Fortkörningböter, Fortkörningsförsäkring?

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Om man ser väger förstår man. Utkanten av stan och tvåfilig. Inga korsningar utan bara en lång raka. Alla kör 70 där normalt sett, men inte idag :mad:

Var det på järnagatan vid statoil du torskade? Säga vad man vill men där finns det faktiskt inte en människa som håller 50. Helt motiverat..
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
80 på 50-väg?

Då hade du tur att du bara fick 3600 i bot. 1 ynka km/h till och lappen hade varit adjöss!

De mätte till 83 men sänkte det. Schyst

Var det på järnagatan vid statoil du torskade? Säga vad man vill men där finns det faktiskt inte en människa som håller 50. Helt motiverat..

Yupp.

kör du bara i 80 på 50 väg :arsele

Hade du kunnat klara dig tro om du väntat kvar lite längre? lär nog aldrig glömma när jag och kompisen kommer i en kontroll på 70 väg.. jag smet av han fortsatte rätt fram. Jag smet in på en tomt och stod och skaka i säkert 1h .... ringde sedan kompisen som åkt fast för 137km/h =/ Polisen hade sagt, din smitande kompis hade vi ingen mätning på... skrämd blev man i alla fall körde nog dock bara i 71 på sin höjd :tungan

De mätte mig medan jag axxade så jag hade tur. Sen just det frågan ställer jag mig hela tiden. Skulle jag klarat mig om jag gömde mig lite till :huvet
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Finns det företag som tar med 50-sträckor också? Någon som har erfarenhet av dessa företag?

Det finns en anledning att det är 50-sträcka, du tror inte det är lättare o billigare och framför allt säkrare för övriga trafikanter att slå av lite då?

Den finns oxå en enkel anledning till att dessa "försäkringar" inte betalar ut om man kört FÖR fort, de vill ju ha in pengar, och i möjligste mån slippa betala ut pengar..börjar man kolla kriterierna för att kunna utnyttja försäkringen så ser man att de inte är ofta den kommer till nytta.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
har gjort en liknande tabbe med bil, då den 50 sträckan har i många år vart 70, så jag låg i 78kmh som vanligt men en snäll farbror blå gjorde mig påmind om att det var 50 sträcka där nu å gav mig nöjjet att bidra till deras kaffe kassa med 1800:-
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Finns ett 10tal av dom företagen, pålitlighet?

Dontworry.se är det största och de har kapital i ryggen och har köpt upp flertalet mindre konkurrenter. Jag har varit med i DontWorry i 3 år och de har betalat två böter åt mig, aldrig några problem.
Men som sagt så gäller det endast på 70 -90 -110 -120-vägar. OCH du får ej ha andra böter i samband med detta, du måste tex ha bälte på dig osv för på böteslappen får det endast stå fortkörning blabla.
Nu höjer de till 460:-/år men det är ju lätt värt det. Man vet om att man kan köra 30km/h för fort hela tiden.
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
har gjort en liknande tabbe med bil, då den 50 sträckan har i många år vart 70, så jag låg i 78kmh som vanligt men en snäll farbror blå gjorde mig påmind om att det var 50 sträcka där nu å gav mig nöjjet att bidra till deras kaffe kassa med 1800:-

Hmm. Antar att man ska vara nöjd att man ha kortet kvar och inte klaga så mycket.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Gisses ska det bli en såhär tråd till. *suck*

Håller med, alla som kör sporthoj kör ju för fan för snabbt då och då på allmän väg.
Och nu kommer vissa säga att de bara kör snabbt på bana vilket är skitsnack i 99% av fallen.
Synd bara att du åkte fast men det måste man ju kallkylera med.
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Jo man får väll skatta sig lite lycklig faktiskt. Har kört 1000mil med 125:an varav antagligen 950mil körts över hastigheterna. Så slår man ut det kom jag undan rätt billigt antagligen.

Jag slog på teatern när jag blev stoppad så jag tror till och med att de sänkte bötern lite. Det gamla tjafset om att man inte har råd och att jag har uppkörningar som jag måste boka av för att man inte har råd.
Har iofs uppkörning på fredag och onsdag men jag måste inte boka av för det.

Att ljuga för polisen är inget främmande för mig. Gjort det åtskilliga gånger.

Moraltanter, Bring it :corn
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
De mätte till 83 men sänkte det. Schyst

Nja, nu är det så att politaj SKA sänka den lasrade hastigheten med 3km/h som en felmarginal.

Om jag har uppfattat det rätt så kommer du att mista lappen.
Du körde 30km/h för fort och just där är gränsen.
Om hade du kört 29km/h för fort så hade du klarat lappen.
Dessutom så skedde det på en 50 väg och det gillar inte Länstyrelsen.

men bara lugn, länstyrelsen skickar snart ett litet brev till dig med information :arsele
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
80 på 50-väg!? :7peta Finns anledningar till att det är utmärkt som 50-väg, såsom gångtrafikanter, skymda infarter, cyklister, mkt trafik etc. etc. Håll hastigheten när du kör på sådana vägar! :huvet

Du har inte en aning om hur vägen ser ut trots det dömmer du ut han...
I centrala Karlstad finns det 50 sträckor du kan hålla 70-80 utan det minsta fara för någon, det är även där dom flesta poliskontrollerna hålls!
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
haha hur tänker du då? "kom igen, du får 500 bagis..." eller hur hade du lagt upp det! :)

:tungan

Tex som i det här fallet... Om de till en början hade tänkt skriva 83km/h på lappen, hade jag inte skrivit på (vilket innebär mer jobb för dem och skattepengar som går åt helvet. Ja, jag VET. Jag är en hemsk människa). Då hade jag istället sagt att om de skriver 80 km/h på boten skriver jag på direkt. Enkelt för dem och bra för mej.
Det har ju förekommit flertalet ggr att snuten har påpekat både en och flerar förseelser, och sen sagt att man får välja EN av dem, i utbyte mot att man skriver på. Kanske inte så jädra snyggt, gör man fel så gör man, men om alternativet är att föraren inte erkänner på plats så....

/Carin
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
De mätte till 83 men sänkte det. Schyst



Yupp.



De mätte mig medan jag axxade så jag hade tur. Sen just det frågan ställer jag mig hela tiden. Skulle jag klarat mig om jag gömde mig lite till :huvet


Ja antar att du skrev på då? Antagligen dumt gjort, kolla denna tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=153524

Hur skulle de efter 5min kunna garantera att det var du som körde? Det här var anledningen till att han klarade sig:

Den slutgiltiga anledningen var att förväxlingsrisken inte kunde uteslutas.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Du har inte en aning om hur vägen ser ut trots det dömmer du ut han...
I centrala Karlstad finns det 50 sträckor du kan hålla 70-80 utan det minsta fara för någon, det är även där dom flesta poliskontrollerna hålls!

m.a.o så borde alla skyltar monteras ner och sedan får man bestämma själv vad som gäller....... :rolleyes:
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Nja, nu är det så att politaj SKA sänka den lasrade hastigheten med 3km/h som en felmarginal.

Fel!

En gång för alla, så läs noga nu.

Polisen skall INTE dra av 3km/h på den uppmätta hastigheten. Detta är ett automatiskt avdrag som görs i lasern. De siffrorna som står i lasern är den hastighet som skrivs på oboten.
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6


Om jag har uppfattat det rätt så kommer du att mista lappen.
Du körde 30km/h för fort och just där är gränsen.
Om hade du kört 29km/h för fort så hade du klarat lappen.
Dessutom så skedde det på en 50 väg och det gillar inte Länstyrelsen.

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL!!!!!!!!!!!!! :pannkyss

När kan Polisen omhänderta mitt körkort vid hastighetsöverträdelse?Vid överträdelse med 20 km eller mer på 30-sträckor samt 31 km eller mer på 50, 70, 90 samt 110 sträckor medför omhändertagande av körkortet på plats.

Länk för er som tror att jag hittar på själv....http://www.polisen.se/inter/nodeid=13769&pageversion=1.jsp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top