår

lelles mc hade nånting som såg ut såhär
http://www.lellesmc.se/webshop/include/article/swedish/l_04-097.jpg

http://www.lellesmc.se/webshop/gui_main.asp?group=4636

om det finns såna som passar min hoj kvarstår dock

/xfader
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
De som borde passa är 04-096. Jag köpte dem till min Suzuki när jag krökte framskivans centrum med låset. Till att borra bort de gamla nitarna dög 1 st 13 mm borr från biltema med gul beläggning.Borra från rätt sida bara. Iofs så var det en nödlösning pga lång leveranstid på ny orginalskiva. Jag tror jag har någon lös nit om du vill prova.
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
var tvungen att gå ut och rycka lite i mina egna skivor när jag läste nåns svar om att det är vanligt på gixxers :) men förre ägaren bytte skivor fram precis innan jag köpte den så dom är riktigt stumma! :tummenupp .. skönt :)
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
På min gamla GSXR 750-96:a var det likadant.
gick att "rucka" skivorna i sidled och lite i längsled.
Eftersom den har varit på service utan anmärkning på detta så antar jag att det ska vara så...
Fast om du köper en Aprilia RSV får du en hoj med skivor som sitter FAST :tummenupp :tungan :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Så stort spel är INTE normalt. Kan du rucka den 1-2 tiondelar i sidled så är det lagom, mer så är det dax att byta skivor.


Av en händelse har jag 2 originalskivor som passar
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
När du ändå ska byta , byt hela skivorna.
ISR har högre friktion, kostar ca 2500:- per skiva till din hoj.

De är lösa från början men de ska vara det. de rasslar och skramlar på kullersten om någon undrar.
Jag skiter personligen i det men andra stör sig på det.
Behöver nitas om ibland visserligen men, men.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Mina skivor har varit som xfader's sedan jag köpte min hoj, mindre i början, och mer mot slutet. För att undvika att dom skramlar upp sig mer har jag fulmeckat en del... nu blir det nog nya skivor från ISR, 2488:-
Fulmecket bestod i att naja under hatten på niten för att spänna ut den.

Svampe, menar du att skivorna från ISR har rassel inbyggt? Hur ofta bör man nita om dom? Hur många mil går det mellan om-nitning ?
 

Bifogat

  • Sviestad 2004-07-16 013 copy.jpg
    Sviestad 2004-07-16 013 copy.jpg
    49.7 KB · Visningar: 484

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pejo skrev:
Mina skivor har varit som xfader's sedan jag köpte min hoj, mindre i början, och mer mot slutet. För att undvika att dom skramlar upp sig mer har jag fulmeckat en del... nu blir det nog nya skivor från ISR, 2488:-
Fulmecket bestod i att naja under hatten på niten för att spänna ut den.

Svampe, menar du att skivorna från ISR har rassel inbyggt? Hur ofta bör man nita om dom? Hur många mil går det mellan om-nitning ?
ISR har mer "skrammel" än original. Man bör byta nitarna en gång/säsong om man kör mycket. Jag har kört med ISR under hela min RR-karriär, man får grymt bra bromsar med dom skivorna. Omnitning tar en timme och kan göras utan specialverktyg av vilken normalhändig person som helst. Tror att nitarna kostar ca 500:- till 2 skivor.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Nr:18 skrev:
ISR har mer "skrammel" än original. Man bör byta nitarna en gång/säsong om man kör mycket. Jag har kört med ISR under hela min RR-karriär, man får grymt bra bromsar med dom skivorna. Omnitning tar en timme och kan göras utan specialverktyg av vilken normalhändig person som helst. Tror att nitarna kostar ca 500:- till 2 skivor.

Låter kanon! :tummenupp
Deras kvalitet och servicevänlighet är vida omskriven, det går nog inte att göra bort sig med ISR känns det som.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top