Fråga ang stoppies

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
tja, har en fzs 600 och har börjat att göra stoppies, det går bra att få upp den men hjulet låser sig ganska ofta :eek: därför vågar jag inte prova på högre hastigheter än 40. (fick sladd på framhjulet vid 50km/t fan! :skrämd ,

Mina tekniker är 1: 30-40km/t bromsar progressivt för att komprimera gafflen och sen trycker jag lite hårdare, då reser den sig oftast.
2: Samma hastighet, och kör en progressiv men hård inbromsning hela vägen tills den reser sig.

underlaget där jag tränar är det inget fel på, kanske däcket är det fel på (michelin)?

vad gör jag för fel?
Bromsar jag för hårt?

Jag vet att det är träning, träning, träning men man börjar undra om framhjulet låser sig ganska ofta

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
jag kan väl inte skryta med att jag e någon tallang men jag började med att göra stoppies när det va 1 meter till jag skulle stanna dvs upp ner..

och även då kunde fram hjulet släppa...
nu vill jag helst inte göra en stoppie under 80kmh.. för den blir inte så lång.. och det är inte ofta det släpper.. (bara me kalla däck)
men när jag gör det så bromsar jag hårt + att jag ställer mig lite fram släpper hjulet så släpper jag bromsen men ombaken börjar gå upp så e de bara att parera så man får det så hör som möjligt..

ta de lugnt i farten :tummenupp

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
525
Kanske du måste lägga lite mer tyngd på framhjulet?
Testa att glida fram lite på tanken om det går...

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Gunga till lite på fotpinnarna precis innan så kroppsvikten inte ligger på cykeln, jag har märkt att jag har arslet 10 cm över sadeln när jag gör stoppies :p

Kanske inte så snygg style men det funkar. Förut körde jag med Macadamdäck ifram och det låste sig hela tiden. När jag provade att studsa till lite innan jag nöp i så funkade det bättre. Man måste ha lite teknik, att bara sitta rätt uppochner å nita funkar inte.

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
Låsning

Hmm. jag kör med macadam 100x nu, det kanske är det som bidrar lita grann...
annars stutsar jag inte, brukar krossa pungen mot tanken :crash
och lyfta upp baken lita istället.

Är däcket för hård så att den måste varmas upp ORDENTLIGT innan?

Vad kör du/ni för däck?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Metzeler Rennsport, stoppiesulan No:1 :tummenupp

Jag brukar hävda att Macadam är skräp men då blir folk sura så det ska jag inte göra. Iofs va mitt av den gamla modellen tror jag. Kolla med nån rejsing-gubbe om du får köpa ett gammalt däck så ska du få se på grejer.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
borde väl va så att ju högre fart ju mer kraft att ta upp baken
med. Å då borde det väl bli mer kraft på fram hjulet å då... borde inte fram hjulet släppa lika lätt...

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gixxer 750 -98
Jag hade macadam 90x förut och fick låsningar hela tiden fram tills jag bytte till michelin pilot road. Kanske beror detta dock på bättre teknik. Mitt råd är att du testar lite olika tekniker. Man bukar tipsa om att gunga till i sadeln så att bakfjädringen komprimeras innan man nyper till lite extra i frambromsen och tar upp hojen, men deta är ju stört omöjligt att tillämpa som nybörjare, då man har annat att tänka på. Men luta dig framåt och ha spända, dock inte helt raka, armar så att du kan lägga mycket tyngd på styret. Testa gärna att lyfta lite från sadeln om det känns OK. Du kommer att klara förr eller senare, bara du vågar träna :tummenupp

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
Tack för tipsen!, visst det tar sig, med väl uppvärmt framdäck så är det lugnt, då kommer baken upp fint. Men jag ska nog fixa bättre däck om jag ska satsa ordentligt :tummenupp

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
Pirelli supercoursa tycker jag funkar bra med lite mindre tryck ca 2kg. Säkert lika som Rennsport. Men annars prova att minska comp i gaffeln då går den upp lättare men blir svårare att balansera när du ska åka långt.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag kör med ett Sportec, och det funkar bra. Zebban kör med Rennsport RS2 eller rs1 och det är helt underbart att göra stoppies med...

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
kustj skrev:
Jo ett sånt Rennsport Rs1 funderar jag på att skaffa :tummenupp

Visst är däcket skitbra, kör själv med RS2 bak, och ska ha det fram med, men det kostar ju multum om man inte köper begagnat...

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
:tummenupp några hundringar bara om man köper från folk som kör på bana :bow, lite slitna på sidorna men vad är det :)

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
Yeeessss, där satt den!, idag lyckades jag med mina första rullande stoppisar :D, efter mycket lågfartsträning har man fått modet att satsa fortare...och visst, runt 70 var det, vilken kännsla :tummenupp

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
kustj skrev:
:tummenupp några hundringar bara om man köper från folk som kör på bana :bow, lite slitna på sidorna men vad är det :)

Jo, men har man inte möjligheten att köpa begagnat så blir det dyrt..

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
Emmi skrev:
Jo, men har man inte möjligheten att köpa begagnat så blir det dyrt..

Menar du dom som inte kan ha Race storlekar på sin hoj?

Men den som söker, han finner. Innan jag beställde racedäck så letade jag runt överallt. Då kan man göra riktiga fynd :tummenupp

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
kustj skrev:
Menar du dom som inte kan ha Race storlekar på sin hoj?

Men den som söker, han finner. Innan jag beställde racedäck så letade jag runt överallt. Då kan man göra riktiga fynd :tummenupp

Alla har inte möjligheten att få tag i begagnade däck, det ska hittas, betalas och hämtas...
Jag köper mina bakdäck för 400:- st, tycker det är ett helt ok pris.

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
Emmi skrev:
Alla har inte möjligheten att få tag i begagnade däck, det ska hittas, betalas och hämtas...
Jag köper mina bakdäck för 400:- st, tycker det är ett helt ok pris.

400kr, det är billigt :fakta :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...