Fråga ang. hjälm

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Man kan testa hjälmar på många olika sätt. Snells tester tex har hårdare och fler slag än Sharps vilket gör att om man vill få bra betyg av Snell så lär man bygga en hjälm som klarar hårdare smällar bättre till priset av sämre stötupptagning vid lättare smällar. Arai brukar vara Snell-märkta vad jag minns så dom siktar kanske på att klara rejäla smällar.

Det är inte helt lätt att bedöma vilken hjälm som är bäst utan att veta vilken typ av våld den kommer råka ut för och vad man själv prioriterar. Jag har (efter att ha läst på lite) valt att köra med hjälmar som är ECE-märkta men INTE klarar Snells krav eftersom jag vill ha en hjälm som dämpar bra vid relativt sett lätt våld. Sharps tester verkar också vettiga om man vill ha den typen av hjälm.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Säg inget om Sharp-testet till grabbarna i MotoGP/WSBK/BSB bara (eller alla andra serier för den delen), för med en sådan livsfarlig hjälm så kommer alla vilja byta direkt, och ARAI kommer förlora masor med förare. :död



Att ARAI får lågt betyg på sidorna är de facto inte så konstigt eftersom det är konstruktionens svagaste del, just eftersom visirmekanismen med sidoplattorna sitter där.


Om du i din vilda fantasi tror att vm-förarna med Arai kasar runt med en Chaser, well.. Då får du tro det.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig

Ja det här summerar upp det hela bra tycker jag: "Vi på MC-Nytt tror att du som motorcyklist om du kör omkull löper risk att slå i gatan lite var som helst på hjälmen och inte endast på de fem punkter ECE22.05 låter testas."

ECE-R22.05 testas mycket riktigt på 5 utvalda ställen på hjälmen, medan te x SNELL säger att man kan välja fritt inom en viss area av hjälmen så att man inte har just fasta ställen man testar på gång på gång.

Jämförelse mellan SNELL / ECE-R22.05: http://www.araihelmet-europe.com/rx7gp/RX-7GP%20Movie/images/impact_01.html
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns det några tester som jämför ljudnivån i hjälmar? :confused:
Vore kul å se skillnaden mellan tex NeoTec och Qwest. :va
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
http://www.visordown.com/motorcycle...lmet-ratings-says-leading-scientist/7268.html

http://whyarai.co.uk/sharp.php
Här förklarar Arai sin syn på saken, kortfattat:
Sharp resultat beror på sämre resultat på två mätställen på skalet, utanför öronen.
(övriga mätpunkter ger bästa resultat)
Dessa ställen är enligt Arai´s egna erfarenheter väldigt sällan utsatta för islagskrafter, då axlarna "sitter ivägen", och dom har istället konstruerat hjälmarna med prio på öronkomfort och ljudvolym.
Man säger sig också kunna omkonstruera hjälmarna så att man klarade testerna,
men väljer att inte göra det.

Personligen väljer jag att tro att Arai vet en del om detta då dom började tillverka hjälmar runt 1950 och därmed har stor erfarenhet från otaliga olyckor och tävlingsvurpor.
 
Last edited:

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Hade ts köpt en hjälm på bt som varit kass i sharp, hade förmodligen glåporden haglat. Nu har ts köpt en dyr arai och då är det helt plötsligt sharps tester det är fel på:va Vafan är det frågan om?

Araien är tydligen kass enligt sharp, köp läget.

Kolla stjärngraderingen nästa gång och prova ut en som pasar ditt huvud
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Här förklarar Arai sin syn på saken, kortfattat:
Sharp resultat beror på sämre resultat på två mätställen på skalet, utanför öronen.
(övriga mätpunkter ger bästa resultat)
Dessa ställen är enligt Arai´s egna erfarenheter väldigt sällan utsatta för islagskrafter, då axlarna "sitter ivägen", och dom har istället konstruerat hjälmarna med prio på öronkomfort och ljudvolym.
Man säger sig också kunna omkonstruera hjälmarna så att man klarade testerna,
men väljer att inte göra det.

Enligt det resonemanget så är Arais mening att det är bakhuvud och uppe på toppen man slår i huvudet som hojåkare (då de bevisligen presterade minst skadlig acceleration i dessa punkter). Det är alltså vanligt förekommande att man landar likt en fritt fallande fura mitt på knoppen.. Att slå i pannan är således mindre viktigt.

Jag är förvånad över arais inställning; De har i särklass tyngst integralhjälmar med halvdant skydd. Detta skulle också betyda att hjälmar som Shoei Qwest, X-sprit II och XR1100 är "tillrättalagda", obekväma och bullriga. :va

Sharp skrev:
For every helmet model, we run 32 tests on seven helmets across a range of sizes – assessing how well each helmet could protect the brain in the event of a crash. To ensure the validity of our assessment, we only test helmets that we ourselves have purchased from retail outlets...

What’s more, SHARP analyses national and international crash studies – helping us to select the test points that are most representative of ‘real world’ crashes.
Det sista är ju i så fall i motsatsförhållande till Arais uttalande om att "axlarna är ivägen". :va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
SHARP eller inte, Arais största problem är deras infästning på visiren. :huvet

Den är precis o-jävla-duglig (och ja, jag vet hur man gör, och ändå så var det en känsla av att snart går det åt h-vete, och visst gjorde det så en dag, med trasigt lock) - plastigt räppel med riktigt sunko-el-grande funktion.

Att sedan inluftsventilen på käkskyddet formligen ramlade av av sig självt utan yttre påverkan (är extremt försiktig med krukorna), skör och spröd plast återigen...säger en del.

Arai fick sälja en hjälm till mig, det blir inte en till, Shoei är på en annan nivå (och tur i oturen har jag mer shoei-knopp än Arai dito).

Anfäkta å anamma.

/J
 

Icy

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR1000rr 2006
Arai´s förklaring på varför den presterar dåligt i SHARP testet köper jag inte, hjälmen är säkerligen fullt tillräcklig. Men jag vill inte ha fullt tillräcklig, jag ville ha en riktigt bra hjälm när det kommer till säkerhet.

Arai levererar inte på den punkten beviserligen, då Chaser hjälmen inte ens är med i SNELL testet. Samt att de underpresterar av det grövsta i SHARP testet.

Synd bara att butiken lurade mig, jobbigt att leta upp ett nytt ställe att handla på då det inte finns så många ställen i närheten.

Får helt enkelt ta och kolla upp saker och ting bättre nästa gång, har ju liksom inte råd att köpa en ny hjälm i den prisklassen så det blir nog till att köpa en billigare men med bättre resultat.

Skulle bra gärna vilja få testat en Nitro Aikido, då den har lysande poäng och kostar 2000kr. Men kanske får kika på en AGV hjälm, fanns ju några med hyffsat resultat.

Om någon med lite insyn däremot vet något som skulle få mig att ändra på mig, får ju jättegärna höra av sig :)
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Gå in i en butik som har massa olika hjälmar, Prova ALLA utan att kolla vad de kostar och lägg de du tycker om åt sidan. Sen väljer du den hjälm som passar bäst.

Kostar den 2000 tur för dig, kostar den 4-5000 så är det otur, poängen är dock att du ska ha en som sitter bra och då får det kosta tycker jag.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Köp en av de hjälmar som klarar sig bra i test !!!!!
Förslagsvis den som passar skallen BÄST , sen får den kosta vad den vill ( i itt fall 1295:- på mässan )

Den som inte ser likheter med ex oljor , pris , kvalitet , och vad folk bestämt sig för är bäst rekommenderas tänka en vända till .

M
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag har en polare, minst, som krocktestat sin Chaser och han lever idag. Inga konstigheter, sluta noja!

Jag har för övrigt också en Chaser, riktigt skön kruka! :yoparty
 
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top