Fortkörning

Mc Gyver

Allt går!!!
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
KTM 200 EXC /YAMAHA RD 125 DX -74
Fick följande notis av en i norska V4-klubben, ur Jyllandsposten.
Hoppas det tar tid innan det kommer hit.

"Mobiltelefonen afslører fartsyndere

Af POUL TVILUM

Radiosignaler fra mobilmaster er politiets nyeste våben i kampen mod fartsyndere, der bringer sig selv og andre i fare ved hasarderet kørsel.

Lasermålinger hører fortiden til. Det nye våben i kampen mod fartsyndere hedder mobiltelefonen. Og den nye metode er så godt som umulig at skærme sig mod, hvis mobilen er slået til, skriver norske Nettavisen.

De to britiske selskaber Roke Manor og British Aerospace står bag den nye teknologi. Ved at registrere radiosignaler, som går til og fra mobilmaster, kan både hastighed og stedangivelse angives med meget stor nøjagtighed.

Krydspejling mellem mobilmaster
Målingerne sker ved, at man krydspejler mellem forskellige mobilmaster. Da en tændt mobiltelefon hele tiden er i kontakt med en sender, er det altid muligt at måle hastigheden på den bil, mobiltelefonen ligger i. I fagsprog taler man om at udnytte "Doppler-effekten."

En klar fordel ved den nye type målinger er, at fartsyndere reelt ikke kan undgå hastighedsmålingerne - eller opdage hastighedsmålingerne, før det er for sent."

Här är länken till sidan. http://www.jp.dk/itogc:aid=2087188/

:huvet :6surkart

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Äh. Det är väl inga problem att skydda sig mot detta. Stäng av mobilen. :tummenupp Du kan ju ändå inte prata samtidigt som du kör.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Det kan ju aldrig funka eller? Då måste det ju förutsättas att man har kört i en konstant fart och i en rak linje mellan "mätpunkterna"!?!?!? Annars kan man ju aldrig räkna ut snittfart osv.

Tänk er konstapelns min när man säger att man har hunnit med att stanna och och tömma blåsan mellan mätpunkterna också! :arsele

Näh, det där tror jag föga på.

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Penguin skrev:
Det kan ju aldrig funka eller? Då måste det ju förutsättas att man har kört i en konstant fart och i en rak linje mellan "mätpunkterna"!?!?!? Annars kan man ju aldrig räkna ut snittfart osv.

Tänk er konstapelns min när man säger att man har hunnit med att stanna och och tömma blåsan mellan mätpunkterna också! :arsele

Näh, det där tror jag föga på.

Borde funka ganska bra om amn har 3 mätpunkter, å så brukar ju alltid en mobil funka.

Du kan ju tex få reda på var en mobilfone finns nåestans ju, så att mäta hur fort det går ska ju inte vara problem eller ????

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det är inga problem att se var en mobiltelefon finns. Precitionen är på någon meter när. Det finns ju till och med en tjänst på Felia (buddy eller nått? :va ) där du kan se var dina polare är.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
JoS skrev:
Det är inga problem att se var en mobiltelefon finns. Precitionen är på någon meter när.

Det må hända men jag tror ändå att det ska mycket till om det ska hålla som bevis för en fortkörning. Som tur är hehe! :tungan

Elis

Uppsala EnduroRunners
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Fireblade (Såld) & KTM 450 EXC
Penguin skrev:
Det må hända men jag tror ändå att det ska mycket till om det ska hålla som bevis för en fortkörning. Som tur är hehe! :tungan

Förstår att du är orolig du har ju redan betalat in en förmögenhet.

Dom hade fest i kommunhuset i Enköping i en vecka efter för din stålar. :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...