Fråga om bränslespridare i samband med synkning av spjäll

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vet ingenting i detalj om hur en spridare fungerar, bara att den ger olika mycket bränsle beroende på när och hur mycket spänning som skickas på.

Frågan är: Om en spridare är elektriskt bortkopplad men har fullt bränsletryck, är den då helt fri från att ge ifrån sig bränsle?

Tänkte mest för att det är kul synka spjällen på Busan då det är 15 år sedan jag höll på och lekte med mitt Morgan Carbtune instrument. Grejen är det att jag har extra spridare integrerade i plenum/luftburken med separat ECU/EFI och för att komma åt justeringarna till spjällen måste denna lossas och vikas åt sidan. Det är ju enkelt att bara dra ut kontakten till extraspridarna i vad jag tror förhindrar dem att agera eldkastare.

Originalspridarna sitter orörda under spjäll och fungerar som vanligt med original ECU
 

Bifogat

  • 2296f59e-3723-44a9-b4f3-97da5f9d6267.jpg
    2296f59e-3723-44a9-b4f3-97da5f9d6267.jpg
    1.2 MB · Visningar: 18
  • Screenshot_20240604_012456_eBay.jpg
    Screenshot_20240604_012456_eBay.jpg
    110 KB · Visningar: 16
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vet ingenting i detalj om hur en spridare fungerar, bara att den ger olika mycket bränsle beroende på när och hur mycket spänning som skickas på.

Frågan är: Om en spridare är elektriskt bortkopplad men har fullt bränsletryck, är den då helt fri från att ge ifrån sig bränsle?

Tänkte mest för att det är kul synka spjällen på Busan då det är 15 år sedan jag höll på och lekte med mitt Morgan Carbtune instrument. Grejen är det att jag har extra spridare integrerade i plenum/luftburken med separat ECU/EFI och för att komma åt justeringarna till spjällen måste denna lossas och vikas åt sidan. Det är ju enkelt att bara dra ut kontakten till extraspridarna i vad jag tror förhindrar dem att agera eldkastare.

Originalspridarna sitter orörda under spjäll och fungerar som vanligt med original ECU
En spridare som funkar som den skall är stängd när strömmen är borta. En spridare är bara öppen eller stängd, inte något mellanläge för att spruta in mindre mängd bränsle.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Håller med föregående talare, det är även min erfarenhet.
När man höjde effekten på sin hederliga Volvo med turbo så insåg man att systemet till slut "bottnade".
Det vill säga spridarna var öppna nästan 100% av tiden.
Så då fick man öka bränsletrycket som nödåtgärd, och sedan blev det andra spridare, med annan pump...dubbla pumpar...osv.....tills pengarna var slut, och vevstaken kikade ut genom blocket.
Varför slutade man med sånt :va
Det var ju roligare än att gå på krogen :)

Så, ja, är den elektriskt frånkopplad så är den helt stängd, om den inte är defekt.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Håller med föregående talare, det är även min erfarenhet.
När man höjde effekten på sin hederliga Volvo med turbo så insåg man att systemet till slut "bottnade".
Det vill säga spridarna var öppna nästan 100% av tiden.
Så då fick man öka bränsletrycket som nödåtgärd, och sedan blev det andra spridare, med annan pump...dubbla pumpar...osv.....tills pengarna var slut, och vevstagen kikade ut genom blocket.
Varför slutade man med sånt :va
Det var ju roligare än att gå på krogen :)

Så, ja, är den elektriskt frånkopplad så är den helt stängd, om den inte är defekt.
Det finns bättre stakar, o vevaxel o växellådor o kardanaxlar o bakaxlar - det är aldrig försent att ge upp :lol
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tackar så mycket! Då borde jag kunna operera säkert när jag gör detta.

Men jag är alltid nojig när jag håller på med bränslesystem, står helst utomhus också eftersom det är inte mitt garage.

Eller nojig och nojig ska man inte vara men man ska ha respekt! 😁
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tackar så mycket! Då borde jag kunna operera säkert när jag gör detta.

Men jag är alltid nojig när jag håller på med bränslesystem, står helst utomhus också eftersom det är inte mitt garage.

Eller nojig och nojig ska man inte vara men man ska ha respekt! 😁
Bättre med kunskap än respekt!! ;)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant, jag har aldrig hållit på med insprutning utan bara förgasare men det är alltså tiden som spridare är öppen som avgör bränslemängden. Jag trodde i min enfald att spridare även kunde öppna olika mycket beroende på vilken spänning den fick.

Om vi fortsätter med spridare, vad avgör storleken och kanske I mitt fall storleken nedåt, jag har nämligen två 30 mm spjällhus liggandes i garaget som.är tänkta att monteras på mitt turbobygge men frågan blir då hur vet man vilkaa spridare som är lämpliga? Jag misstänker att det är som vanligt för mig problem att hitta nog små grejer😉
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant, jag har aldrig hållit på med insprutning utan bara förgasare men det är alltså tiden som spridare är öppen som avgör bränslemängden. Jag trodde i min enfald att spridare även kunde öppna olika mycket beroende på vilken spänning den fick.

Om vi fortsätter med spridare, vad avgör storleken och kanske I mitt fall storleken nedåt, jag har nämligen två 30 mm spjällhus liggandes i garaget som.är tänkta att monteras på mitt turbobygge men frågan blir då hur vet man vilkaa spridare som är lämpliga? Jag misstänker att det är som vanligt för mig problem att hitta nog små grejer😉

Bensin innehåller 9kwh/liter så det är bara räkna vilket bränsleflöde du behöver för en given effekt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Håller med föregående talare, det är även min erfarenhet.
När man höjde effekten på sin hederliga Volvo med turbo så insåg man att systemet till slut "bottnade".
Det vill säga spridarna var öppna nästan 100% av tiden.
Så då fick man öka bränsletrycket som nödåtgärd, och sedan blev det andra spridare, med annan pump...dubbla pumpar...osv.....tills pengarna var slut, och vevstaken kikade ut genom blocket.
Varför slutade man med sånt :va
Det var ju roligare än att gå på krogen :)

Så, ja, är den elektriskt frånkopplad så är den helt stängd, om den inte är defekt.

Ni har med all sannolikhet rätt men tänk på att detta är ett system med en central spridare i plenum inte separata spridare i varje port. Jag hade inte tagit gift på exakt hur det funkar utan att ha koll på vad det är för system.
Det finns definitivt spridare som har varierande flöde isf att jobba med öppningstider (ex Bosch K-jetronic) men troligen är detta inte ett av dom.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Intressant, jag har aldrig hållit på med insprutning utan bara förgasare men det är alltså tiden som spridare är öppen som avgör bränslemängden. Jag trodde i min enfald att spridare även kunde öppna olika mycket beroende på vilken spänning den fick.

Om vi fortsätter med spridare, vad avgör storleken och kanske I mitt fall storleken nedåt, jag har nämligen två 30 mm spjällhus liggandes i garaget som.är tänkta att monteras på mitt turbobygge men frågan blir då hur vet man vilkaa spridare som är lämpliga? Jag misstänker att det är som vanligt för mig problem att hitta nog små grejer😉
Bränslemängden är en funktion av parametrarna spridarstorlek, öppningstid och bränsletryck.
Skaffa minsta möjliga spridare och sänk trycket så har du i praktiken fått en ännu mindre spridare. Sänk bara inte så mycket att bränslet inte finfördelas ordentligt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Intressant, jag har aldrig hållit på med insprutning utan bara förgasare men det är alltså tiden som spridare är öppen som avgör bränslemängden. Jag trodde i min enfald att spridare även kunde öppna olika mycket beroende på vilken spänning den fick.

Om vi fortsätter med spridare, vad avgör storleken och kanske I mitt fall storleken nedåt, jag har nämligen två 30 mm spjällhus liggandes i garaget som.är tänkta att monteras på mitt turbobygge men frågan blir då hur vet man vilkaa spridare som är lämpliga? Jag misstänker att det är som vanligt för mig problem att hitta nog små grejer😉
Jag trodde också det var spänningen som reglerades, men det gick ju inte riktigt ihop med att man mappar med millisekunder som jag pillat lite själv med som du kanske vet.
Utan att riktigt veta vad som händer...😉

Kommer nog att bryta strömmen helt istället till extraspridarnas EFI-box när jag kör motorn på tomgång och synkar, så att denne inte får spader av någon okänd anledning när jag tar bort slangarna till EFI-boxens inbyggda mappsensor.
(Tänkte låna de 4 anslutningarna till Carbtune pro-instrumentet)

Bild från tidigare på råttboet 😁
Notera mina fina T-anslutningar i mässing från Kina. Hade i plast från början och en av dem pallade inte laddtryck och alla värmeväxlingar. Den blåa T-anslutningen samt de mindre svarta oem på bild får aldrig smaka på laddtryck så de fick vara ifred. (Backventil på den slingan till original map-sensor)
 

Bifogat

  • 20240506_154556.jpg
    20240506_154556.jpg
    2.5 MB · Visningar: 17
  • Screenshot_20230923_064455_Drive.jpg
    Screenshot_20230923_064455_Drive.jpg
    112 KB · Visningar: 14
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
När jag tar bort slingan till extra-EFI'n tar jag ju även bort signalslangen till bränsletrycksregulatorn.
Spelar det någon roll? Behöver den vakuum för att fungera??

Kom dock på nu att om så är fallet är det ju bara att dra en ny tillfällig slang från regulatorn och till anslutningen där Backventilen sitter. Den behövs ju inte vid synk.




Screenshot_20240605_004630_Chrome.jpgScreenshot_20230923_064455_Drive.jpg
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Synka spjäll gör man ju med avstängd motor, hitta spjället som är fast (förmodligen där gasvajern sitter), ta fram en (typ) 2mm borr med fräsch skaft som ska användas som "bladmått".
Skruva upp tomgångsskruven så att du får in borrskaftet, ska inte fastna eller glappa, justera sen de övriga spjällen på motsvarande sätt med justerskruvarna.
Kom ihåg att skruva ner tomgångskruven efteråt.

Lycka till
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ni har med all sannolikhet rätt men tänk på att detta är ett system med en central spridare i plenum inte separata spridare i varje port. Jag hade inte tagit gift på exakt hur det funkar utan att ha koll på vad det är för system.
Det finns definitivt spridare som har varierande flöde isf att jobba med öppningstider (ex Bosch K-jetronic) men troligen är detta inte ett av dom.
Ja, det har du rätt i.
Gamla system, som K-Jetronic, har denna funktion, men då är spridarna inte elektriskt styrda, utan mekaniskt.
Hade faktiskt förträngt den mekaniska insprutningen från Volvos 240 GLT, så tack för påminnelsen.
Kommer ihåg att den luftflödesmätaren (en skiva i insuget) var ett helsike att justera in.
Men finns det elektronisk insprutning med variabelt flöde i spridarna?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Synka spjäll gör man ju med avstängd motor, hitta spjället som är fast (förmodligen där gasvajern sitter), ta fram en (typ) 2mm borr med fräsch skaft som ska användas som "bladmått".
Skruva upp tomgångsskruven så att du får in borrskaftet, ska inte fastna eller glappa, justera sen de övriga spjällen på motsvarande sätt med justerskruvarna.
Kom ihåg att skruva ner tomgångskruven efteråt.

Lycka till
Jo, jag vet att synkklockor eller detta instrument är ett verktyg som inte nödvändigtvis behövs.

Jag tar med mig din info. Busa gen1 har ju ett gammalt system med manuell tomgångsskruv också så...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jo, jag vet att synkklockor eller detta instrument är ett verktyg som inte nödvändigtvis behövs.

Jag tar med mig din info. Busa gen1 har ju ett gammalt system med manuell tomgångsskruv också så...
Vacuum/synk klockor är tyvärr nödvändigt ont till vacuumfuggar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bensin innehåller 9kwh/liter så det är bara räkna vilket bränsleflöde du behöver för en given effekt.

Om man siktar på runt 40-50 hp så borde det vara nånstans runt 30-35 kW, det borde väl då krävas nånstans runt 3.3-3.9 liter i timmen vilket borde bli tex 3900/60 detta borde bli 65 cc/min men det är väl på en spridare eller hur tänker man här? Borde inte ex en tvåcylindrig motor dela bränslemängden mellan cylindrarna så det räcker med att halvera mängden till varje cylinder eller tänker jag galet. Då jag googlat så verkar det som att spridarna mäta i cc/min stämmer detta?


Synka spjäll gör man ju med avstängd motor, hitta spjället som är fast (förmodligen där gasvajern sitter), ta fram en (typ) 2mm borr med fräsch skaft som ska användas som "bladmått".
Skruva upp tomgångsskruven så att du får in borrskaftet, ska inte fastna eller glappa, justera sen de övriga spjällen på motsvarande sätt med justerskruvarna.
Kom ihåg att skruva ner tomgångskruven efteråt.

Lycka till

Så själva synkningen går alltså bara till så att man synkar spjällen öppna lika mycket samtidigt och inte efter vakuum?j Jag har två spjällhus dom ska byggas samman men då blir det betydligt enklare om man "bara" ska synka ihop dom så spjället öppnas lika mycket och inte behöver kunna göra detta synbart med motorn igång och vakuumklockor inkopplade.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top