Fortkörning - erkänna eller inte?

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
VTR Firestorm
Jag och en kompis åkte dit för fortkörning idag; 140 km/h på 90-väg enligt lasern. Kompisen erkände medans jag bad om rådrum.
Jag låg först, polaren låg låg en bit bakom, om han körde lika snabbt som jag eller inte vet jag inte säkert. Det var två poliser, en som skötte lasern och en som stod jämte bilen på andra sidan vägen. Han som sköt på oss hävdade att han mätte oss på 214 m avstånd, till en hastighet av 143 km/h. Sedan drog de av 3 km/h i säkerhetsmarginal sa han.

Nu till frågan: Eftersom de skrev 214 m avstånd i både polarens och mina papper trots att vi inte låg jämsides så verkar det ju orimligt att de har mätt på oss båda. Det verkar snarare vara så att de har mätt på en av oss. Får de verkligen göra så? Jag vet inte vad min hastighetsmätaren visade men om det var så att polaren närmade sig mig bakifrån och de sköt på honom så kan ju jag mycket möjligt ha hållt 20 km/h lägre hastighet. Att jag körde för fort är jag övertygtad om men jag vill inte erkänna 50 km/h överträdelse om jag i själva verket bara körde 30 km/h för fort.

Hur ska jag göra? Erkänna eller inte? Kan jag åka på rättegångskostnader om jag nekar och fallet går till domstol? Ska jag kopntakta en advokat?

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
El Torpedo skrev:
2319486 Jag och en kompis åkte dit för fortkörning idag; 140 km/h på 90-väg enligt lasern. Kompisen erkände medans jag bad om rådrum.
Jag låg först, polaren låg låg en bit bakom, om han körde lika snabbt som jag eller inte vet jag inte säkert. Det var två poliser, en som skötte lasern och en som stod jämte bilen på andra sidan vägen. Han som sköt på oss hävdade att han mätte oss på 214 m avstånd, till en hastighet av 143 km/h. Sedan drog de av 3 km/h i säkerhetsmarginal sa han.

Nu till frågan: Eftersom de skrev 214 m avstånd i både polarens och mina papper trots att vi inte låg jämsides så verkar det ju orimligt att de har mätt på oss båda. Det verkar snarare vara så att de har mätt på en av oss. Får de verkligen göra så? Jag vet inte vad min hastighetsmätaren visade men om det var så att polaren närmade sig mig bakifrån och de sköt på honom så kan ju jag mycket möjligt ha hållt 20 km/h lägre hastighet. Att jag körde för fort är jag övertygtad om men jag vill inte erkänna 50 km/h överträdelse om jag i själva verket bara körde 30 km/h för fort.

Hur ska jag göra? Erkänna eller inte? Kan jag åka på rättegångskostnader om jag nekar och fallet går till domstol? Ska jag kopntakta en advokat?

Dom får endast skjuta på en av er. Som jag nyligen läst på trafikjuristen.se så hade han ett fall där det gällde ungefär samma sak och då blev den skyldige friad.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
El Torpedo skrev:

Så länge du inte anlitar advokater så kostar det inte att det går till tinget.
Jag skulle hävda att båda ska frias pga icke giltig mätning, han kan ju inte mäta båda två samtidigt och ni kan hävda att ni låg såpass nära varandra varpå det blir ogiltig mätning. Som sagt så har du inget att förlora på det.

Och ni som anser att det är slöseri med "våra" pengar kan väl gå och lägga undan en 10-öring i en burk nånstans :)

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
"Kan jag åka på rättegångskostnader om jag nekar och fallet går till domstol? Ska jag kopntakta en advokat?"

är väl bara i civila mål man får betala för rättegången. tex om du och grannen är oense om katten har pissat på gräsmattan.

brottsmål behöver du ej betala.

jag tror det funkar så.
-------------------------------

en polare som tog mc-kort hade en gammal trafikpolis som lärare. Han hade berättat att man ALDRIG ska erkänna.

det som händer är att om man inte erkänner på plats så får man sedan ett berv i brevlådan. Då får man ytterligare en chans att erkänna. Gör man inte det så går det till åklagaren som i 9 av 10 fall lägger ner ärendet. Och ifall det blir rättegång och du fälls för brott så får du betala böterna (samma summa som on du erkännt på plats).

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
El Torpedo skrev:
2319486

Som tidigare nämnts, du ska ALDRIG erkänna. Det kan ALDRIG bli värre av att du inte erkänner. Du kan alltid erkänna senare. Och OM du väljer att gå upp i tingsrätten kostar det dig INGET extra. Oavsett om du erkänner på plats, eller låter det gå till rätten, blir din böteskostnad densamma.

Erkänner du på plats tror jag du ger upp alla möjligheter till att överklaga (är dock ej säker på den punkten). Om du väljer att inte erkänna så har du i alla fall den teoretiska möjligheten att komma undan. Det KAN ju finnas något som har skötts felaktigt vid deras mätning, som i ditt fall tex, och då är det ju ändå bra att ha den möjligheten kvar, att kunna överklaga.

Poliser kan vara lite grumliga på den punkten med vad som gäller vid erkänna på plats mot att låta det gå till domstol och köra med uttalande som "om du inte erkänner och det går till tingsrätt, så vet man inte vad som händer". Jag har råkat ut för det själv och fick till slut en ursäkt per telefonen av dom...dock åkte jag likförbannat fast för själva fortkörningen i slutändan :(

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
ZoulFly skrev:
2320468Poliser kan vara lite grumliga på den punkten med vad som gäller vid erkänna på plats mot att låta det gå till domstol och köra med uttalande som "om du inte erkänner och det går till tingsrätt, så vet man inte vad som händer". Jag har råkat ut för det själv och fick till slut en ursäkt per telefonen av dom...dock åkte jag likförbannat fast för själva fortkörningen i slutändan :(

Poliser får inte 'köpslå', att om man erkänner så skriver dom ner saker och ting, men likväl händer det. I mitt fall räknade dom upp väldigt höga siffror för fortkörningen, men sa att 'det ser ju ut som prick 49 för fort, då slipper vi ta det till tinget'. Dom ville annars ha det till vårdslöshet och sådant också. I mitt fall fanns ingen tvekan om att jag gjort fel och vid ett snabbt övervägande tyckte jag att det var värt att slippa rättegång och erkänna på plats.

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
raiderpatz skrev:
2320898 Poliser får inte 'köpslå', att om man erkänner så skriver dom ner saker och ting, men likväl händer det. I mitt fall räknade dom upp väldigt höga siffror för fortkörningen, men sa att 'det ser ju ut som prick 49 för fort, då slipper vi ta det till tinget'. Dom ville annars ha det till vårdslöshet och sådant också. I mitt fall fanns ingen tvekan om att jag gjort fel och vid ett snabbt övervägande tyckte jag att det var värt att slippa rättegång och erkänna på plats.

Neka!
Tog dom kortet på plats? det verkar ju som det gick rätt mycket för fort.
Har dom rät och ta ditt kort på plats även om man inte erkänner på plats föratt kört jävligt för fort?

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Var det inte så också att det skall finnas kalibrerings papper på instrumentet med rätt datum och om det inte fanns så är det fel av polisen osv? De skall väl visa bådas fart i instrumentet till dom de mätt på - hade han två parallellt? Eftersom som du själv påpekade så kan ni lätt haft olika farter - känns inte som en rumsren bötesfällning utan snarare girighet från deras sida att fälla hojförare :gnissla .//R

janeinar

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
letar febrilt
Fortkörningsböter fungerar som en xtra skatteintäkt för staten enl mig.
Skatt = dåligt (min åsikt)
Rättegång kostar en massa pengar för staten för att i slutändan kanske få in bötesbeloppet på oftast runt 1200 kr.
Så om "vinsten" uteblir så kanske polisen börjar ägna sin tid åt vettigare saker!
Summa sumarum jag råder alla att ALDRIG NÅGONSIN ÖVERHUVUDTAGET erkänna fortkörning. :gnissla
(dessutom är det väldigt lärorikt att vara på rättegång, studera särskilt polisens raffinerade sätt att ljuga på) Talar i egen erfarenhet.

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
raiderpatz skrev:
2320898 Poliser får inte 'köpslå', att om man erkänner så skriver dom ner saker och ting, men likväl händer det. I mitt fall räknade dom upp väldigt höga siffror för fortkörningen, men sa att 'det ser ju ut som prick 49 för fort, då slipper vi ta det till tinget'. Dom ville annars ha det till vårdslöshet och sådant också. I mitt fall fanns ingen tvekan om att jag gjort fel och vid ett snabbt övervägande tyckte jag att det var värt att slippa rättegång och erkänna på plats.

Är inte detta precis ett ex på tomma hot som saknar betydelse? Ngn :confused: ?//R

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
SMoto skrev:
2320919 Neka!
Tog dom kortet på plats? det verkar ju som det gick rätt mycket för fort.
Har dom rät och ta ditt kort på plats även om man inte erkänner på plats föratt kört jävligt för fort?

dom tog det på plats. man fick känslan på poliserna att om jag skulle börjat bråka emot, så skulle dom skrivit ner alla mina överträdelser på papper. bevisningen med polispiloten finns det inte mycket att orda om, den är solklar och jag har inte det flytet att jag skulle klarat mig undan i rätten heller. med all bevisning under luppen hade jag nog kunnat få 4-5 månader + vårdslöshet, nu vart det bara 3. men det är en övervägning man får göra på plats, inte alltid dom vill vara snälla om man erkänner heller.

rocketer skrev:
2320941 Är inte detta precis ett ex på tomma hot som saknar betydelse? Ngn :confused: ?//R

ingen aning om vad som var tomma hot, men jag har filmen hemma. dom gick på mätresultatet, fast dom följer efter en bit och på den får man upp en bra högre hastighet. vet inte om dom måste gå på mätresultatet från piloten eller inte, men jag ville inte chansa och få hela sommaren totalförstörd.
bevisningen var rätt vattentät, det kunde jag se i bilen redan, kändes som slöseri med tid att försöka bråka emot ändå och bara riskera ett hårdare straff.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Gulleplutt skrev:
2320445 Gör man inte det så går det till åklagaren som i 9 av 10 fall lägger ner ärendet. Och ifall det blir rättegång och du fälls för brott så får du betala böterna (samma summa som on du erkännt på plats).

9 fall av 10 vet i fan, för då måste jag vara fall nummer 10 & då handlade det om ett sketet bilbälte bara. ...och jag stod t.o.m stilla i en korsning. Jag nekade, skrev banne mej en roman om varför jag INTE skulle böta men blev likförbannat kallad till rättegång. Var bara en i juryn som gick på min linje, så jag fick snällt betala 600:-.

Det kostade mej inget att driva ärendet vidare, även om jag förlorade. Och är det indraget körkort så drar det ju ut på tiden iaf, så du kan köra sommaren ut.

Lycka till :tummenupp

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Gulleplutt skrev:
2320445
det som händer är att om man inte erkänner på plats så får man sedan ett berv i brevlådan. Då får man ytterligare en chans att erkänna. Gör man inte det så går det till åklagaren som i 9 av 10 fall lägger ner ärendet. Och ifall det blir rättegång och du fälls för brott så får du betala böterna (samma summa som on du erkännt på plats).

Man kan få en massa brev hem. Förenklad delgivning innebär att dom skickar åtalet hem till dig och dagen efter ett likadant brev. Iom det så räknas du som delgiven. Sen kan du säkert få ett strafföreläggande av åklagaren med.

Men hur är det med rättegång för små trafikbrott? Jag vill inte erkänna men jag orkar inte heller ta mig till en rättegång. Vad händer, är jag skyldig till att vara där?

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Ullis skrev:
2320958 9 fall av 10 vet i fan, för då måste jag vara fall nummer 10 & då handlade det om ett sketet bilbälte bara. ...och jag stod t.o.m stilla i en korsning. Jag nekade, skrev banne mej en roman om varför jag INTE skulle böta men blev likförbannat kallad till rättegång. Var bara en i juryn som gick på min linje, så jag fick snällt betala 600:-.

Det kostade mej inget att driva ärendet vidare, även om jag förlorade. Och är det indraget körkort så drar det ju ut på tiden iaf, så du kan köra sommaren ut.

Lycka till :tummenupp

Det var det jag funderade över med, men nu tog dom ju kortet på plats vilket gör att han inte får köra?? Det är det jag menar, kan dom ta kortet och man inte får köra före man ens är dömd. Tänker lite på dom (jag) som är beroende av kk i jobb.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är inte alls säkert att man åker på vårdlöshet för att man kör mycket för fort. Jag körde 69 km/h för fort på en känd 50-sträcka och fick 2 lax i böter och 5 månader utan kort. Jag erkännde inte på plats och det gick till rättegång. Är inte alls så hemskt som poliserna på plats försöker få det till, man sitter 6 - 7 personer i ett rum och så får man berätta sin del av historien. Svårare än så är det inte. Mitt tips är att kalla poliserna på plats för att vittna, det gjorde inte jag och det ångrar jag.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
SMoto skrev:
2320981 Det var det jag funderade över med, men nu tog dom ju kortet på plats vilket gör att han inte får köra?? Det är det jag menar, kan dom ta kortet och man inte får köra före man ens är dömd. Tänker lite på dom (jag) som är beroende av kk i jobb.

Skulle väl tro att i och med att man erkänner, så är man "dömd". Lappen tas & boten skickas hem.....eller brev om rättegång då. Sen räknas nog tiden på indragningen f.o.m det datum det plockadest & inte från det att du blir ev "frikänd".

Det är ju detta jag hört själv, så jag är inte säker på hur sant & riktigt det är.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept