Folksam = Pengatjuvar? :O

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
För oss mellanklassare så känns det säkert (för fler än mig) ruskigt tråkigt att behöva betala för full effekt och bara få köra med 25, för vad jag har förstått så får man inte ut något på försäkringen om man kör olagligt (dvs pillar bort strypningen) och man får inte ut något om man reggar 25 o har högre, dvs same same but different.. enda anledningen jag kan se till att dom inte inför ett mellanhojsystem är att dom vill ha meer pengar. dom jävlarna :(

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Varför försäkrar du då inte i bilsport och mc istället för att gnälla?

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Japp, Men är det inte möjligt att folk försäkrar dom strypta, pillar bort strypningen och kör olagligt.. sen om man kraschar utan att skada sig så hemskt mkt så kan man ju slänga i strypning igen innan man skadeanmäler?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
JiMpA skrev:
Japp, Men är det inte möjligt att folk försäkrar dom strypta, pillar bort strypningen och kör olagligt.. sen om man kraschar utan att skada sig så hemskt mkt så kan man ju slänga i strypning igen innan man skadeanmäler?
jag hade bilsport som försäkringsbolag. Monterade dit strypningssatsen när jag lämnade in hojen till verkstaden men det kollades aldrig upp. Kan tillägga att det var motpartens fel vid kolissionen.

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
philsson skrev:
jag hade bilsport som försäkringsbolag. Monterade dit strypningssatsen när jag lämnade in hojen till verkstaden men det kollades aldrig upp. Kan tillägga att det var motpartens fel vid kolissionen.

oki, jag råkade ju lägga en av mina förra hojjar (frambroms+grus+mörkt ute= inte bra). Det kollades inte heller upp om det satt strypning i eller inte.. hade Salus ansvar då!

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Folksam är fan mina bästa vänner! Jag är ganska ny ägare och glodde för några månader sen runt hos dom olika bolagen efter en halvförsäkring. Jag är 22 år, bor i Umeå.

IF: 19800 kr/år
Trygg-Hansa: 6045 kr/år
Länsförsäkringar: 16020 kr/år
Bilsport MC: 18100 kr/år
Folksam: 3415 kr/år

Jag trodde först inte att det var sant, men slog till på direkten utan att bråka.

:tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
kattcalle skrev:
IF: 19800 kr/år
Trygg-Hansa: 6045 kr/år
Länsförsäkringar: 16020 kr/år
Bilsport MC: 18100 kr/år
Folksam: 3415 kr/år
Försäkringslotteriet. För mig så brukar Bilsport vara billigaste, IF kommer som god tvåa och Folksam brukar vara i särklass dyrast.

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
ktm 660 - 06
Muppi skrev:
För oss mellanklassare så känns det säkert (för fler än mig) ruskigt tråkigt att behöva betala för full effekt och bara få köra med 25, för vad jag har förstått så får man inte ut något på försäkringen om man kör olagligt (dvs pillar bort strypningen) och man får inte ut något om man reggar 25 o har högre, dvs same same but different.. enda anledningen jag kan se till att dom inte inför ett mellanhojsystem är att dom vill ha meer pengar. dom jävlarna :(

Ja försäkra nyss min motard hos Folksam och då berätta ja att motarden inte va strypt som det stog i papprerna, att ja körde ostrypt.
Och ja fråga vad som skulle hända om ja skulle smälla med den, då sa han att dom alltid gick på vad den var typad på och att dom vet att alla kör ostrypt.
Då fråga ja igen och fråga om vad som skulle hända om ja smällde med hojen då sa han att det inte va några problem..
så ja försäkra min hoj där, man måste ju lita på vad dom säger.. :va

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
RandomHero skrev:
Ja försäkra nyss min motard hos Folksam och då berätta ja att motarden inte va strypt som det stog i papprerna, att ja körde ostrypt.
Och ja fråga vad som skulle hända om ja skulle smälla med den, då sa han att dom alltid gick på vad den var typad på och att dom vet att alla kör ostrypt.
Då fråga ja igen och fråga om vad som skulle hända om ja smällde med hojen då sa han att det inte va några problem..
så ja försäkra min hoj där, man måste ju lita på vad dom säger.. :va
Lita fan inte på det...

När det väl händer nåt så kommer du inte komma fram till samma person som sa att det inte var några problem...

Och då kommer det kanske bli ett problem- Ditt problem!!

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
ktm 660 - 06
sirSmokealot skrev:
Lita fan inte på det...

När det väl händer nåt så kommer du inte komma fram till samma person som sa att det inte var några problem...

ja det är väl så, ska fan ringa och ta namnet på snubben så man har nån att hänvisa till...annars kanske man måste :machinegu

Christian.P

Man lever bara en gång
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
FZR 1000 94a
jag har en FZR 1000 94a har haft körkort i två månader. folksam och trygghansa tar 5000kr halvförsäkring om året. salus ansvar skulle ha 100 000 hel/hel. :kocko

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
sirSmokealot skrev:
Lita fan inte på det...

Näe, vad dom säger å vad som gäller är 2 helt olika saker!
Jag fick 27kkr i uppgift, dom skrev 29kkr i offerten och jag betalade 25kkr... :huvet

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Hoztic skrev:
Jag fick 27kkr i uppgift, dom skrev 29kkr i offerten och jag betalade 25kkr... :huvet
Det blev ju bra... vad klagar DU om ? :) hehe

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Muppi skrev:

Försäkrad effekt: 25kw
årspremie helförsäkring: 4667kr
ålder: 17år
körkort: nej

:banana

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hoztic skrev:
Betalar du 29 000 i försäkring på en GSX750F? Det måste vara något slags rekord.

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
Blås folksam allt ni kan, jävla fuckon o bedragare är vad fan dom är.
Ja, de är verkligen hemska!

Tillåter folk att köra på bana och sånt där skit som riktiga bolag, tex TH och IF, aldrig skulle få för sig. :rolleyes:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
sandstream skrev:
Ja, de är verkligen hemska!

Tillåter folk att köra på bana och sånt där skit som riktiga bolag, tex TH och IF, aldrig skulle få för sig. :rolleyes:
Ja, det är ju verkligen den ENDA kvalitetsmätaren på MC-försäkringar, om man får köra bana eller inte.

Jag kör Folksam på mina offroadhojar, där ger de kanonpremier, men på min S3:a så får jag premier som är helt löjliga och då spelar det ingen roll att jag får köra bana med försäkringen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0