Fråga angående bilköp.

Bladerunner

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2-cylindrig
Jag har ett litet problem. I höstas beställde jag en ny bil som jag fick levererad i början på december. Jag bytte då in min förra bil.
När jag fick den nya så var det omedelbart vissa defekter på bilen, inget allvarligt men diverse skrammel, det skriker i och skrapar om bromsarna och vid minst ett tillfälle så har det låtit väldigt otäckt om motorn, detta var visserligen vid -15 grader men ändå.

Jag påpekade dessa fel omedelbart, och fick en tid att lämna in bilen, fick den tillbaka och några saker var åtgärdade, medan andra var värre än innan. Då jag påpekade detta igen så fick jag en ny tid att lämna in bilen, den ska in nästa vecka igen.

Nu till frågan, jag anar att dom inte kommer att hitta felen den här gången heller, och jag börjar tröttna, kan jag kräva att köpet hävs nu? Det har gått över en månad och bilen har nu gått 350mil.
Om köpet hävs, måste jag då ta tillbaka min förra bil, om nu handlaren har den kvar? Eller kan jag kräva att få pengarna och köpa en annan bil, av annat märke?
Givetvis med visst avdrag för dom mil jag kört.

Någon som har koll på detta, eller är det ett fall för Sverker?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Oj.. det var en svår fråga. Hur pass allvarliga är defekterna som finns på bilen nu?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kan vara fransk också... :)

Förmodligen kan du inte få kontant ersättning, utan i bästa fall en annan bil. Med lite tur är den bättre.

Bladerunner

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2-cylindrig
Ingen av defekterna är väl direkt allvarlig, men det är jä*ligt irriterande, speciellt på en ny bil, tror intr jag hade accepterat det på en beg. heller.
Det skramlar rejält från flera ställen inne i bilen, bromsarna låter som om dom vore helt slut (fast dom inte är det) och sen det där mysko ljudet från motorn, men det är ju hyfsat svårt att lokalisera och även då att bevisa.

Ni hade tyvärr fel allihop, det är en japanare, trodde verkligen att jag köpt en bil av hög kvalité.....

Therudeboy

Guest
Ring konsumentverket så får du ordentliga svar.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Handlaren har väl generellt tre försök att åtgärda felet. Misslyckas han med detta får ni försöka komma överens om en lösning på problemet (Ny bil eller återköp eller utrustning till din bil).
Tror att din bil fortfarande räknas som helt ny om det skulle bli tal om byte av bil.
Krånglar handlaren så får du väl hota med Sverker..........

//Peter

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife