Fråga angående Motorhandels maskiner

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
Hej på er!

Det är så att jag häromdagen la in en beställning på en Deluxe 150cc, alltså Orion 27, från Motorhandel.se. Jag tyckte den verkade helt okej, med lagom höjd för mig o.s.v.

Men så kollade jag runt på det här forumet bl.a. och nåt annat forum. Där skriver vissa att dessa crossar som kommer från just Motorhandel.se är av urusel kvalitet.

Jag undrar därför hur mycket sanning det ligger i dessa påståenden? Är det någon här som har erfarenheter av Motorhandels produkter, eller som kanske t.o.m. har just en sån cross som jag beställt, som kan berätta mer? Är det några fel som är vanliga på dessa maskiner?

Jag vet inte om det gäller någon äldre modell eller liknande, för såhär står det i.a.f. på Motorhandel.se om den nu:

"Vår nya 150cc dirtbike är uppdaterad till skillnad från föregående modell. Utrustad med oerhört kraftig och välgjord baksving i aluminium. Denna modell har även en uppdaterad ram med en del kraftigare fästen samt även en något mer vinklad framgaffel vilket gör den ca 7 cm längre samt något högre dessutom."

Man vill ju inte gärna köpa grisen i säcken liksom, även om det är relativt billigt. :)

Jag tackar så mycket på förhand!

MVH, Daniel

Jaz

Nuda Veritas
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
.
kan inte se nåt som är uppdaterat mer än att dom har satt på en annan ljuddämpare:/

tips: kosta på dig en 12" framfälg och motarddäck så kommer du ha många roliga timmar på en gokartbana.. de sista du ska försöka dig på med denna modell är att hoppa!

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
kan inte se nåt som är uppdaterat mer än att dom har satt på en annan ljuddämpare:/

tips: kosta på dig en 12" framfälg och motarddäck så kommer du ha många roliga timmar på en gokartbana.. de sista du ska försöka dig på med denna modell är att hoppa!

Tackar för svaret!

Det är såpass dålig kvalitet på de crossarna från motorhandel alltså? Blir en avbokning med en gång då.

Är exempelvis "Orion 29 Black 125cc" från AT Proracing nåt att ha då? Jag vill nämligen ha den höjden på den. Och sen vill jag självklart kunna hoppa med den, köra på bana och i skog. Den ska tåla stryk m.a.o. :)

Men om inte den från AT Proracing är bra heller, vad rekommenderas då? Priset bör vara runt 10 000:- nånstans.

MVH, Daniel

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
tvivlar på att det är specifiktden ÅF du nämner som är dålig.

Det är cyklarna som det är dålig kvalité på....
Jag har gått igenom en hel del kinapuffar ( 3 st ) och en sak är säker, de tål inte stryk. Går bra att köra med på uppkörda stigar o liknande....men pressar du den lite i dålig terräng så är det inget att ha.

Ska dock sägas att motorerna är det inget fel på. Det är resten som inte pallar trycket....

För 10 000 skulle jag hellre satsa på en gammal cross-cykel....

Jaz

Nuda Veritas
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
.
om du ska hoppa osv så tyckler jag att du ska se dig om efter en ten7 lr snakepit midsize.

Jaz

Nuda Veritas
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
.
kostar kanske lite mer men dessa hojar håller får att hoppa osv med iaf.. snakepiten är en riktigt brutal hoj.. den håller lika hög kvalité som vilken japshoj som helst(om inte bättre) och då är detta en kinahoj!

edit: skickar länkarna till dig ist så de inte blir nå gnäll.

Last edited:

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
kostar kanske lite mer men dessa hojar håller får att hoppa osv med iaf.. snakepiten är en riktigt brutal hoj.. den håller lika hög kvalité som vilken japshoj som helst(om inte bättre) och då är detta en kinahoj!

edit: skickar länkarna till dig ist så de inte blir nå gnäll.

Tack ska du ha!

Jag ska fundera lite. Det känns som om det ändå ska kosta såpass mycket med en midsize, så kan man lika gärna köpa en riktigt cross och få kvalitet från början.

MVH, Daniel

Jaz

Nuda Veritas
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
.
ten7's midsize är ju inte allt för dyr.. visst att snakepiten kostar en hel del men de är en ren tävlingshoj som bara är att köra in och sen ställa sig vid grinden och invänta start;)

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
ten7's midsize är ju inte allt för dyr.. visst att snakepiten kostar en hel del men de är en ren tävlingshoj som bara är att köra in och sen ställa sig vid grinden och invänta start;)

Jo, det är klart. Jag är dock mest sugen på att brumma runt i skogen och sådär för tillfället, men ändå som sagt kunna pressa den utan att den går av på mitten. :) Men isåfall är det väl Ten7 som verkar mest intressant för tillfället måste jag säga.

MVH, Daniel

rillle24

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
zx6r fighter
köpt på motorhandlen allt har pajat från att ramen har böjts och knäckts. enda som hållt är motorn. det är precis. köp inget kina mög. det var min andra kin mög. hände samma med min gamla simma lugnt

Jaz

Nuda Veritas
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
.
de finns kina och sen finns det kina.. man får oftast vad man betalar för och dessa orion mm som är av den billigare sorten är inget att satsa på.. däremot ten7, snakepit, pitpro mm är hojar som håller för hård körning.. som sagt så får man vad man betalar för.

Koogan

Creeping down the fastlane!
Gick med
15 Aug 2004
Hoj
DBR-1 Fiddy
Jag o mina tvåpolare köpte såna deluxe från Motorhandeln. två 125Cc och en 150 cc. Dom sög rejält! Fjädringen är stenhård, bromsarna är kassa -tröga o tar ingenting. däcken värdelösa - helt stenhårda o glashala.
sittställningen sög. Och bakdrevet är så himla stort att den varvar ut direkt, asjobbigt. Jag drog ifrån min 125:a med min gamla 110cc Loncin t.o.m. :p

Sen gick dom sönder hela tiden! Totalt skräp, vi sålde alla våra tre efter bara nån månad.

Men vi kör ju rätt hårt oxå, så då dög dom inte. men att köra o leka lite på gata kanske skulle fungera? :s

Nu kör jag DBR-1 Där har du grejer! :D :D
Kör hårdare o hoppar mer än nånsin, och den bara går och går. :D

Jillo

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2007
Hoj
250cc monster
Det som det handlar om är väl om man kan meka eller inte,har man inte möjlighet eller inte kan,ja då ska man köpa en som ligger i dom övre prisklasserna som man bara kan starta och köra med,köper man en för 5000 så får man räkna med att man behöver greja med dom,bestycka,hålla efter dom etc.Man får ju vad man betalalar för om man säger så

teamairborne

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2006
Hoj
Alla möjliga men ingen riktig sporthoj än

tycker inte man ska klanka ner på andra märken om man inte har mer kött på benen.
Annan Ljuddämpare? Jag har sätt och kört dessa maskiner och kan säga att ljuddämparen är den samma men det som är uppdaterat är ramen som är snyggare och stadigare samt att den har fått mycket bättre fälgar och riktig dämpare bak med riktig retur och rätt hårdhet.

teamairborne

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2006
Hoj
Alla möjliga men ingen riktig sporthoj än
Jag o mina tvåpolare köpte såna deluxe från Motorhandeln. två 125Cc och en 150 cc. Dom sög rejält! Fjädringen är stenhård, bromsarna är kassa -tröga o tar ingenting. däcken värdelösa - helt stenhårda o glashala.
sittställningen sög. Och bakdrevet är så himla stort att den varvar ut direkt, asjobbigt. Jag drog ifrån min 125:a med min gamla 110cc Loncin t.o.m. :p

Sen gick dom sönder hela tiden! Totalt skräp, vi sålde alla våra tre efter bara nån månad.

Men vi kör ju rätt hårt oxå, så då dög dom inte. men att köra o leka lite på gata kanske skulle fungera? :s

Nu kör jag DBR-1 Där har du grejer! :D :D
Kör hårdare o hoppar mer än nånsin, och den bara går och går. :D

Tycker inte dina påstående är riktigt korrekta. Hur mycket har du kört de igentligen? Vadå "Fjädringen är stenhård", du vet väl att man kan justera den!
Kan håll med om att den första modellen av 150cc var ganska hård i fjädringen bak men bara om man väger 60kg.
De nya modellerna av 150 och 125cc har blivit uppdaterade med nyare förstärkt ram, ny skön bakdämpare med retur samt betydligt kraftigare och mer hållbara fälgar med nav samt nya skivor. Så jag fattar inte hur du kan påstå att " bromsarna är kassa -tröga o tar ingenting" vad jämför du då med? en hoj för 100 tusen med Brembo? Har alldrig varit något problem med bromsarna och de tar lika bra som på alla andra dirtbikes!
Känns som du bara vill göra reklam för ett annat märke och klanka ner på ett annat...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept