Fortsatt uppåt för mc-försäljningen i landet:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Nyförsäljning, motorcyklar, totalt:
Januari – mars 2019
2128
Januari – mars 2020
2623 + 23%

Rensar man bort trehjulingarna ur siffrorna ovan blir det ändå rätt betryggande:
2108 resp 2580

Så än lever liket!

Raderad medlem 51742

Guest
Undrar hur stor del av denna försäljning som är resultatet av beställningar som gjorts tidigare i vinter, dvs före Covid-19. Antar köpet inte registreras förrän hojen hämtas ut hos handlaren. Positivt, alldeles oavsett iofs. Extra intäkter i början av säsonger gör den svårare period som antagligen väntar lättare att överbrygga.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Undrar hur stor del av denna försäljning som är resultatet av beställningar som gjorts tidigare i vinter, dvs före Covid-19. Antar köpet inte registreras förrän hojen hämtas ut hos handlaren. Positivt, alldeles oavsett iofs. Extra intäkter i början av säsonger gör den svårare period som antagligen väntar lättare att överbrygga.

Ja, sånt vågar man ju knappt ha en uppfattning om, bara genom att läsa McRFs siffror.

Okej, nu är jag förstås extremt hemmablind, men nog kan man väl åtminstone ha en liten förhoppning om att de (tillfälligt) borttagna MC-parkeringsavgifterna i Stockholm kan förstärka, om så bara marginellt, den positiva trenden resten av våren...?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
När folk inser att livet är flyktigt och att man när som helst kan dö i en resporator så gör de slag i saken och köper den där hojen som de har gått och suktat efter, men aldrig riktiugt kommit till skott att handla. Man lever bara en gång, och då måste man ju ha en sjysst hoj!

Den effekten kanske inte är överdrivet stor, men jag är säker på att den finns.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tror att det är en direkt respons på coronaviruset. I det amerikanska landet ökar vapenförsäljningen eftersom jänkarna på fullt allvar tror att de kan skjuta viruset. Vi svenskar har lite högre allmänbildning och vet därför att det är en bättre ide att köra ifrån viruset med en snabb hoj.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att det är en direkt respons på coronaviruset. I det amerikanska landet ökar vapenförsäljningen eftersom jänkarna på fullt allvar tror att de kan skjuta viruset. Vi svenskar har lite högre allmänbildning och vet därför att det är en bättre ide att köra ifrån viruset med en snabb hoj.

Har du någon inblick i hur försäljningen går hos er?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

Haha... Fy fan va bra...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Har du någon inblick i hur försäljningen går hos er?

Jo, men det är affärshemligheter.

Rent generellt så tror jag att den svenska försäljningsstatistiken - hittills - visar affärer som gjordes upp innan coronaviruset tog över världen. Följer man den dagliga nyhetsrapporteringen så inser man att det kommer en dipp i nyförsäljning av allehanda fordon. Även i Sverige. Kanske inte på en gång, men definitivt inom tre till sex månader, när fler blir arbetslösa eller riskerar att bli arbetslösa och därmed håller hårdare i pengarna.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650

Rasism är bra när den går åt rätt håll. Inte ens feta inbreds i Kentucky (min mors hemtrakter) tror de kan skjuta viruset. Däremot finns det inget förtroende för att staten kommer att skydda en och då funkar pistoler bättre än Facebook och handhjärtan. Även om jag är stark vapenmotståndare och tycker att agerandet är korkat så har de lite mer erfarenhet av kriser än vad vi har...

On topic så kan Sverige bli ett räddande land inom EU. Här avråds man från att nöjesköra men både vägar och crossbanorna är fulla av hojar. Inom många andra länder förbjuds du från att köra, då säljs inte många hojar och reservdelar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min klubb har stängt crossbanan för att vården inte ska få in skadade därifrån.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Iom att många e permitterade med en i hög grad bibehållen lön så handlar folk på som om det vore business as usual. Fortsätter krisen så kan retursladden vara brutal och vi kan komma att se många billiga hojar o bilar ute till hösten/nästa vår.

Tror jag.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min klubb har stängt crossbanan för att vården inte ska få in skadade därifrån.
Har de stängt ridhusen också?
.
.
.
.
Jodå, vi har haft hästar så jag vet hur plötsligt man behöver vård :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Rasism är bra när den går åt rätt håll. Inte ens feta inbreds i Kentucky (min mors hemtrakter) tror de kan skjuta viruset. Däremot finns det inget förtroende för att staten kommer att skydda en och då funkar pistoler bättre än Facebook och handhjärtan. Även om jag är stark vapenmotståndare och tycker att agerandet är korkat så har de lite mer erfarenhet av kriser än vad vi har...

Jo, jag har förstått att The Second Amendment är heligt och vad är väl 180 skolskjutningar på tio år och 22.000 självmord varje år jämfört med rätten att avsätta en tyrannisk regering...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Har de stängt ridhusen också?
.
.
.
.
Jodå, vi har haft hästar så jag vet hur plötsligt man behöver vård :)

Enligt någon rapport från MSB jag gluttat i så står ridsporten för nästan dubbelt så många vårddygn som motorsporten. Givetvis är det fler antal utövare av ridsport än motorsport, men det spelar ju ingen roll när vårdplatserna inte blir fler per antal sportutövare i varje enskild sport.

Ergo - stäng ridhusen istället, det kommer att spara fler vårdplatser! :fakta

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hästkorv, finns fantastiskt goda i Tyskland.
Och Hamburgerkött på rostad macka!

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...