Folksam / SMC, vilken fortbildning?

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kollat på en ny moppe som jag kan få en okej försäkring på om jag går en fortbildning hos SMC. Har jag inget emot, tvärt om. Men jag blir inte klok på vilken utbildning som krävs.

Folksam säger följande:

> Priset på din försäkring för <REG NR> blir med
genomförd avancerad utbildning...

Tittar hos på svmc.se på deras SHK & BHK? Vadå avancerad utbildning? Vad menas, någon som kan skänka lite klarhet?

Hos SMC står:

Försäkringsinformation
Det samarbete vi har med Folksam genererar försäkringsrabatt för försäkringsklasserna 1-6 och 7-11. Har du en hoj som går i klass 1-6 kan du få försäkringsrabatt om du genomför en godkänd grundutbildning för 1-6 som arrangeras i distrikten. Går du en BKK minst steg 1 genererar det premiereduktion för klass 1-6 och 7-11 i SMC-försäkring i samarbete med Folksam. SHK är endast för klass 7-11 och är godkända för försäkringsrabatten. Kurserna innehåller ett fördjupat avsnitt om riskmedvetenhet samt information om SMC-försäkringen i Folksam.

Inte helt klockrent att förstå tycker jag. (ja hojen ingår alltså i F.K 7-11). Är en vanlig SHK/BKK att betrakta som "avancerad" kurs eller är det SHK som gäller?

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Fråga SMC! :pannkyss

Japp - det blir lite virrigt när Folksam och SMC inte har samma språk!! (Ska be webbfolket och Folksam store organisation om att texterna och informationen koordineras.)

Hursomhälst - en "Avancerad Kurs" är på en roadracingbana, typ; Kemora ( i Finland nästa vecka), Midlanda, Sviesta i Linköping, Gelleråsen, Kinnekulle, Falkenberg, Knutstorp, mv..

Avancerade kurser; är Sporthojs kurser - SHK (såklart för sporthojer, dvs klass 7+), även BKK - Broms & Kurv Kurser eller Bättra Kör Kunskap, i princip samma kurser men olika namn för nästan samma innehåll.
Dessa kurser, när dom är på Roadracingbanorna, ger access till SMC Försäkringen hos Folksam med (ofta stor) premie reduktion och 25% självrisk av skadeskostnaden.

Som SMC medlem, utan fortbildning, har man 10% på vanlig premie.

Obs: Sen finns det BKK på Gokartbanor (f.ex. Rörken, Tuvängen, Rörberg, mf.), och här ger en sådan kurs godkännelse för klass 1-6, men inte sporthoj.

Hoppas detta gav flera svar än frågor :)

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Jo jag vet att bl.a du och andra smc företrädare finns här på SH, så jag frågar här. Håller med om att koordinera informationen (språket) är önskvärt, men nu har iaf jag fått klarhet. Tackar, SHK får bokas!

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Värt att tänka på är att SMC-försäkringen är en helårsförsäkring medan den vanliga med 10 % rabatt är avställningsbar. Jag för min del tjänar inte på att gå en kurs. Dock ska jag göra det ändå så fort jag fått kortet! Man tjänar ju på det på andra sätt, så verkar det rätt skoj också. :)

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Värt att tänka på är att SMC-försäkringen är en helårsförsäkring medan den vanliga med 10 % rabatt är avställningsbar. Jag för min del tjänar inte på att gå en kurs. Dock ska jag göra det ändå så fort jag fått kortet! Man tjänar ju på det på andra sätt, så verkar det rätt skoj också. :)

Det kan iof vara sant, inte gjort någon jämförelse. Ville bara veta att jag kunde hitta en premie jag kan leva med. Det har jag nu. Tackar för tanken, får räkna mer noga när det närmar sej.

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Min fråga:
Jag har en halvförsäkring på en MC hos er som jag tror attjag betalar runt 7200:- per år för. Hur stor premiesänkning får jag om jag går en kurs steg 1 hos SMC? Får man ytterligare rabatt om man går fler kurser?

Det svar jag fick:
Hej! SMC försäkring kostar 4486 kronor per år. Den försäkringen kan du teckna när du fullgjort utbildningen. Viktigt att tänka på då är att denna försäkring äär en åretruntförsäkring. Den går alltså ine att ställa av under vinterhalvåret.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Smc försäkringen går inte att ställa av, men ofta blir det billigare endå! mig ville dom ha 3ggr så mycket / månad för en avställningsbar försäkring som en smc försäkring! och då va redan den avställningsbara billigast av bolagen.. Men försäkringar är ett lotteri så det är bara ringa runt och hoppas på tur!

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Smc försäkringen går inte att ställa av, men ofta blir det billigare endå! mig ville dom ha 3ggr så mycket / månad för en avställningsbar försäkring som en smc försäkring! och då va redan den avställningsbara billigast av bolagen.. Men försäkringar är ett lotteri så det är bara ringa runt och hoppas på tur!

Tro mej... jag har ringt.....

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Vet hur d é :) ska själv på shk om nån månad kommer göra ett antal tusen / år :tummenupp

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada

Glöm inte bort självrisken på 25% på SMC försäkringen...

En försäkring ska skydda, att behöva betala de summorna vid en ev olycka anser iaf inte jag som ett bra skydd :)

Edit: Hade fel angående procentsatsen..

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Glöm inte bort självrisken på 35% på SMC försäkringen...

En försäkring ska skydda, att behöva betala de summorna vid en ev olycka anser iaf inte jag som ett bra skydd :)

Om du vill ta ut för glas men hur ofta gör man det?:va

Trafik 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand 25% av skadekostnaden, men lägst 1 200 kr.
Stöld 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr.
Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.
Räddning 1 000 kr.
Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.
Maskinskada 2 000 kr.
Assistans Ingen självrisk.
Vagnskada 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Om du vill ta ut för glas men hur ofta gör man det?:va

Trafik 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand 25% av skadekostnaden, men lägst 1 200 kr.
Stöld 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr.
Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.
Räddning 1 000 kr.
Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.
Maskinskada 2 000 kr.
Assistans Ingen självrisk.
Vagnskada 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.

Mitt fel det var 25 % jag syftade på, men det är fortfarande utlöst mycket.

Men det är bara min åsikt :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mitt fel det var 25 % jag syftade på, men det är fortfarande utlöst mycket.

Men det är bara min åsikt :)

Jo visst med vet man med sig att man inte kraschar så ofta så kommer det ju löna sig.

Person 1
Kraschar 1 gång varje år och viker ramar som toapapper

Person 2
Kört i 5 år och aldrig lagt sin mc

Snorlikheten för att person 2 skall behöva ta ut på sin vagnskada ofta är liten och blir då mer lönsamt att ha en försäkring med lägre premie och högre självrisk.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jo visst med vet man med sig att man inte kraschar så ofta så kommer det ju löna sig.

Person 1
Kraschar 1 gång varje år och viker ramar som toapapper

Person 2
Kört i 5 år och aldrig lagt sin mc

Snorlikheten för att person 2 skall behöva ta ut på sin vagnskada ofta är liten och blir då mer lönsamt att ha en försäkring med lägre premie och högre självrisk.

True men det jag menar är att om man har en helförsäkring så är det för att ha ett bra skydd. Jag kallar det inte ett bra skydd med att ha en sån självrisk, då är det bättre att man satsar på ett ännu billigare alternativ med trafik/halvförsäkring.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Glöm inte bort självrisken på 25% på SMC försäkringen...

Edit: Hade fel angående procentsatsen..

Har halvförsäkring så det kvittar :tummenupp

Men sen får man göra en avvägning.. betala 3k i månaden t ex eller 1k och ha högre självrisk.. betalar hellre om jag smäller än i förebyggande syfte :)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag tycker det är bra med hög självrisk och vagnskada istället för halvförsäkring. Premien blir lägre samt att man är mer försiktig med hojen.
Samtidigt finns det ett ekonomiskt skydd ifall man skulle totalkvadda en hoj för 135 000 kr (CBR 1000, R1 m.fl)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kan passa på att ta en fråga här så slipper jag gära ny tråd..

Ska ner till linköping på en shk, i papperna man fick hem står det att man ska ha soppa till 25 mil. Finns det möjlighet att köpa soppa där lr måste man åka dit med en soppadunk? :va

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
R1-04
Kan passa på att ta en fråga här så slipper jag gära ny tråd..

Ska ner till linköping på en shk, i papperna man fick hem står det att man ska ha soppa till 25 mil. Finns det möjlighet att köpa soppa där lr måste man åka dit med en soppadunk? :va

Du hinner säkert tanka på lunchen om du nu skulle köra upp emot 25 mil...

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Lyckas du köra 25 mil på en SHK så är antingen du jävligt snabb eller så har du en väldigt törstig hoj:tummenupp
Själv brukar jag köra upp mellan 10-15 liter

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...