Fräscha upp ditt skinnställ!

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Jag är väl blind men jag ser inte utskriven ölbudget?:va

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Efter en racehelg slänger vi in stället i tvättmaskinen, låter det lufttorka och sen ett tunt lager läderfett på.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Efter en racehelg slänger vi in stället i tvättmaskinen, låter det lufttorka och sen ett tunt lager läderfett på.

Vilken temperatur kör ni på?
Har velat testa det för att få ut den underbara lukten i skinnstället, men vågar inte riktigt slänga in den i tvättmaskinen, brukar få massa hål i mina klädesplagg pga tvättmaskinen vi använder...

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
30° och lite grumme tvättsåpa, ingen centrifugering.

jonte_jkpg

Medlem
Gick med
21 Dec 2012
Hoj
ktm 690 smc-r 2013
Har du något tips på hur man enklast ska tvätta hjälm och visir?

bästa o snabbaste sättet är att ta ljummet vatten mer pyttelite diskmedel och gnugga med handen/fingrarna på hjälm o visir, skölj bort diskmedlet och torka med en trasa, inget papper för det repar. tar typ 2 min :yoparty

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Lönt att tvätta stället, efter en dags åkning är det en ziljon döda insekter på ställ + hjälm...
Blir så klart att man tvättar visiret ofta, man måste ju kunna se... :tungan

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Lönt att tvätta stället, efter en dags åkning är det en ziljon döda insekter på ställ + hjälm...
Blir så klart att man tvättar visiret ofta, man måste ju kunna se... :tungan

Man väljer vad man prioterar på, jag tvättar bilen varannan/var tredje dag bereonde på hur mycket jag kör, och hojen typ var tredje körning beroende på milen som tickade, gillar rent! :tummenupp :näsblod

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Jag ska prova din metod när det ska storstädas vid säsongens slut. Att vårda sitt skinnställ är f.ö. väldigt viktigt. Förutom att hålla det rent på ytan så gäller det att man även fettar in det emellanåt, typ två gånger per år, så att det inte torkar ut och spricker. Det finns en uppsjö av specialprodukter på marknaden till hutlösa priser, men jag har upptäckt att en redig rundsmörjning med ett paket bacon över hela stället fungerar alldeles utmärkt, så det kan jag varmt rekommendera.

Här har ni en mycket läsvärd guide i lädervård: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=488960

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Jag ska prova din metod när det ska storstädas vid säsongens slut. Att vårda sitt skinnställ är f.ö. väldigt viktigt. Förutom att hålla det rent på ytan så gäller det att man även fettar in det emellanåt, typ två gånger per år, så att det inte torkar ut och spricker. Det finns en uppsjö av specialprodukter på marknaden till hutlösa priser, men jag har upptäckt att en redig rundsmörjning med ett paket bacon över hela stället fungerar alldeles utmärkt, så det kan jag varmt rekommendera.

Här har ni en mycket läsvärd guide i lädervård: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=488960

Skriv gärna en kommentar om hur du upplever produkterna och resultatet! :)
Har själv använt samma metod, både på all läder i min SAAB 9-3a samt på två par skor, ett par vita, och ett par svarta Lacoste, de vita är knappt använda men trots allt smutsiga, och ser bokstavligen ut som nya genom behandlingen.
Toknöjd med resultatet i bilen, matt och snygg inredning nu, fungerar även till lättare fläckar i textil :brynad

Tack för länken, ska läsas igenom och följa den, har inte hittat något jag upplever som bra produkt, genom att läsa andras erfarenheter och åsikter.:hej

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin