fluppen skrev:Polaren ska formatera datorn och jag ska hjälpa till...hur gör jag ?
Vilket kommande osv ?
Har windowsskiva och startdisk..
Tackar..
R1 Uffe skrev:Du får ursäkta Filip, men jag tycker personligen ha ska fråga nån annan som KAN formatera & installera Windows igen, bara för att det ska går smärtfritt, annars om ni har otur så kan det ta 5 - 6 timar ifall det tjorvar & håller på.
För har man en kunnig person då kan han använda nå som heter F-Disk & fixa till lite med storlekarna på partitionerna mm.
R1 Uffe skrev:Du får ursäkta Filip, men jag tycker personligen ha ska fråga nån annan som KAN formatera & installera Windows igen, bara för att det ska går smärtfritt, annars om ni har otur så kan det ta 5 - 6 timar ifall det tjorvar & håller på.
För har man en kunnig person då kan han använda nå som heter F-Disk & fixa till lite med storlekarna på partitionerna mm.
abstruse skrev:Exakt. Skramlaha-Uffe har helt rätt. Dessutom. Beroende på vad man byter från och till (OS), så kan man behöva gå in i BIOS och ändra vissa inställningar. Då måste man veta vad man pysslar med.
Gör man en OS-installation rätt så går det på ca 20-40min beroende på OS och hårdvaran den installeras på. Sitter det klantar som ska "försöka" så kan det ta timmar eller dagar. Tro mig, jag vet. Har ett gäng kompisar som ringer i tid och otid och ber om råd för att de är på och pillar med saker de inte begriper sig på.
Men visst, ska man lära sig så måste man ju bli lärd eller lära sig själv.
Lycka till.
fluppen skrev:Det är en gammal skitdator typ 200 mhz, som det ligger windows 95 på...ska ha dit windows 98 och rensa skiten.
R1 Uffe skrev:Skramlaha-Uffe![]()
de var nå nytt
![]()
![]()
abstruse skrev:Se för bövelen till att du lägger in Win'98SE och inte första utgåvan. "Ettan" är ju lika kass som ME.
ZX-9R skrev:Plitade för en tid sedan ihop en lite formateringsguide åt en annan polare.
Undvik Win98 och ME![]()
Win98SE är bra, föredrar den före ME
Vet inget om W2k men tycker själv att WinXP är det bästa som pyttemjuk har släppt, om det sedan är bra kan vi disskutera en annan dag.....![]()
Skulle man behöva gå in i BIOS och ändra för att man byter OS?abstruse skrev:Dessutom. Beroende på vad man byter från och till (OS), så kan man behöva gå in i BIOS och ändra vissa inställningar. Då måste man veta vad man pysslar med.
Spiken skrev:Skulle man behöva gå in i BIOS och ändra för att man byter OS?Eller du kanske syftar på boot-ordningen när man ska installera?
![]()
Förvisso är det så, men det är inget man BEHÖVER göra.abstruse skrev:Nej, jag syftar inte på BOOT-ordningen. Det finns en hel del inställningar man ändrar, om man vill ha en optimerad dator, beroende på vilket OS man kör. Även om många kör med standardinställningar oavsett vilket OS de kör. Det senare fungerar i många fall ok, men helt optimalt är det inte.
Spiken skrev:Förvisso är det så, men det är inget man BEHÖVER göra.Ska han bara köra MS produkter så funkar standard inställningar alldeles utmärkt, även om det går att optimera som du säger.
![]()
abstruse skrev:Nej. Det är inte all hårdvara som fungerar "utmärkt" oavsett OS. I vissa OS måste man göra inställningar relaterade till USB/OS-PnP/etc för att det inte ska bugga sig.
Vidare bör man göra mer specifika inställningar såsom IRQ, minneshanteringsinställningar, inte köra auto-detect på IDE-kanalerna, ställa in minneshantering för AGP-port, stänga av Network/modem-wake up om det inte ska användas. Låsa uppflashning av BIOS så att man måste ändra detta manuellt när man väl vill göra det, etc, etc. Det finns massor. Dock, det som skrivs här i stycke två bör man alltid göra och är inte avhängigt av vilket OS man kör.
mmm skrev:Blablabla...snart kommer väl farfar å säger att intel är bättre än amd också![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |