Folksam svarar !!

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Pratade med Folksam idag ang min premie och undrade ang Föräldraföräkringen som några personer på detta forum skrivit om skulle gälla!!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78170

De ruskade på huvudet och det är inget annat än en skenförsäkring fick jag till svar.

Jag hänvisade också till detta forum och han sa att de skall ta ngn person som kommer in här och svarar på frågor osv.. vilket är väldigt trevligt tycker jag!

Mer sånt!!

Min premie slutade på 1.817 kr/mån för Hel/hel 27 år körkort 5 år R1 04:a

Gör som jag.. gör rätt för er och skenförsäkra inte mera nu .. så kanske premierna kommer gå ner i framtiden :)

Tummen upp till Folksam.. trevligt bemötande och att deras försäkringar fortfarande håller hyffsat bra priser mot andra bolag.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Eureka skrev:
Gör som jag.. gör rätt för er och skenförsäkra inte mera nu .. så kanske premierna kommer gå ner i framtiden :)
Nja, faktum är väl att skenförsäkringar inte höjer premierna i den grupp som skenförsärkaren borde befinna sig i utan istället i den grupp där ägaren till hojen befinner sig.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
sandstream skrev:
Nja, faktum är väl att skenförsäkringar inte höjer premierna i den grupp som skenförsärkaren borde befinna sig i utan istället i den grupp där ägaren till hojen befinner sig.

Tycker att varje enskild person skall försäkra med dett skydd som är bäst för han/hon och inte förstöra för andra personer genom att själv komma undan billigt med olika typer av bedrägerier.

Jag har gott samvete i alla fall. Har själv skenförsäkrat en gång i tiden så jag är inte Världens udnerbarn... men alla kan ju växa upp någon gång och se det från andra vinklar.

Är man 21 år och vill ha en R1:a GSX-R så skall man också betala för det.
Har man haft körkort i t.ex 5 år och är över 25 år och kört aktivt så skall man få bättre premie.. och snart så hjälper det inte att man är 80 år och kört prickfritt under hela tiden.. och den situationen vill nog ingen av oss skall bli vår framtid.
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Eureka skrev:
Pratade med Folksam idag ang min premie och undrade ang Föräldraföräkringen som några personer på detta forum skrivit om skulle gälla!!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78170

De ruskade på huvudet och det är inget annat än en skenförsäkring fick jag till svar.

Missade du verkligen ironin i den tråden?? Trådstartaren var ett moppefucko och fick svar därefter...
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Suomalainen skrev:
Missade du verkligen ironin i den tråden?? Trådstartaren var ett moppefucko och fick svar därefter...

Ja, tydligen ! Folksam också som läste tråden :7peta

Visst är det ett dumt inlägg att fråga om skenförsäkring.. men jag läste om de som tog upp ang föräldrarförsäkringen

rBy och nicke.. att de var ironiska missade jag :va
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Eureka skrev:
Ja, tydligen ! Folksam också som läste tråden :7peta

Visst är det ett dumt inlägg att fråga om skenförsäkring.. men jag läste om de som tog upp ang föräldrarförsäkringen

rBy och nicke.. att de var ironiska missade jag :va

rBy skenar, nicke vette fan riktigt om han verkligen gör det lr bara glider med på min ironi. Föräldraförsäkringen hittade jag på, BARA för att pojken skulle säga till ex. folksam att HAN köpt den och att bara HAN skulle köra. Tanken var att när han sen ringer och ska skena (föräldraförsäkring, mohaha) så kommer folksam att skratta åt han och så blir det en mindre som skenar där iaf... :arsele

Är du med? Finns alltså ingen föräldraförsäkring, det man själv köpt försäkrar man själv, thats it. :tummenupp
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
sandstream skrev:
Nja, faktum är väl att skenförsäkringar inte höjer premierna i den grupp som skenförsärkaren borde befinna sig i utan istället i den grupp där ägaren till hojen befinner sig.

Premierna höjs inte i en grupp, de höjs i alla grupper samtidigt. Dessutom är premiehöjningen procentuell, vilket innebär att de som idag betalar stora pengar kommer betala ännu större pengar när höjningarna kommer.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Eureka skrev:
men jag läste om de som tog upp ang föräldrarförsäkringen
Haha, det var ju trådens roligaste inlägg :D
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Tycker det är rätt mycket gnäll och lite politik när det gäller just försäkringar. Att inte folk fattar att försäkringsbolagen judar pengar på något som kallas statistik är ju bara fantastiskt. Alla vet vi väl vad statistik är? Förvrängd sanning, just precis.

Tycker att den senaste tidens snack på SH har gått ut mer på att att lyncha skenförsäkrare än att kämpa för en statlig insyn i prissättningen hos privata försäkringsbolag. Ta till exempel trafikförsäkringen, varför är den dyrare för en R1:a än för en gammal Häck från 1974? Vem kan om möjligt förutse vad för skada de olika cyklarna kommer göra på andras egendom i händelsen av en olycka? Borde det då rent logiskt inte vara tvärt om? Att om man rullar runt på en gammal häck med taskiga bromsar, så finns det en överhängande risk att man planterar sin cykel i bakluckan på en fin mercedes, eller varför inte innanför kåporna på en splitter ny Gixxer? Varför är inte trafikförsäkringen exakt lika mycket för ALLA som vistas i trafiken?

Såklart förstår jag också f-bolagen, att dom inte är intresserade av att försäkra R1:eek:r till hormonstinna 20-åringar som inte lärt sig köra hojj än, MEN, detta skulle med enkelhet kunna finansieras av tillverkaren i sammarbete med försäkringsbolaget. Varför finns det annars märkesförsäkringar? Har någon tänkt tanken på att det kanske främjar försäljningen, ökar omsättningen för försäkringsbolaget, och dessutom gör det möjligt att njuta av sporthojsåka fastän man inte hunnit gå i pension? För att inte tala om att vi får nyare, bättre, säkrare maskiner på vägarna! (och miljövänliga förståss). Tycker diskussionen hitills har varit ganska enkelspårig... många borde lära sig att bli lite kritiska och inte svälja försäkringsbolagens mish mash med hull och hår. Det finns en anledning att de äger stora fastigheter på franska rivieran, och inte fan är det för att dom går minus på att försäkra hojjar, så mycket kör vi inte och krashar i lilla sverige!

Måste bara få avsluta med lite sätt att se på statistik. En försäkring för en 25-åring går på 5000 om året, och 10000 om året för en som är 23. Försäkringsbolaget påstår att 23-åringen är ett större mörkertal i statistiken. 23 åringen har inte råd att försäkra sin hoj. Den dagen han fyller 25 har han inte rullat 1 mil, men nu är premien överkomlig. Hur är det med hans körfärdigheter efter 2 år i soffan? Well, go figure! Det finns lögn, jävla lögn, förtvivlad och förbannad jävla lögn, också finns det statistik!

Tack för ordet.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Suomalainen skrev:
rBy skenar, nicke vette fan riktigt om han verkligen gör det lr bara glider med på min ironi. Föräldraförsäkringen hittade jag på, BARA för att pojken skulle säga till ex. folksam att HAN köpt den och att bara HAN skulle köra. Tanken var att när han sen ringer och ska skena (föräldraförsäkring, mohaha) så kommer folksam att skratta åt han och så blir det en mindre som skenar där iaf... :arsele

Är du med? Finns alltså ingen föräldraförsäkring, det man själv köpt försäkrar man själv, thats it. :tummenupp

Yes jag är med.. men det skulle ju inte vara konstigt att det kommer upp nya alternativ för skenförsäkringar vilket kanske inte man jsälv tror man skenförsäkrar men att det i alla fall är en skenförsäkring.. eller ja.. whatever..

Tycker i alla fall det vore bra med ngn forumstråd där t.ex försäkringsbolag kan svara på våra frågor direkt och få en mer personlig syn på det hela samt kunna förändra för fler alternativ t.ex högre självrisker och lägre premier osv..
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
yoohan skrev:
Ta till exempel trafikförsäkringen, varför är den dyrare för en R1:a än för en gammal Häck från 1974? Vem kan om möjligt förutse vad för skada de olika cyklarna kommer göra på andras egendom i händelsen av en olycka?
Du tror inte att det finns ganska mycket statistik som visar att just R1 är involverad i fler olyckor än en "häck från -74"?
Bolagen gör ju en riskbedömning utifrån vad statistiken säger. Oavsett vad du tycker om statistik så är det ju det enda de kan gå efter.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har ju tidigare lovat att inte ge mej in i flera skenförsäkringstrådar, men denna gången tänker jag inte angripa själva skenförsäkrandet utan går på statistiken ist :D

Med tanke på endel lösryckta tolkningar av statistik hit och dit så skulle det vara intressant att få läsa något "på riktigt".
Det är ju förhoppningsvis genom vettig statistik som f-bolagen gör sina prognoser men det är ju endast med vettig statistik som vi som kunder kan bedömma huruvida försäkringsbolagen är på rättväg eller inte.

Dödsstatistik är relativt lätt att få tag i men det jag tycker är mest intressant är skadestatistiken.

Dödsolyckor rapporteras till i stort sett 100%, det gör inte skadeolyckorna vilket ger ett visst mörkertal dock tycker jag att den ÄR intressantast.

Dödsfall är hur syniskt det än kan låta något definitivt, täcks väl ofta av personförsäkringar och drabbar därför troligen inte trafikförsäkringen i så hög grad.

Det som kostar är alltså personskador med allt vad det innebär för rehabilitering och ev utebliven arbetsförmåga (syniskt men likväl kostar det samhället stora pengar).

Så i väntan på lite vettig skadestatistik så rekomenderar jag er som orkar att plöja igenom Vägverkets djupstudie i dödsolyckor för MC, jag kan ju säga att det är ingen tillfällighet att det pratas mycket om klass7 hojar.

Dessa filer kräver Acrobat Reader.
Vissa av sidorna är vända 90grader men de ska finnas en knapp i verktygsfältet som vrider bilden.
(hoppas länkarna funkar :) )

http://www.vv.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=36&page_id=15219200&query=motorcykelolyckor (3.3Mb)

http://www.vv.se/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=36&page_id=5776640&query=motorcykelolyckor (0.3Mb)
 

sandstream

Guest
McB skrev:
Premierna höjs inte i en grupp, de höjs i alla grupper samtidigt. Dessutom är premiehöjningen procentuell, vilket innebär att de som idag betalar stora pengar kommer betala ännu större pengar när höjningarna kommer.
Jo, men gruppens kostnad baseras till största delen på de olyckor de orsakar.
Mao kommer en skenförsäkrad hoj teoretiskt att innebära höjda premier för en grupp som hojen inte borde ha tillhört.
 

sandstream

Guest
Micke N skrev:
Du tror inte att det finns ganska mycket statistik som visar att just R1 är involverad i fler olyckor än en "häck från -74"?
Bolagen gör ju en riskbedömning utifrån vad statistiken säger. Oavsett vad du tycker om statistik så är det ju det enda de kan gå efter.
Precis min tanke när jag läste inlägget :tummenupp
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
sandstream skrev:
Jo, men gruppens kostnad baseras till största delen på de olyckor de orsakar.
Mao kommer en skenförsäkrad hoj teoretiskt att innebära höjda premier för en grupp som hojen inte borde ha tillhört.

Hur tänker du nu?

Om Kalle 18 år försäkrar sin nyinköpta R1:a på pappa som han sedan själv vurpar med, kommer givetvis statistiken att tillföras ännu en ung förare. Även fast pappa står som ägare och betalar försäkringen är det inte han som blir belastad som mer olycksbenägen, eftersom det de facto är Kalle som ligger där i diket, inte pappa.

Om Kalle själv hade stått som ägare och samma scenario uppstår händer samma sak. Kalles åldersgrupp får ännu ett streck i rullorna.

Vari ligger skillnaden? Jo, när Kalle skenförsäkrar sin hoj får försäkringsbolaget bara in en tiondel av pengarna, och följdaktligen måste de höja premierna ännu mer. Procentuellt sett lika mycket för alla.
 

gsxr 750

Medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 520 EXC -02, milleR -01
yoohan skrev:
Ta till exempel trafikförsäkringen, varför är den dyrare för en R1:a än för en gammal Häck från 1974? Vem kan om möjligt förutse vad för skada de olika cyklarna kommer göra på andras egendom i händelsen av en olycka?

Trafikförsäkringen är den delen av försäkringen som belastas med många utbetalningar i flera år när den före detta R1-föraren invalidiseras. Skador på andras egendom är knappast det som trissar upp premien på trafikförsäkringen.
 

sandstream

Guest
McB skrev:
Om Kalle 18 år försäkrar sin nyinköpta R1:a på pappa som han sedan själv vurpar med, kommer givetvis statistiken att tillföras ännu en ung förare. Även fast pappa står som ägare och betalar försäkringen är det inte han som blir belastad som mer olycksbenägen, eftersom det de facto är Kalle som ligger där i diket, inte pappa.

Om Kalle själv hade stått som ägare och samma scenario uppstår händer samma sak. Kalles åldersgrupp får ännu ett streck i rullorna.

Vari ligger skillnaden? Jo, när Kalle skenförsäkrar sin hoj får försäkringsbolaget bara in en tiondel av pengarna, och följdaktligen måste de höja premierna ännu mer. Procentuellt sett lika mycket för alla.
Men Kalle är väl inte så korkad att han säger att det var han som klotade?
Hojen tas hem och sen ringer pappa och säger att det var han som körde av vägen.
Annars riskerar väl Kalle sänkt ersättning eftersom hojen står på pappa?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top