FMCK, hur många?

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
satt här hemma i den bistra vintertiden och kom på att det skulle vara kul att veta hur många här på SH som är med i FMCK. vet att det kanske inte riktigt hör hit men det skulle vara roligt att veta, samt diskutera det som vill diskuteras kring ämnet. :tungan

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
Mito-killen skrev:
satt här hemma i den bistra vintertiden och kom på att det skulle vara kul att veta hur många här på SH som är med i FMCK. vet att det kanske inte riktigt hör hit men det skulle vara roligt att veta, samt diskutera det som vill diskuteras kring ämnet. :tungan
FMCK? :va

Paradoxy

Guest
Tror jag blev det iom EU-moppe kursen.

Var kollar man det?

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Ja fattar inte heller vad d et är man gör i den föreningen :va

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Men vad gör man när man är medlem då?

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Men grabbar, nu kan ju ingenting!
FMCK står för Frivilliga Motorcykel Kåren, och är en fristående organisation men som "hör" till svenska föresvarsmakten. Anledningen till att de startades var för att man behövde någon som snabbt kunde transportera viktiga dokument eller dylikt på kort tid, och i svår terräng. De deltar även i sökande på borttappade personer som gått vilse i skogen etc.

En fördel med just det är att hundar fortfarande känner skillnad mellan 2takt och människordoft. De kör äldre hojar, Husqvarna 250 typ Militär etc, men även de äldre Jaworna (Stavning?) finns kvar!

Testade vid tillfälle deras Jawa, första växeln upp, en ner friläge, en till ner 2:an osv. Det var mysigt! :näsblod Puttrade fint. FMCK är även kända
för deras fina skidor de sätter på vintertid, det ser kul ut!
Så, FMCK är en klubb du kan delta i om du är intresserad av att köra motorcykel. Det de mestadels gör är o mekar och tränar.

Mvh
Johan :D :tungan

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
prulle skrev:
De lät ju fan kul!
Det är kul! :tomten
Jag är "hemvärnsungdom", dvs jag får prova på lite småsaker. Och vi hade både teori och övningar när det gäller mc och mopedkurs! :hihi

Fick köra en blå stackars scooter , det kom en container med cirka 10 stycken, vi hade AS KUL! :näsblod

De gjorde konbaner, ramper, vippbrädor, olika sortersövningar. I början var det puckat o köra scooter, inget mellan benen ju. Men sen då jefflar, hängde ut på motstående sida, moppen nästan liggandes. Sen så började man brassa på i kurvor och snår, det var riktigt kul. :tungan Var ett gäng som körde ner i diket, och en lyckades köra utanför banan och in i en stolpe. Resonansen i den stolpen var inte dålig. Jag fick mycket från teorin som FMCK hjälpte mig med, när det gällde mitt körkort.

Tack till dig här i Västerås som leder de glada gänget! Kommer tyvärr inte ihåg ditt namn.

En av killarna brassa på rejält med en lång ansats till vippbrädan, den vippade inte över utan han flög riktigt långt. Det var två roliga dagar, hoppas det blir fler. :lol

Möte imorrn, då ska vi prata om försvarets nya upplägg....
:gnissla Har spenderat hela kvällen åt att lägga i sulor i skorna, får så jobbiga skavsår av bootsen.

Får ni chansen att göra något liknande, ta den! Det finns otroligt mycket att enligt mig hämta från FMCK, det är ett trevligt gäng.

Mvh
Johan

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hmm man kanske skulle gå med.. :va får se kanske gör de i sthlm om ja känner att jag har tid.

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Är ni intresserade så finns det säkert något bra på deras sida att läsa: rolleyes:
http://www.fmck.se/

Jag är inte medlem, har endast haft lite kontakt med dem. Finns dock någon/några här på forumet som är det, sök så finner ni en liknande tråd som denna fast där de större grabbarna är med och säger vad de vet.

Mvh
Johan

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Mkt bra förklarat extreem. kunde inte ha gjort det bättre själv. men jag förvånas av att så få vet om fmck, trodde dom var större. :confused:

Det kostar 200 pixs om året att vara medlem i fmck så det är ju inga stora pengar. har vart medlem i snart 2 år och vilka saker man får göra. köra 258 med skidor på vintern är bland det roligaste man kan göra med byxorna på :hihi

Last edited:
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Mito-killen skrev:
Mkt bra förklarat extreem. kunde inte ha gjort det bättre själv. men jag förvånas av att så få vet om fmck, trodde dom var större. :confused:

Det kostar 200 pixs om året att vara medlem i fmck så det är ju inga stora pengar. har vart medlem i snart 2 år och vilka saker man får göra. köra 258 med skidor på vintern är bland det roligaste man kan göra med byxorna på :hihi

Ser väldigt kul ut! :tungan
Det är alltså ok nu när man både har A1 kort och fyllt 16?
Ska ta kontakt med ansvarig här i Västerås, eller om de nu flyttat till Enköping? :va

Mvh
Johan

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke