Fräscha upp ditt skinnställ!

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Fräscha upp ditt skinnställ! *Endast posörer*

Edit : Ändrar rubriken lite :think

Alla ni som har skitiga skinnställ, använder dåliga produkter som inte ger något vidare resultat ska jag hjälpa er, hur jag gjorde rent mitt skinnställ, med produktvalet samt lite trevliga före/efterbilder samt 50/50 bilder.
Innan någon häver ut sig att jag gör reklam osv för hemsidan jag kommer länka till, så ska ni veta att jag ogillar dom eftersom dom inte svarade på mitt mail om produkter till att polera bilen med! :mad:

Mitt skinnställ var relativt rent, gått två säsonger, tvättad av mig i vintras och körd max 10-15 mil i år eftersom jag har inget A2-kort, mestadels på grusvägar så dammigt var det, blaskade av det med slangen och en svamp tidigare och låtit det hänga i garaget bara.

Produkter :

Interior Clean 1l 179 kr, späds ut 1:100 - 1:200 på läder/skinn, jag råkade köra på 1:10 på skinnstället, gjorde sitt uppdrag väldigt enkelt och snabbt.

Multisvamp, fläcksuddare osv 14 kr, Köpte ett 10-pack, märker nu att en svamp räcker gott och väl för flera skinnställ.

Interiörborste 29 kr, använde den i sömmar eller veck där svampen inte kunde komma åt ordentligt, annars, värdelös enligt mig.. Iofs dög den till tyget som finns vid skrevet och knävecken att få bort smuts..

Microfiber-dukar, 8-pack 232 kr, används till att torka, 8-pack kan vara överdrivet men har ett intresse för att 'rekonda' bilar så var välbehövligt i vilket fall för mig.

Spruta, double action trigger 99 kr, rymmer en liter, har mått på sidan.

Sist men inte minst :
Fabric Sealant 199 kr, vet dock inte om den är lämplig på skinn, köpte den utan att riktigt läsa, antog det :dummer Har iaf mailat dom och kommer uppdatera med svaret.

Edit : Mailade dom och fick svaret att den är mest till för textiler och lär varken göra till eller från på läder.
Ridsportsbutiker har säkert fett man kan använda sig av till humana priser.

--------------------------------------------------​

För att komma åt ordentligt i alla konturer så ha ena handen innanför skinnstället och tryck upp där du kör, du kommer åt lättare och kan punktbehandla samt att du kommer ner ordentligt, du ska ej heller trycka för hårt med mirakelsvampen eftersom den kan då förstöra skinnet.

Jag hade fingrarnas tyngd princip när jag körde, ibland tryckte jag lite hårdare om det inte gick bort.

Spruta lite på ytan där du ska behandla, och ett par sprut i svampen och kör på, du känner och hör ifall det går alldeles för torrt, tar emot och skriker nästan..
Svampen kan med fördel göras rent lätt, antingen genom att pressa svampen emot ett rent underlag eller skölja igenom den med ljummet vatten och pressa ur.
Torka av med en microfiber-duk, är den alldeles för geggig, blöt och smutsig, ta en ny.

Slänger in lite bilder.

Innan :
2013-08-27 16.01.05.jpg

Efter :
2013-08-27 16.15.35.jpg

Vänstra är rengjord, högra orörd : Tyckte alltid att det redan var vitt, fint och rent.....
2013-08-27 16.40.48.jpg

Ett par 50/50 bilder.
2013-08-27 16.43.48.jpg20130827_161645.jpg20130827_161900.jpg20130827_163433.jpg

Sen bonusbild på mina oskuldspuckar, det enda dom har fått smaka är torkad lera :D
20130827_163604.jpg

Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Lämna gärna en kommentar eller två! :fyllisar

Edit :
Det gick åt cirka 0,3 - 0,4 liter totalt ifrån sprutan för hela skinnstället, och då sprutade jag väldigt rikligt.
Cirka 30% av mirakelsvampen åtgick.
Och kanske fyra timmar totalt på att fixa i ordning skinnstället, var väldigt noga med att göra rent i alla konturer på det vita nästan överallt, bättre helhetsintryck då! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är man posöråkare så är utsidan det viktigaste :fakta

Kvalar inte in där så jag kör runt på småvägarna för att ha trevligt utan att synas. Där trivs också insekter med självmordsambitioner. Inget vitt på mitt ställ utom fågelskit och annan biomassa jag inte vet vad det vara månde.

Brukar tvätta med såpa, smörja med daineses läderbalsam när jag är lat och minkolja någon gång per säsong. Finish bryr jag mig bara om på gula glasögonen och visiret. Även använt AutoSmarts produkter, gillade speciellt den bakteriedödande interiörtvätten jag inte hittar längre.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Kvalar inte in där så jag kör runt på småvägarna för att ha trevligt utan att synas. Där trivs också insekter med självmordsambitioner. Inget vitt på mitt ställ utom fågelskit och annan biomassa jag inte vet vad det vara månde.

Brukar tvätta med såpa, smörja med daineses läderbalsam när jag är lat och minkolja någon gång per säsong. Finish bryr jag mig bara om på gula glasögonen och visiret. Även använt AutoSmarts produkter, gillade speciellt den bakteriedödande interiörtvätten jag inte hittar längre.

Långärmad tröja skonar överdelen rätt bra faktiskt, brukar köra på det själv.

Kan rekommendera dig Turtle luktborttagare har aldrig använt den i skinnstället visserligen, men på tygsoffor och mattor med gott resultat.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Har du något tips på hur man enklast ska tvätta hjälm och visir?

Det jag har gjort med min crosshjälm och glajjor är att ta en stor duk, blöta upp den helt o hållet, svepa den runt hjälmen och låta det ligga i 15-20 minuter, sedan ett par lager papper över plasten på glasögonen som får ligga lika länge, då lossnar alla flugor utan problem, skulle det finnas något kvar tar jag lite yes med fuktat papper och gnuggar för att sedan torka av.

Det går ju att vaxa och polera hjälmar om man vill, svårt dock om man har dekaler på eftersom det finns skarvar som kan lossna om maskin används samt att det samlas vax runt skarven.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Jag använder samma skinn- och lädervårdsprodukter till skinnstället, som jag alltid använt till stövlar, sadlar och träns m.m. Samma flaska (t.ex. ekol) men olika etiketter i mc-butiken och ridsportbutiken. Gissa vilken som är dyrast? :7peta

Utbudet på olika produkter för skinnvård är betydligt bättre i ridsportbutiken dessutom. :tummenupp Gillar de där små runda svamparna att smörja med också. Betydligt smidigare att jobba med än vanlig trasa. Sen är jag lite bekväm och kör med skinnrengöring på sprayflaska istället för den vanliga lädertvålen. Läderbalsam eller läderolja får avsluta.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Jag använder samma skinn- och lädervårdsprodukter till skinnstället, som jag alltid använt till stövlar, sadlar och träns m.m. Samma flaska (t.ex. ekol) men olika etiketter i mc-butiken och ridsportbutiken. Gissa vilken som är dyrast? :7peta

Utbudet på olika produkter för skinnvård är betydligt bättre i ridsportbutiken dessutom. :tummenupp Gillar de där små runda svamparna att smörja med också. Betydligt smidigare att jobba med än vanlig trasa. Sen är jag lite bekväm och kör med skinnrengöring på sprayflaska istället för den vanliga lädertvålen. Läderbalsam eller läderolja får avsluta.

Säkert dessa ryttartjejer som är så jävla dyra

Ridsportsbutik är verkligen något att satsa på, kan inte förstå hur utbudet och kunskapen om skinnvård är så jävla kass i MC-butiker, trots att man är i kontakt med det varje gång man kör hoj(nåja, de flesta..).

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Någon som har koll på färg man kan fylla i med när det är slitet?
Minns att en polare "lackade" sitt med någon typ av skinnfärg på sprayburk back in the days, finns sådant fortfarande?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Någon som har koll på färg man kan fylla i med när det är slitet?
Minns att en polare "lackade" sitt med någon typ av skinnfärg på sprayburk back in the days, finns sådant fortfarande?

Finns läderfärg.
https://www.google.se/?gws_rd=cr&ei=FQ4dUtrPHoXQtQbJi4HICA#fp=bbd480c9836c48d7&q=läderfärg

I guiden HÄR använder han sig av läderfärg på stolen, han visar även hur man gör, bör vara likadan process för dig, fylla i, 'rulla' av med fuktade fingrar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Finns en bra hästaffär på Kungsgatan som har massor med rengöringsprylar för skinn också. Köpte nån produkt där som funkade bra på mitt vita berik-ställ.

Det som däremot inte funkade lika bra var mitt tålamod till att hålla på med det där, så överlag blev det halvdant, men i början när jag var engagerad så blev det riktigt bra. :crash

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Finns en bra hästaffär på Kungsgatan som har massor med rengöringsprylar för skinn också. Köpte nån produkt där som funkade bra på mitt vita berik-ställ.

Det som däremot inte funkade lika bra var mitt tålamod till att hålla på med det där, så överlag blev det halvdant, men i början när jag var engagerad så blev det riktigt bra. :crash

Se det som sysselsättning vid dåligt väder, dagen efter är du snyggast på Rosen med ditt skinnställ!
Vitt skinnställ är för jävla sexigt dock!:kär

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Långärmad tröja skonar överdelen rätt bra faktiskt, brukar köra på det själv.

Kan rekommendera dig Turtle luktborttagare har aldrig använt den i skinnstället visserligen, men på tygsoffor och mattor med gott resultat.

Humpf! Jag påpekar vid varje möjligt och omöjligt tillfälle hur fånigt jag finner det med "tröjja" över stället, detta med samma ihärdighet som en Q-Parkkontrollant missbrukar sin yrkesroll. Jag har liksom gjort det till min mission.

Tack för tips, kollar in det.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Rena skinnställ är modetrams för noobs. :fakta Ett skinnställ skall vara slitet och ha komplett flugsamling från år 2007. Slitna knäpuckar och tydliga spår efter arselkaneåkning visar att man har lämnat nybörjarstadiet. Silvertejp skickar också rätt signaler.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Rena skinnställ är modetrams för noobs. :fakta Ett skinnställ skall vara slitet och ha komplett flugsamling från år 2007. Slitna knäpuckar och tydliga spår efter arselkaneåkning visar att man har lämnat nybörjarstadiet. Silvertejp skickar också rätt signaler.

:rofl

Får ta till mig av det och lära mig hur man är en riktigt hojåkare :tummenupp:D

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE