Fotbromsen(Fiddy)

wofe

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit 125CC -06
Tjo.
Stuntar med en fiddy med märket Snakepit, har dock bara fotbroms på den.
är det lätt att bli van med fotbromsen eller ? känner den liksom inte ett skit, klart kan broms när jag kör vanligt men tycker det är alldeles för komplicerat att köra på bakhjul och använda det?, är det lätt att lära det ?:) hur gjorde ni att ni lärde använda den ?:), fungerar det att motor bromsa istället för att använda broms?
Ge tips tack:)
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Om du sitter ner så behöver du oftast bakbromsen, ja lärde mig snabbt me min fiddy så inga bekymmer med det, Men om du kör med ett knä på sadeln så behövs oftast inte bakbromsen, motorbroms å luta dig fram/bak funkar fint:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tränade in bromsreflexen genom att med flit gasa upp hojen förbi balansläget och medvetet bromsa ner den. Ensamen i skogen där ingen kunde se och det var nog tur för det såg nog väldigt dumt ut.

Övade bara 15-30 minuter men det räckte för att reflexen skulle komma in och sedan dess har jag aldrig slagit över.

Hur man tränar för att balansera hojen med bromsen överlämnar jag till någon annan eftersom jag inte provat det ännu.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Tog mig runt 4 vurpor innan jag fick in reflexen ordentligt och hinna bromsa om jag gick för långt (mest för att jag är så jävla rädd av mig och fick panik, men sitter du på en fiddy 30cm ovanför marken är det nog lungt). Att lära sig det är väl inte jätte jätte svårt men olika från person till person. Däremot att få in känsla i fotbromsen som man behöver i till exempel coasters eller 12 o'clock wheelies är svårt.
 
Last edited:

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
jag tycker faktiskt också att det är svårt att använda den... för alltid när jag har fått upp den så har jag så svårt för att hålla still högerfoten på fotpinnen så jag når pedalen... men jag ska svetsa om bromsen så att den blir längre... nu sitter den så jävla dumt till precis framför fotpinnen så att den är lite svåråtkomlig... men men jag ska fortsätta träna o träna o träna så kommer de väl! :) Gör de du med!
Lycka till!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top