Ford Kuga

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag är ute efter ny bil. Jag vill ha suv, automat, diesel, dieselvärmare. Jag har haft 2 audisar på raken nu, båda har krånglat så jag vill inte ha en VAG bil. Priset ska vara på rätt sida 200. Jag har hittat en kuga med allt jag vill ha och dessutom med massa annan utrustning jag är intresserad av. Jag har kollat på den och fått bra i inbyte för min Audi, allt jag behöver göra är att ringa och säga att jag ska ha den på måndag. Frågan är, ska jag?! Fords rykte är ju inte så bra.

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Inte svar på din fråga men vad är det med audi egentligen. Dom verkar krångla mer än snittet. Min kusins (nya) audi fick haveri på bromsarna och en kompis a6 har fått ny momentomvandlare efter inte alls många mil.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vad är Fords fördelar jämfört med övriga märken? På vilken front är Ford i ledningen (alt. har Ford bäst snitt?).

Skulle jag tänka mig kombinationen som du angett, SUV, automat, diesel, dieselvärmare så landar mina tankar på främst Volvo XC60 och även Toyota RAV4.

Volvon för att det finns en sjuhelvetes massa exemplar av dessa i detta avlånga falukorvland, så andrahandsvärdet är skitbra för beg-köpare, och bilarna är väl beprövade och eventuella problem/fel är kända och åtgärdade (om ej åtgärdat så är ju bilen i princip död på begagnadmarknaden).

Toyotan för att jag vet om vilket otroligt bra rykte de har gällande skottsäkra motorer och allmänt vettiga fordon.

Båda alternativen medför i mina ögon en väldigt liten risk för oväntad eller allt för dyra reperationer, och skulle det behövas så finns det gott om reservdelar att snabbt få tag på till vettiga priser. Ford vettifasen på dessa punkter.

XC60 OR RAV4 @ Blocket

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Söker man på XC60 hos handlare under 10.000 mil, som jag glömde nämna är det bara 09:eek:r som dyker upp, en 10. Min Audi är en 08, det känns så jäkla tråkigt att lägga så mycket deg emellan och få en ett år nyare bil. Rav4 gillar jag bara modellen som kom 13.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Subaru Forester? Kanske blir för dyr med alla dessa options. Annars en klockren bil.
Honda Crv? Kanske samma sak där?
Min svåger säljer sin XC60 -11, diesel-automat-10000mil mm för 200k jämnt då han får sin nya XC90 i mars om jag inte minns fel. Jag har för mig att det var dem uppgifterna jag fick åtminstone, tror det var vad som är restvärde osv.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det ändå inte lite optimistiskt i överkant att kalla en Kuga för SUV? Vanlig fyrhjulsdriven familjefraktare med ett par cm högre markfrigång och svart plast runt hjulhusen istället för lackad plast. Ungefär som att kalla en Fiat 500X för SUV.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Okej jag vill ha en bil man sitter högre i. Jag har egentligen vart ute efter en Kia Sportage, men nu blev jag lite kär i den här Kugan och dom betalar bra för min bil så det egentliga problemet är: vågar jag köpa den eller kommer den göra mig gråhårig?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ford har förvånat mig positivt de senaste åren och jag tror att hela modellprogrammet har ryckt upp sig. Samma som Opel, de blir bara bättre och bättre.
Men, och ett ganska jobbigt men, är komforten verkligen något att ha i Kugan? Jag antar att du har provkört den ordentligt? För min erfarenhet av de mindre Fordarna är att de är bland de mest högljudda i sin klass och i min värld är en tyst bil prio ett.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag körde en kompis flångnya Kuga, iofs ny modell med ny inredning men den gick fint. Jag provkörde inte den jag har kollat på för den stog på sommarhjulen. Naturligtvis gör jag det innan jag gör klart köpet.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Är det ändå inte lite optimistiskt i överkant att kalla en Kuga för SUV? Vanlig fyrhjulsdriven familjefraktare med ett par cm högre markfrigång och svart plast runt hjulhusen istället för lackad plast. Ungefär som att kalla en Fiat 500X för SUV.

Helt ärligt, kan man kalla en xc60 eller 90 eller liknande för SUV?
Om ekipaget varken har konstant fyrhjulsdrift eller låsbara (diffbromsar acceptabelt) diffar så klassas det som en höjd kombi. För det är väl det som skiljer en v70 från XC70 från XC90?
Och att dessa modeller ens finns att köpa helt avsaknandes av fyrhjulsdrift är ju ett skämt. Utility my as

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Fördelen med Ford är att dom är betydligt bättre än sitt rykte. Men det är å andra sidan bara en fördel när man shoppar begagnat, nytt blir det tvärtom en nackdel om man räknar in värdeminskningen även om det säkert påverkar nypriset och prutmånen något.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

SUV är ju ännå förkortning på Shitty and Useless Vehicle... Iaf om man ska se till vad som säljs som SUV.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Partisk eftersom jag jobbar på Volvo som ägdes av Ford.

Ford gör bra bilar, det är inget snack om detta. Skall du ha bilen i 1-5 år så kommer du nog trivas. Min erfarenhet annars är lite som med Audi, när småfelen väl kommer tar de aldrig slut. Kan du leva med interiören (Fords akilleshäl) och säljer bilen innan dess så kör.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har ringt och sagt att jag ska ha den nu.(efter rejäl provkörning) Anledningen att jag vill ha 4wd är enbart att det är lite si och så med plogningen hemma, jag ska inte åka i skogen. Nu har jag åkt A4 ett bra tag och vill ha en högre bil mest bara för omväxlingen. Det jag fastnade för med Kugan är att jag kan dra 2100kg så jag kan få med racebilen på trailer. Sen måste jag erkänna att front och trösklar, panoramatak och 19" gjorde sitt till. Dieselvärmare också även om det inte är fjärr vilket jag har nu.

fårrd.jpg

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO