Fräsa/svarva upp lagerbana 2mm?

steeldo

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2015
Hoj
Mt-09 sp, Romet Pony 125
Hallå.
Snubblade över ett par vita ktm duke 2 fälgar ja vill sätta på min crf450.
Men framhjuls axeln passar inte men ack så fina de kommer bli!

Vad jag behöver göra är att fräsa/svarva upp lagerbanan 2mm i diameter så jag kan få in nya lager som passar min axel. lagerna som sitter där nu har 35x17x10 och 40x17x12 men vill få in 37x20x10 och 42x20x12

Har ringt runt i sthlm till diverse maskinparker men förgäves.... Finns det någon här på forumet som kan peka en i rätt riktning? Kanske någon som gjort det förr eller är expert?

Tack på förhand!

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Går det inte att hitta lager med rätt ytter/innerdiameter för fälg/axel istället? Eller blir det för klent?

steeldo

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2015
Hoj
Mt-09 sp, Romet Pony 125
Vad jag har förstått finns de lagerna bara i dom standard måtten jag skrivit redan...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Enklare att göra/använda en 17mm axel me bussningar till gaffelbenen... Är nog lättare å få napp om de gäller ett par bussningar än ett helt hjul... Många vet inte hur man gör då...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Byta axel istället för lager...?

Min bedömning är att det är lättare att tillverka nya hjullagerdistanser eller hylsor som "fodrar ner" framgaffelns hjulaxelhål för den något mindre axel som hjulet är avsett för. Att svarva upp lagrets monteringsdiameter i fälgen är fullt genomförbart men svårt och riskfyllt.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Går det inte att hitta lager med rätt ytter/innerdiameter för fälg/axel istället? Eller blir det för klent?

Det blir ju svårt när man måste gå utanför ISO-serierna. Man måste ha tur.

Men apropå det TS, 37x20x10 är inget ISO-lager. 37x20x9 (SKF 61904) är det närmaste, men det är väl genomförbart med distanser och lite tankeverksamhet.

Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Det går ju att bygga kullager med udda mått ibland. Kolla med PW kullagerteknik. De håller till på söder i Skarpnäck. Han sponsrade mig när jag körde superkart och var kanonbra att ha att göra med. Köper alla lager jag behöver av Peter Wiechert, som han heter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Köp 2 st 20x37x9 helkapslade.

På ena sidan passar det direkt och det krävs bara rätt distans mot svingen.
För andra sidan svarvas en hylsa så att det passar med presspassning in i hjulet.

Svarvningen utförs enklast så att man först svarvar bussningen invändigt för lagret sedan utan att ta lös ämnet från svarven pressar man in lagret i sitt läge. Materialet utvidgas då en aning och man svarvar därefter det utvändiga måttet till presspassning och kapar sedan av med stickstålet till rätt längd.

Tryck in i hjulet och använd gärna hård loctite så att hylsan sitter kvar i hjulet när det blir dags för lagerbyte och lagret ska tas loss.

EDIT: Blev nog lite fel där, det behövs nog hylsor till bägge sidor, så ena lagret måste då bli 20x32x7.

Last edited:

moddlaren

Guest
Precis som andra säger det mindre lagret i navet med en hylsa.. Jag har gjort detta på mitt xt600 bakhjul det är 17mm axel på xt600 och min TT600 har 20mm.

Således har jag använt 20*9*37mm lager och lagt 3mm chims inanför lagrena mot navet detta för att få rätt mått för hjuldistanserna och svingen... Utan på lagret ligger 2st valsade 1mm plåtar som distans mellan nav o lager.. 1mm plåt håller 1,02-03mm o med locktight i mellan varje lager plåt blir det helt stumt.

Sedan blir det att göra nya distanser mellan lagrena då måtten även där har ändrat sig..

I mitt fall bygger även ryckutgämnaren 22mm så jag har fått svarva av navet på mitten o tagit bort 22mm på bredden av navet o sedan svarvat en styrfläns som har sugpassning mellan nav halvorna o till sist stekt ihop skiten med tigen..

Bara att ekra upp igen o viola helt plötsligt passat en xt600 fälg i tt600 aluminium sving o jag slipper den extra vikten av en xt stål sving som ger ca 5-7kg plus på den ofjädrade vikten..

Allt går o fixa

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Att ta upp ett lagerläge är inget problem alls, gå på dom lite mindre företagen så ska dom kunna fixa det....och inga serietillverkande företag för dom vill inte ta i sånt här ens med tång.
Nu inför vintern så kan du ge företaget gott om tid att utföra jobbet vid någon lucka i planeringen.
Helst utan däck för då kan man spänna upp fälgen i en 4 backchuck, brukar ibland vara lite problem att få fast en fälg på vettigt sätt då det inte går att spänna på färg och samtidigt får man inte skada färgen,
när fälgen tillverkades så gjordes dessa lägen innan ytbehandling.
för oss som är lite större är dessa småkunder rätt besvärliga och fika finansierar inga löner.

steeldo

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2015
Hoj
Mt-09 sp, Romet Pony 125
Tack för snabba o sakliga svar!!

Att svarva hyllsor och axeln till 17mm eller hyllsor till lagerna verkar som det mest logiska för mig! Kanske även kan få det gjort i byn.
Har ju en extra axel som kanske kan slaktas om måtten stämmer?

Ska kolla upp vilka lager det va med de olika yttre måtten. Hittade inga mindre än 37mm sist men kanske va sliten :fyllisar

Återkommer när ja kollat upp allt!

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Har svarvad opp flere felger. Ingen problem. Man må lage en holder som man kan skru fast der bremseskiven skal være og så bruke måleur for å spenne den rett opp.

MEN det går fort noen timer med å spenne opp og gjøre jobben så det kan koste noen kr.
Sist tok jeg en kasse med Monster VR46 lask for jobben :)

steeldo

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2015
Hoj
Mt-09 sp, Romet Pony 125
Ni är lite mer våghalsiga i Norge, inte många här som vågar sånt...

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg ser ingen problemer i å gjøre dette. Det har vært gods nok i felgene og jeg har klart å holde meg innenfor 0,1mm skjevhet målt ytterst på felgen i forhold til originalt.

Den ene felgen bruker jeg selv på RR og har ennå ikke merket noe ( Famous last words :) )

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum