Folksam dubbelt så kul...NOT!!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fick försäkringsavisering idag från folksam, då jag har huvudförfallodag sista mars då pengarna skall dras, det var från den gamla en summa, samt även den nya då jag fått sänkt premie en summa, sen var dessa IHOPRÄKNADE:va

Jag ringde och frågade om något blivit fel de luxe hos dem. Fick till svar att den gamla betalades efterskott men de gjort om rutinerna så nu betalar man i förskott och detta hade försäkringsbolaget fått interninformation om tidigare i år. Men jag ifrågasatte skarpt att varför det INTE framgår av aviseringen och VARFÖR har jag inte blivit informerad om alls att de skall ändra sina betalningsrutiner, för då har jag haft möjlighet att byta bolag, sen har ja autogiro så drar de pengarna har jag tyst gått med på det, så jag sa att jag bestrider dubbel betalning en månad, då kan de lika gärna BJUDA på den månaden istället för att alla försäkringsbetalare skall betala dubbelt.

Någon som vet om det är ok att göra så här? Jag förstår på ett sätt om man ändrar rutiner att jag har betalat i efterskott, och nu förskott, men det känns mest som ett sätt för dem att pytsa in pengar i kammaren..

Men då man inte fått informationen så tänkte jag bråka med dem, kommer det löna sig, någon som vet:confused:

Någon mer som är drabbad:va

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag har haft Folksam de senaste 5-6 åren & har ALLTID betalt i förskott.. konstigt att du betalt i efterskott :va

RSV-Mike

jumjum
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Aprilia TV4R -11 APRC
Har haft Folksam i många år och alltid betalat för kommande år.
Så att betala i efterskott har jag aldrig varit med om.
Tycker det verkar konstigt.
Min gick upp med de 10% som smc rabatten va innan:(
Synd att den försvann och att de gör ett tveksamt avtal med bilsport mc som inte gäller för alla som är medlemmar..:huvet

Men bara va på dom,,klart du ska bråka lite..

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono-18
Alla försäkringar betalas i förskott svårt att betala en försäkring i efterskott om man kör ihjäl sig tror ts är full

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
det ska väl ändå betalas nån gång eller hur?
Jag har aldrig betalat i efterskott vad jag vet..

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Beror väl på om man har årsförsäkring eller av/påställningsförsäkring ?

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Beror väl på om man har årsförsäkring eller av/påställningsförsäkring ?

Jag har årförsäkring på det nya, SKULLE haft det på det gamla med, men de förklarade att min premie sjönk så mycket för jag hade en av och påställningsbar försäkring förra året utan min vetskap(det var därför förra året jag fick en dyrare försäkring mot offertet som jag ifrågasatte då, men ingen första offert fanns sparad alls...). Det sjönk med 2000kr på ett år nu till totalt 4411 kr så det ÄR billigt, men principiellt fel fel...

Tycker de har varit taffliga som tusan för mig. MEN samtidigt så kan inget annat bolag matcha deras premier alls för mig.

Last edited:

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
förstår inte problemet, kanske inte läst tydligt nog men om du säger upp försäkringen får du ju tillbaka pengarna som inte förbrukats.
du menar kanske att du inte har pengarna just nu men har det nästa månad men valt att försäkra nu eftersom du trådde du skulle betala i efterhand?

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
förstår inte problemet, kanske inte läst tydligt nog men om du säger upp försäkringen får du ju tillbaka pengarna som inte förbrukats.
du menar kanske att du inte har pengarna just nu men har det nästa månad men valt att försäkra nu eftersom du trådde du skulle betala i efterhand?

Jag har aldrig sagt upp någon försäkring, pengar har jag till försäkring, jag har bara fortsatt med min försäkring. Det enda är att när jag frågade varför den hade blivit så billig när jag ringde inför årsförfallodagen så berodde det på att jag haft en avställningsbar försäkring tidigare.

Jag tror inte du har LÄST från början alls..., det är folksam som PÅSTÅR att försäkringen har betalts i efterskott och NU skall ändras till förskott, inte någon fråga om jag har pengar eller inte att betala jag har alltid kunnat betala mina försäkringar och åtaganden i livet..Det har varit autogiro för att betalas den sista varje månad, och jag har så tillika inte betalt in någon årspremie.

Skall fråga folksam om de har ändrat så alla med autogiro har övriga försäkringsvilkor, för jag känner igen som många skrivier i tråden har man årsförsäkring och har betalt in premie får man tillbaka från försäkring när man säljer...

Last edited:

Ozzi

Guest
Har då aldrig hört att man betalar en försäkring i EFTERSKOTT!:va:va

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha