fortkörning. vad kolla för att slippa?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Vet att ämnet varit uppe i omgångar men finns det samlat någonstans vad man bör gör vid fortkörning?

Att inte skriva på har jag läst att flera rekommenderar och enligt min föredetta körskolelärare skulle man be om ett dokument om att man inte medger för tillfället. Har inte polisen med sig dokumentet kan man slippa. tyvärr har jag glömt av dokumentets namn :(

Att fråga när instrumentet är kalibrerat och fungerar.

Be dem skriva en eftergiftsrapport istället för en bot då det är ringa brott.

Nåväl finns allt detta samlat tidigare någonstans eller skall vi försöka sammanställa alla tips och tricks ännu en gång?

Fler tips?

Kopierat från en annan sida:
"Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-

Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:

Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.

1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.

2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.

3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)

4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.

Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.

Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.

Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.

För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.

Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.

Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef."

Skriv ut och lägg i handsfacket.

Låter ju bra men......

jag har hört så mycket om erkänn inte direkt och kontrolera att all papper finns, ta det sedan till tingsrätten.

Har detta fungerat för någon??????

Låter ju bra men......

jag har hört så mycket om erkänn inte direkt och kontrolera att all papper finns, ta det sedan till tingsrätten.

Har detta fungerat för någon??????

Ja, det fungerar och finns flertalet här om jag inte minns fel som har varit i tinget.

Vet du med dig att det är hopplöst kört och du är överbevisad är det bara att godkänna. Orka hålla på med deecatis lista.

Dessutom lär de ju bli hyfsat :mad: när du börjar rabbla platsprotokollskalibrering av laserradarn enligt 23 paragrafen och om den är utförd av licensierad kalibrerare polisens i kalibreringscentral i Hedemora.. Det slutar nog bara i mer trubbel, trust me.

Dessutom är det fett drygt att behöva åka land och rike runt för att inställa sig i diverse tingsrättsförhandlingar när du ändå med 98% sannolikhet kommer torska.

Vet du med dig att det är hopplöst kört och du är överbevisad är det bara att godkänna. Orka hålla på med deecatis lista.

Dessutom lär de ju bli hyfsat :mad: när du börjar rabbla platsprotokollskalibrering av laserradarn enligt 23 paragrafen och om den är utförd av licensierad kalibrerare polisens i kalibreringscentral i Hedemora.. Det slutar nog bara i mer trubbel, trust me.

Dessutom är det fett drygt att behöva åka land och rike runt för att inställa sig i diverse tingsrättsförhandlingar när du ändå med 98% sannolikhet kommer torska.

Mer trubbel blir det knappast, men de kanske inte skriver ner boten som de kanske annars skulle ha gjort.
Denna lista använder man sig bara av när man riskerar att bli av med kortet, har du åkt dit för en fortkörning där du låg under 30km/h-gränsen så använder du dig av en fortkörningsförsäkring. Det gör iaf jag och det kommer jag fortsätta med då det sparar många kronor.

Land och rike runt behöver du väl ändå inte åka? Det finns väl tingsrättsförhandlingar nära dig vart du än bor? Förvisso, åker du dit långt hemifrån kanske du får inställa dig i det länet.

Och vem säger att de alltid tar upp just ditt fall? Många andra fall läggs ju ner efter förundersökningen pga brist på bevis, så försöka duger.

1. Mer trubbel blir det knappast, men de kanske inte skriver ner boten som de kanske annars skulle ha gjort.
2. Denna lista använder man sig bara av när man riskerar att bli av med kortet, har du åkt dit för en fortkörning där du låg under 30km/h-gränsen så använder du dig av en 3. fortkörningsförsäkring. Det gör iaf jag och det kommer jag fortsätta med då det sparar många kronor.

4. Land och rike runt behöver du väl ändå inte åka? Det finns väl tingsrättsförhandlingar nära dig vart du än bor? Förvisso, åker du dit långt hemifrån kanske du får inställa dig i det länet.

Och vem säger att de alltid tar upp just ditt fall? Många andra fall läggs ju ner efter förundersökningen 5. pga brist på bevis, så försöka duger.

1. Precis. Det lär de knappast göra när man tjafsar o bråkar om deras kalibrering av radarn. :3freak

2. Vet man om att den risken finns stannar man inte.

3. Är inte de där försäkringarna kopplade till en massa vilkor? Inget brott ska ha begåtts osv. Vårdslöshet i trafik kommer jag att tänka på direCkt. Då löser inte försäkringen ut?

4. Tinget kommer inte till dig. Du kommer till tinget.

5. När två poliser, som de oftast är, vittnar mot dig är du chanslös. Orka bråka.

Vad jag har förstått så är det bara lönt att neka om det har vart polisjakt och dom möter upp dig hemma. Blir du lasrad och stannar så är det bästa att erkänna så de KANSKE är snälla och skriver ner hastigheten lite så du får behålla lappen. Rätta mig om jag har fel...

1. Precis. Det lär de knappast göra när man tjafsar o bråkar om deras kalibrering av radarn. :3freak

3. Är inte de där försäkringarna kopplade till en massa vilkor? Inget brott ska ha begåtts osv. Vårdslöshet i trafik kommer jag att tänka på direCkt. Då löser inte försäkringen ut?

5. När två poliser, som de oftast är, vittnar mot dig är du chanslös. Orka bråka.

Försäkringarna är kopplade till villkor naturligtvis. Min försäkring går ut på att de betalar mina böter OM jag har kört MAX 30km/h för fort på 70-90-110-vägar. Inga andra brott i sammanhanget får anges på böteslappen såsom tex köra utan bälte (bälte använder man alltid i bilen), du får naturligtvis inte vara onykter och är du det så förtjänar du spöstraff framför böter.
Men jag har inga problem med att uppfylla dessa kriterier när jag kör. Vårdslöshet i trafik blir det nästan aldrig när du håller dig inom 30-gränsen på dessa vägar, först när du överskrider 30-gränsen detta inträffar.

Vet man med sig att man riskerar förlora körkortet så kan man ju smita om man törs. Inte speciellt svårt på en hoj, men jag tog även med bil i beräkningarna då medlemmarna på denna sajt trots allt mestadels förflyttar sina feta arslen i en bil.

Tinget finns på många platser, det var det jag menade. Behöver du ännu mer klartext? Jag bor i en liten håla och har 4st att välja på inom en radie av 5 mil.

Möjligt att du riskerar att åka dit i tingsrätten om två poliser vittnar mot dig, men sen har du en annan aspekt som jag påpekade och det är att det läggs ner i brist på bevis. Händer ofta och har du tur så är du en av dem.

Men det är ju väldigt personligt det här, jag betalar hellre en försäkring trots att jag har råd att betala de böter jag skulle kunna dra på mig. Jag skulle även hellre gå till tingsrätten än att erkänna på plats, man har inget som helst att förlora på det.

Tinget finns på många platser, det var det jag menade. Behöver du ännu mer klartext? Jag bor i en liten håla och har 4st att välja på inom en radie av 5 mil.

Vi går nog om varandra här. Jag menar att man inställer sig där man begått brottet o det är ju lite drygt om man varit iväg 80 mil hemifrån. Särskilt om det bara är för att hävda sin rätt i ett hopplöst fall.

Hur ofta blir man egntligen tagen i sitt eget hood? Man ska passa sig för att skita i eget bo! :mattias

Kopierat från en annan sida:
"Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-

Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:

Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.

1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.

2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.

3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)

4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.

Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.

Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.

Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.

För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.

Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.

Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef."

Skriv ut och lägg i handsfacket.

Det finns ju en mätmetod till. Mätning med s.k. genomsnittshastighetsmätare.

Något bevis på repetitionsutbildning finns inte. Repetitionsutbildning behövs bara om det var mer än ett år sedan polisen gjorde en mätning.

Givetvis har en vittnande polis lön då han/hon vittnar. På en ledig dag övertidsersättning. Fina pengar!

Radar använd inte längre i min del av landet. Nu är det laser som gäller.

I ett hastighetsmål i tinget är det bara polisen som gjort mätningen som vittnar. Ingen annan polis. Det räcker för en fällande dom.

Eftergiftsrapport???

Last edited:
Det finns ju en mätmetod till. Mätning med s.k. genomsnittshastighetsmätare.

Något bevis på repetitionsutbildning finns inte. Repetitionsutbildning behövs bara om det var mer än ett år sedan polisen gjorde en mätning.

Givetvis har en vittnande polis lön då han/hon vittnar. På en ledig dag övertidsersättning. Fina pengar!

Jag tar inget ansvar för ovanstående text, men bra att du kompletterar/reder ut en del. Polispiloten saknade jag nu ser jag, den har jag själv åkt dit på :mad: *slapp iofs betala men ändå*
Vore dumt om poliserna inte fick lön, då skulle ju ingen åka dit och vittna :huvet

Det finns ockå en rund plåtbit sittandes på en metallstolpe i klara färger utmed vägen lite varstans oftast på båda sidor,,,om du har samma nummer på hastighets mätaren som på skylten ska det inte va nåt problem.

Det finns ockå en rund plåtbit sittandes på en metallstolpe i klara färger utmed vägen lite varstans oftast på båda sidor,,,om du har samma nummer på hastighets mätaren som på skylten ska det inte va nåt problem.

Det är så jag resonerar oxå. Och eftersom det satt skylt på båda sidor av vägen så var det bara att plussa ihop skiten. Hur logiskt som helst! :tummenupp

Jag har nekat till brott när jag blev fångad för fortkörning. Polissan tyckte att jag var dum i huvet. Sen kom en kallelse och då blev jag kissnödig och åkte dit och erkände. Men jag är lite tuff ändå, väl?

En annan gång åkte jag fast när jag körde runt på en motorcykel jag glömt att registreringsbesiktiga. Jag ljög mig mörkblå och polisen tyckte att jag borde neka till brott om jag nu var en sån rättskaffens kille. Då blev jag kissnödig på en gång och frågade vad böterna skulle kosta och att jag inte ville tjafsa. Men han stod på sig och skrev att jag nekade. Sen kom ett brev där dom meddelade att målet var nedlagt. Men jag lärde mig i alla fall att inte köra runt på olagliga motorcyklar. En dag kanske jag ska besiktiga bilen också, så har jag jätterent mjöl i påsen sen.

Sen kom ett brev där dom meddelade att målet var nedlagt. Men jag lärde mig i alla fall att inte köra runt på olagliga motorcyklar. En dag kanske jag ska besiktiga bilen också, så har jag jätterent mjöl i påsen sen.

Litegrann det jag menade syftet var med att neka. Min bror blev stoppad, efter mycket om och men tog de hans körkort och hans registreringsskyltar. Det dröjde en vecka så fick han tillbaka rubbet och det hela slutade med att han fick betala böter för undermåliga däck. Även han nekade men han hade fått tillbaka grejjerna ändå eftersom polisen begick tjänstefel enligt samtal med länsstyrelsen.

Litegrann det jag menade syftet var med att neka. Min bror blev stoppad, efter mycket om och men tog de hans körkort och hans registreringsskyltar. Det dröjde en vecka så fick han tillbaka rubbet och det hela slutade med att han fick betala böter för undermåliga däck. Även han nekade men han hade fått tillbaka grejjerna ändå eftersom polisen begick tjänstefel enligt samtal med länsstyrelsen.

nu vet jag inte hur dem ser ut men skriver inte poliserna ner omständigheterna om man nekar? i mattias falll så verkade dem ju vara vänliga och kanske inte skrev ner så "mycket bevis" därför lades fallet ner... stor du och drygar dig som faan om kalibreringar skriver dem väl ner allt dem kommer på...... något konstigt formulerat hoppas ni fattar...

Har blivit stoppad ett par ggr av polisen (en gång för fortkörning). Alltid varit trevlig och gått polisen till mötes så gott jag kan. Aldrig blivit bötfälld. En gång var det nära när jag hade mer eller mindre blankt bakhjul men jag sa helt enkelt att jag skulle åka till däcksverkstad direkt och byta sen svänga förbi och visa upp mig.

Åkte och bytte däck och sedan svängde jag förbi på stationen och bjöd konstaplarna på en princesstårta.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick