Fråga: Hur bredspacklar man glasfiberväv på vägg?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag håller på och renoverar nya lägenheten i den mån jag kan och idag började jag bredspackla väggarna i sovrummet som består av målad glasfiberväv.
Jag började först med att spackla horisontellt, då rätt så tjockt lager, precis så allt var täckt med spackel. Så fattade jag att målaren på måleributiken menade att man skulle göra.
Sedan gick jag över till mitt eget tyckande och drog så att spacklet fyllde groparna men man såg ju fortfarande väven så att säga, de höga delarna och de är i samma nivå som spacklet.
Vilket sätt är rätt och vilket är enklast? Mitt senaste sätt tycker jag borde vara enklast, möjligtvis att jag får gå en vända till uppepå det. Att täcka helt kräver ju betydligt mer spackel och man får antagligen slipa ihjäl sig :(
Jag ska tapetsera med vanlig "easy-up"-tapet på detta senare. (fondväggen fanns bara i easy-up, jag är inte slö....)

spackla som det sista du skrev ....fyll igen groparna så att säga ...

easy up tål rätt dåliga underlag oxå ....om det är en ecco

hoppas du inte köpt en deccorama ,dom blir det sämre resultat av...då måste du vara nogare ...den är som ett läskpapper..den följer allt på underlaget...

men écco tapeten är klart bättre ....

lars m1000r skrev:
2373849 spackla som det sista du skrev ....fyll igen groparna så att säga ...

easy up tål rätt dåliga underlag oxå ....om det är en ecco

hoppas du inte köpt en deccorama ,dom blir det sämre resultat av...då måste du vara nogare ...den är som ett läskpapper..den följer allt på underlaget...

men écco tapeten är klart bättre ....

Det låter vettigt, då kör jag på det.
Har inte köpt tapeten ännu, men det blir ecco-fondvägg och sedan en hyffsat enkel borosan i sovrummet. Totalt blir det väl 7 olika tapeter mellan alla olika rum, får se till att hålla mig borta från deccorama då, tack för tipset.

UrbanTiger skrev:
2374142 Suom du själv räknat ut så är det skitsvårt att bredspackla med ett täckande lager om man inte är van målare. Enlast är att gå två vändor istället så blir det säkert bäst resultat utan att behöva slipa ihjäl sig. Fan jag spaklade som satan i gamla huset men det berodde på att under åtta lager tapet så ramlade putsen bort i stora kakor när väggarna strippades :skrämt

Jo, misstänker det men då jag har spacklat väldigt många bilar i mina dagar så finns där ju lite spackelvana så att säga. Men det var fan inte lätt, och jävlar vad spackel det går åt.
Jag går på och slipar ner det imorrn och ser om det behövs en vända till, förhoppningsvis är det bara att smälla upp tapeten. Jag har ju några rullar med gammal skräptapet, kanske skulle smälla upp den under så slipper jag spackla en gång extra :D
Det blir värre med matrummet och vardagsrummet, varav det sistnämda bara det är på ca 35kvm :( Dålig tapet överallt som är målad, det lär ta lite tid att fixa iordning. Dock ingen bredspackling....

Dee_cati skrev:
2373684 Jag håller på och renoverar nya lägenheten i den mån jag kan och idag började jag bredspackla väggarna i sovrummet som består av målad glasfiberväv.
Jag har just tapetserad sådana väggar. Det finns en speciellt anpassad underlagspapp för sådant underlag. Betydligt billigare än att tapetsera två vändor och dessutom mer effektivt eftersom pappen är relativt tjock.

anvand gratt sandspackel i grunden, inte vitt ( kommer inte ihag vad det heter) for det forra ar lattare att slipa.

Sen spacklar man vaven under mkt svettande o svarande, far angest over att det aldrig bli jamnt, for att slutligen inse att det ser lite "rustikt" ut med ojamnheterna o man ska anda bara mala over skiten. belona dig sjalv med en kall pilsner efter varje vagg.

Lycka till,

Dee_cati skrev:
2373684 Vilket sätt är rätt och vilket är enklast? Mitt senaste sätt tycker jag borde vara enklast, möjligtvis att jag får gå en vända till uppepå det. Att täcka helt kräver ju betydligt mer spackel och man får antagligen slipa ihjäl sig :(

Att du bredspackla tar tid, samt svårt att få jämnhet om man inte är van.

Hursomhelst, absolut enklast är att sätta dit renoveringsgips (6mm) spackla över skruvskallarna och sidorna. Tapsera.

Tiden det tar är betydligt kortare (och vetefan om inte billigare)

Badger skrev:
2375424 Att du bredspackla tar tid, samt svårt att få jämnhet om man inte är van.

Hursomhelst, absolut enklast är att sätta dit renoveringsgips (6mm) spackla över skruvskallarna och sidorna. Tapsera.

Tiden det tar är betydligt kortare (och vetefan om inte billigare)

Kommer inte att ske, orkar inte släpa hem gips efter gips efter gips med min rygg. Det är riktigt smidigt, javisst. Men det tog ca 2 timmar att bredspackla hela rummet, går troligtvis på det en vända till imorrn.

Stuff, det du menar är antagligen "cover-up" som täcker de flesta ojämnheterna. I vardagsrummet blir det troligtvis sådant på 3 utav 4 väggar då det är mycket jobb på dem. Synd att det är så satans dyrt bara, 250-300:- för en rulle på 10kvm :(

Så här ser det ut just nu på väggen, det känns jämnt och fint på de flesta ställen men några ställen behöver bättras på så jag kastar på en vända över hela rummet igen.

Bifogat

• tapet.jpg
    tapet.jpg
    90.4 KB · Visningar: 2,430
Dedära skulle ja gå över en ordentlig runda till..man vill inte ha vävtopparna i tapeten..De syns och känns..
Fast nu e det kanske inte direkta nåra ljusväggar?

tycker ba synd om dig :S .. hade de jobbigt nog me dem 3 kvm i köket jag spackla o slipa... o det för underlag att kakla över, med andra ord inte direkt noga alls...

Spackla en gång till men tänk på att spackel sjunker så dra inte av allt du lägger på dvs. ingen "skrapspackling".
Mvh/Målar'n

Laphroaig skrev:
2379011 Spackla en gång till men tänk på att spackel sjunker så dra inte av allt du lägger på dvs. ingen "skrapspackling".
Mvh/Målar'n

Jag gör ett försök. Att det sjunker visste jag, men inte att det sjönk så mycket som det verkligen gjorde, det märkte jag i taket där jag spacklade skarver :näsblod Hela jävla sprickan var framme igen, fastän jag inte skrapade speciellt hårt. Och det roligaste av allt är att nu är det bara 4 rum kvar efter detta rummet, som för övrigt är det minsta av dem. Dock inte glasfiberväv i de andra...

Dee_cati skrev:
2379998 Jag gör ett försök. Att det sjunker visste jag, men inte att det sjönk så mycket som det verkligen gjorde, det märkte jag i taket där jag spacklade skarver :näsblod Hela jävla sprickan var framme igen, fastän jag inte skrapade speciellt hårt. Och det roligaste av allt är att nu är det bara 4 rum kvar efter detta rummet, som för övrigt är det minsta av dem. Dock inte glasfiberväv i de andra...

Har du satt någon glasfiberremsa över skarvarna i taket?
Annars spricker det snart upp igen :mattias
Remsan är iofs. ingen garanti för att det inte kommer att spricka upp igen men det håller lite längre.

Lägg ner allt vad spackel heter, köp easy cover istället! Det är mycket lättare att arbeta med och går väldigt fort. Kostar ca 300 spänn per rulle och varje innehåller 10m2, man sätter upp den med vävlim på samma sätt som easy up tapeter.

mvh, Martin.

Machmud skrev:
2383847 Lägg ner allt vad spackel heter, köp easy cover istället! Det är mycket lättare att arbeta med och går väldigt fort. Kostar ca 300 spänn per rulle och varje innehåller 10m2, man sätter upp den med vävlim på samma sätt som easy up tapeter.

mvh, Martin.

Det där låter ju som att det kunde vara super när man tänker måla över gammal tapet!

Blip skrev:
2384012 Det där låter ju som att det kunde vara super när man tänker måla över gammal tapet!

Mjaa...som det står över detta inlägg så bör du nog köra hela rummet isf.

Den är ganska styv ( går att jämföra med grålump-papp ) just för att den ska täcka ojämnheter under.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick