Fotskrap?

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
Hej på er där ute. Jag har ett litet problem som jag undrar lite över och det är varför mina fötter tar i när jag lägger ner min (moppe). Sitter jag helt sjukt fel med fötterna eller är det mcn som är sådan i modellen att man får sätta foten i ny position när man lägger ner den. Det finns små skrap puckar på skorna så det är ingen fara men håller ju på att göra ner mig varje gång. Lite lättskrämd. Sitter normalt med hålfoten på fotpinnen. Tacksam för svar om någon kan förklara. kanske är det bara att det är kraftigt nedlägg?. mvh Christer.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
P20101109214749453.jpg


Jag har aldrig hålfoten på fotpinnen vid kurvtagningar (ha tårna på den) för bättre känsla.
 
Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Hej du,

Du svarade på frågan själv när du skrev sitter jag fel med fötterna, normalt med hålfoten på pinnen. Flytta bak foten tså du får fotbladet på pinnen istället. Ska det bromsas eller växlas får du flytta fram foten, det gör du ändå inte under nedlägg. Ytterligare vinst förutom att du slipper tåskrap är att du kan förankra dig bättre i hojen då du kan trycka in knät i tankens urgröpning genom att "ställa dig på tå!". Prova att åka iväg på en SMC-kurs (storbana alt knix på GoCart) så får du en massa tips på sittställning!

Kan förändra en hel del av resten på säsongen! Kör snyggt!

/Mattias
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
[YOUTUBE-ID]n0v4greHKuI[/YOUTUBE-ID]

Du är i EXAKT samma sitts som den första gubben där... Se o lär ;)
 
Last edited:

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
Men om man nu sitter med foten på pinnen med tramdynan då får man ju flytta den vid växling och broms (hur ofta man nu bromsar med foten men ändå) ni fattar säkert. Har testat så som ni skriver och ja helt klart känns det bättre men tropdde man skulle ha dom på det andra sättet.

STEL.....hahahah ja du det kanske man kan säga men mer som en robbot. hahah
Flyttar man foten så får man ut knät samtidigt misstänker jag?
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Men om man nu sitter med foten på pinnen med tramdynan då får man ju flytta den vid växling och broms (hur ofta man nu bromsar med foten men ändå) ni fattar säkert. Har testat så som ni skriver och ja helt klart känns det bättre men tropdde man skulle ha dom på det andra sättet.

STEL.....hahahah ja du det kanske man kan säga men mer som en robbot. hahah
Flyttar man foten så får man ut knät samtidigt misstänker jag?

Testa o se :tummenupp
Kul att du tog upp det ändå, för jag har aldrig tänkt på det förräns nu :)
 

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
Till Nasc ..... fan jag är ju inte så ung som ni andra så vist satt jag så som han.. hihihih
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Tänk såhär... Ju länge bort från Motorcykeln du kan komma desto lättare tar du dig runt kurvor när du lutar. Tänk dig att du vill sträcka dig IN i kurvan, IFRÅN MCn med HELA kroppen med rumpan KVAR på sittdynan...

Flytta tillbaka foten på fotpinnen så du har tåspetsen på fotpinnen, luft upp din rumpa en halv skinka från kanten av dynan och förflytta HELA din överkropp IN i kurvan...

Äh gå SMC kurs... Om din hoj eller du tar i när du kör i kurvor så är olyckan snart framme så sluta upp med det du gör tills du fått häng på tekniken :p
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Men om man nu sitter med foten på pinnen med tramdynan då får man ju flytta den vid växling och broms (hur ofta man nu bromsar med foten men ändå) ni fattar säkert.

Japp, det är så när man pratar om aktiv körning, men flyttar både fötter, arsle och överkropp hela tiden. Detta som är skillnaden mellan att ÅKA motorcykel och KÖRA motorcykel som så poppis brukar sägas. :tungan

Håller med övriga om att en SMC-kurs vore på sin plats, de ger väldigt mycket och är grymt roliga till på köpet. :tummenupp
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Tårna på fotpinnarna som tidigare beskrivet. Om problemet sedan återkommer ändå när du gör ännu djupare nedlägg kan du testa att vinkla fotsulorna inåt så du har delen av stövlarna som du skrapar i ovanpå fotpinnarna också. Ett litet tips jag fick av en SMC-instruktör för oss med låga fotpinnar.
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Nu är ju inte jag nån direkt kunnig person på det här men jag kan bara konstatera att det aldrig skulle funka för mig att sitta med fotpinnen i hålfoten. Har du försökt åka cykel och trampa på med trampan i hålfoten? För mig känns det jäkligt konstigt eftersom jag blir helt kraftlös i själva trampandet. Samma sak med fotpinne, jag tappar all smidighet (det lilla som fortfarande finns) och känsla för åkningen. Fotpinnen på trampdynorna så slipper du tåskrap, åtminstone ganska länge...:tungan
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Du hittar säkert en kombination av fel :krama

Om det är hojen i din signatur så (inget fel med det) är den några år gammal och fotpinnarna sitter ganska långt ner och därmed enkla att skrapa i.
Lösning köp andra fotpinneplattor och höj upp lite.

Du har säkert hela foten på fotpinnen, vid inspirerad kurvtagning behöver du flytta upp tårna till fotpinnen istället. Eventuellt måste du också vinkla foten. Tar foten i tar snart fotpinneplattor, kanske stöd och avgasrör i och sedan ligger du i en skrynklig hög på asfalten.

För lite kroppsarbete, flytta din kropp mer i sadeln och sidledes över tanken när du kör inspirerat. Detta gör att hojen inte lutar lika mycket vid samma hastighet = mer frigång för fot, fotpinne etc.
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
Jag hade samma problem innan första gången jag körde bana. Då kom jag på att det inte alls är en fotpinne. Det är ju en tåpinne!

Kör man sedan avslappnat på gata eller liknande är det en fotpinne igen.
 

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR -12
Att tänka på är även att börja ge gas så fort man styrt klart i ingången på kurvan, då reser sig motorcykeln lite och fotpinnarna går inte i marken lika lätt.
 

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
Tack för alla tipps helt klart orutin av mig i det avseendet vad gäller fot placering. Skall genast ändra mig och som jag sa har ju testat och kändes lite för racer aktigt. hahaha gubben börjar bli gammal. men helt klart skall jag köra som ni anvisar känns helt ok. Tack igen
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Är du något sådär normalfotad så är skillnaden på markfrigång i kurva ca 1dm med tå vs hålfot, det är(som du märkt) rätt mycket.
 

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Ort
Tjörn
Hoj
honda cbr900rr-97
Hahahah ja jag är normalfotad.......tåpinne låter bra. jag har testat med tårna och det känndes bra men tyckte det var för racigt för vägkörning och blev väl en dålig ovana att ha hålfoten där. Men som sagt jag tackar för alla trevliga svar och skall testa så fort det blåser under 30sekundmeter. Mvh Christer
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top