Folksam: "Du kan ALDRIG säga upp försäkringen"...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Det damp ner ett nytt försäkringsbesked från folksam idag. Jag visste att avtalet med SMC hade upphört men fick ändå lite svårmod när jag såg hur mycket de ville ha i den nya premien.
3 lök för en gammal sketen DR 800 känns inte så prisvärt.
Eftersom jag vet att det inte går att säga upp en försäkring under pågående försäkringstid så ringde jag direkt för att säga upp inför nästa som börjas den 18 april.

Kan ju säga att man blev ganska sur när man fick höra folksams svar:
"Du kan inte säga upp den här försäkringen oavsett period, det är en åretruntförsäkring. Det enda du kan göra är att sälja hojen!" :gnissla

Vafan...

Får dom göra såhär?

går det inte att ställa av skiten? Det gick tidigare har jag för mig.

Och visst faen måste det gå att säga upp en försäkring utan att sälja hojjen. Bilsport och MC körde med samma skitsnack mot farsan vet jag men där löste de sig när han hotade med att säga upp alla andra försäkringar han hade hos dem.

Avtalet är årsbaserat och ska således inte vara något problem att häva/inte förnya vid årsförfallodagen, innan dess kan det nog bli lite tjurigt att få igenom

I hlvt heller... På årsförfallodagen kan du byta..
Eller man kan göra det enkelt också...
Man skaffar en ny försäkring som går igång på årsförfallodagen av den gamla och skiter
i att betala folksams räkning...
Men det är ju helt klart bättre att säga upp den...

Eller har du månadsbetalning och glömt bort att du passerat årsförfallodagen och därmed godkänt för ytterligare ett år?? Då gäller Folkezx9rs som enda utväg..
Ställ av hojen först bara...

Håller med föregående. Innan årsförfallodagen kan den inte sägas upp men då har du å andra sidan gamla villkoren. Vid årsförfallodagen finns det inget sätt dom kan hindra dig att säga upp den, hon måste ha trott att du vill säga upp innan, alt att du inte hade någon ny försäkring vilket du självfallet ser till att fixa för att slippa brevvänner från tsf.

Hålla på och skensälja hojen för att få avsluta en månad tidigare känns lite korkat så gör inte det.

Klart som fan det ska gå att säga upp när kontrakttiden har gått ut. tecknar du dessutom försäkring med en annan bolag så tar de över från 18:e april. Folksam har då inte särskilt stor lust o bråka med en annan försäkringsbolag när de inte har rätten på sin sida.
Är det någon som vet om SMC samarbetar med någon annan försäkringsbolag när det gäller sporthojar. Hörde något om att de ligger i förhandling med bil&mc sport. Någon som vet? min försäkring går ut i Juni.

Avtalet är årsbaserat och ska således inte vara något problem att häva/inte förnya vid årsförfallodagen, innan dess kan det nog bli lite tjurigt att få igenom
Det var ju detta jag ville; att avsluta försäkringen vid årsförfallodagen. Jag hävdade i telefon att detta måste vara möjligt.
Killen i andra sidan luren hävdade att detta är omöjligt.
Jag ansåg att såhär får dom inte bete sej.
Folksamkillen ansåg att det får dom visst.

Ska verkligen skenförsäljning vara enda utvägen?
Kan försäkringsbolagens beteende verkligen vara lagligt i rättsstaten Sverige?
I hlvt heller... På årsförfallodagen kan du byta..
Eller man kan göra det enkelt också...
Man skaffar en ny försäkring som går igång på årsförfallodagen av den gamla och skiter
i att betala folksams räkning...
Men det är ju helt klart bättre att säga upp den...

Eller har du månadsbetalning och glömt bort att du passerat årsförfallodagen och därmed godkänt för ytterligare ett år?? Då gäller Folkezx9rs som enda utväg..
Ställ av hojen först bara...
Den går i nuläget på autogiro. Risken är att om man avslutar det och tar en annan försäkring från förfallodagen så kommer folksam hänvisa till nåt finstilt och börja skicka välsaltade fakturor som man måste bestrida rättsligt.

Det var ju detta jag ville; att avsluta försäkringen vid årsförfallodagen. Jag hävdade i telefon att detta måste vara möjligt.
Killen i andra sidan luren hävdade att detta är omöjligt.
Jag ansåg att såhär får dom inte bete sej.
Folksamkillen ansåg att det får dom visst.

Ska verkligen skenförsäljning vara enda utvägen?
Kan försäkringsbolagens beteende verkligen vara lagligt i rättsstaten Sverige?.

Han har FEL:hördu
Teckna ny förs. hos annat bolag och be dom samtidigt annulera din nuvarande vid årsföfallodagen, eller kan du ju ringa upp igen och be att få tala med nån som inte låg och sov när konsumenttjänstlagen skrevs:tummenupp

Ta bort autogiro. Ring och säg att du vill bryta avtalet gärna till den dryga killen du pratat med.Om du bryter ett avtal får du betala 20% av vad dom skulle få betallt av dig under avtalsperioden vilket i detta fallet inte kan röra sig om mycket.se till bara att ha en annan försäkring så hojen inte blir oförsäkrad.

Klart som fan det ska gå att säga upp när kontrakttiden har gått ut. tecknar du dessutom försäkring med en annan bolag så tar de över från 18:e april. Folksam har då inte särskilt stor lust o bråka med en annan försäkringsbolag när de inte har rätten på sin sida.
Är det någon som vet om SMC samarbetar med någon annan försäkringsbolag när det gäller sporthojar. Hörde något om att de ligger i förhandling med bil&mc sport. Någon som vet? min försäkring går ut i Juni.
Precis, teckna med annat bolag innan 18/4 så fixar de allt åt dig.

Du får kolla runt överallt så hittar du det som passar bäst.

I höstas fick jag hem den "nya" gamla R1:an som var avställd.
Folksam visade sig då ha billigast försäkring för mig. Tecknade en avställningsförsäkring med dem tillsvidare.
Nu får någon vecka sedan kollade jag runt igen och upptäcker att Länsförsäkringar har mycket bättre villkor.
Hur kunde jag missa det tidigare? Men det vart inga problem att bryta avställningsförsäkringen hos Folksam när jag själv vill.
Kommer att teckna en helförsäkring helår hos LF för 5674:-/år och 3000:- i självrisk. Månadskostnad 473:-.
Nu börjar det närma sig EU moppe priser ju.
Samma försäkring hos folksam kostar 635:-/mån och 6000:- i självrisk.
Att jämföras med en helförsäkring som kan ställas av, 1250:-/mån.
Så det jämnar ut sig och blir ungefär samma kostnader för oss oavsett vad vi väljer.

Vet att Blisport och mc är partner men som vanligt bara trafik på en sporthoj till sinnespriser. Tydligen får man dock fortfarande SMC rabatt hos folksam bara ringa in och säga att man är SMC medlem så drar de av 10%. Men det kvittar ju om man inte får ett bra pris från början där.

Har varit med om liknande..
Sålde hojen över vintern och köpte tillbaka till våren :) Funkar perfekt och jag fick tillbaka pengarna för resten av månaden som jag hade betalat innan.

Lite synd är väl att det registreras 2 ägare till.. men men. :näsblod

Skyll sig själv om man inte tar reda på sånt innan man tecknar en försäkring.

Det är ingen nyhet att det inte går att säga upp en helårsförsäkring per omgående.

Fast nu missade du väl målet lite va..
klart du kan säga upp en försäkring på årsförfallodagen...
det är ju det som tråden handlar om.. Killen på Folksam sa att ägaren
ALDRIG kan säga upp försäkringen vilket är fullständig BS

Du kan visst säga upp försäkringen på årsförfallodagen. Killen som du pratade med måste ha varit full eller något.
Dock kan dom inte avsluta din försäkring om du inte har en ny trafikförsäkring någon annanstans pga kravet att man måste ha trafikförsäkring. (Så länge som inte hojen är avställd förstås.)

Det enklaste är att du kollar upp med andra bolag och tecknar en försäkring där från årsförfallodagen. Då brukar dom sköta allt med att avsluta din gamla försäkring.

Alternativt kan du ju klämma åt idioten som du pratade med lite. Ring upp igen och be att få prata med den personens chef och förklara vad som hände. För om dom försöker hävda att du inte alls kan säga upp din försäkring så hävdar dom något som inte är i enlighet med gällande försäkringslagar och konsumentlagstiftning. Dom gör sig med andra ord mer eller mindre skyldiga till ett lagbrott när dom nekar dig att säga upp försäkringen.

Vilken har du pratat med då?
Var enda vinter har jag tagit bort mina försäkringar då de står tryggt ned skruvade i ett garage.
Aldrig varit några problem. (har folksam)
De har alltid ifrågasatt mig men jag har svarat dem som det är.

Fast nu missade du väl målet lite va..
klart du kan säga upp en försäkring på årsförfallodagen...
det är ju det som tråden handlar om.. Killen på Folksam sa att ägaren
ALDRIG kan säga upp försäkringen vilket är fullständig BS

Stämmer, läste för snabbt. :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...