Fråga om kamtider

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Tjena!

Jag var och lämnade in toppen till grottis i eftermiddags. Såg bra ut sa han, finns inte mycket att modda för småpengar så jag kommer få lite bredare ventilsäten.. han ska svarva dem åt mig. Hela ytan på ventilernas kant användes inte ens, smart!

Ta bort lite kanter, annars är det inget annat.

Grottis var vänlig nog att visa mig kit-specsen på trimmade ZX-6R '98 hojjar. Intressant. En racemoddad hojj inom kawasakis gränser är en 0,6 mm planing. Vid denna planing så stod det att man skulle lägga avgas på 108 grader istället för 100, och insug på 107 grader istället för 100 grader.

Kan någon berätta vad det här betyder. (Jag är inte helt säker på siffrorna, såg dem fort, men där ungefär).

Så som jag kan förstå så ska jag få insuget 7 grader senare än original och avgasen 8 grader tidigare.

Den här siffran 100 grader, vart någonstans mäts den någonstans. Är det på kamaxeln? Är det vid maximalt lyft då eller precis då den börjar trycka?

Tack för all hjälp!

/a
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Tack, grymt bra info Lillorvar. Ska mäta lite.

/a
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Väldigt enkelt kan vi säga att siffrorna är lobecenter, högt lobecenter ger effekten på topp, lågt ger effekten i botten. Att gå under 100 grader på en modern motor brukar inte rekomenderas pga risken för ventilkollision. I min gamla bonn-motor däremot så har jag vid ett tillfälleräknat bort mig och kört avgaskammen på 72,5 grader istället för 107,5 som jag trodde att det var, och då lämnade cykeln ändå 145 hk på hjulet. I en modern motor så hade man inte ens kunnat trycka på startknappen utan att få kollision. Så, nu får Brink och Lundin komma och berätta sanningen :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vinkelvärdet anger hur många grader före ÖD (f avgas) och efter
ÖD (f insug) resp ventil har max lyft. (mätt i vevgrader som vanligt)

Lägre värde innebär närmare från ÖD, högre värde längre ifrån.

Tänk på min bild M__M__M__ av ventilernas rörelse. Öka
ena eller andra lobevinkeln innebär ett bredare M. (tyvärr kan jag
inte visa exakt var i M:et ÖD ligger, men nära mitten är det.)

Alcatraz problem är att få plats med kolven i mitten på M:et.
(i den bilden rör sig kolven som ett V eller U uppifrån). Att dra
isär M:et (=öka lobevinklarna) ökar kolv/ventil spalten.
/u
edit: obs !! lobecenter är entydigt, men öppnings/stängningsvinklar beror MYCKET på vilket ventilspel o öppning man mäter vid. Och nästan alla gör olika.....
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
OLJEKYLD GSXR skrev:
I min gamla bonn-motor däremot så har jag vid ett tillfälleräknat bort mig och kört avgaskammen på 72,5 grader istället för 107,5 som jag trodde att det var, och då lämnade cykeln ändå 145 hk på hjulet.

I början av "karriären" hade jag min insugkam satt till 106 grader, trodde jag. Istället satt den på 90-(106-90), dvs 74 grader. Den gick som satan upp till 6000 varv men sen var det som att stå på bromsen. Shit happens! :D
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
ulf_lundin skrev:
Vinkelvärdet anger hur många grader före ÖD (f avgas) och efter
ÖD (f insug) resp ventil har max lyft. (mätt i vevgrader som vanligt)

Lägre värde innebär närmare från ÖD, högre värde längre ifrån.

Tänk på min bild M__M__M__ av ventilernas rörelse. Öka
ena eller andra lobevinkeln innebär ett bredare M. (tyvärr kan jag
inte visa exakt var i M:et ÖD ligger, men nära mitten är det.)

Alcatraz problem är att få plats med kolven i mitten på M:et.
(i den bilden rör sig kolven som ett V eller U uppifrån). Att dra
isär M:et (=öka lobevinklarna) ökar kolv/ventil spalten.
/u
edit: obs !! lobecenter är entydigt, men öppnings/stängningsvinklar beror MYCKET på vilket ventilspel o öppning man mäter vid. Och nästan alla gör olika.....

Ulf, vad skulle jag gjort utan dig! Klockrent!

Har ni något tips hur jag ska måtta in rätt vinklar, ska jag köpa en massa gradskivor och fästa på vevaxeln och måtta? Blir det så exakt? Vi snackar ju ändå om precision på en grad här.

Måste man ta av kammarna varje gång man ska ändra tajmingen på dem eller finns det något smart sätt att ställa in dem perfekt redan monterade.

Edit: Givetvis kommer kammarna att ha justerbara kamdrev monterade. Den sorten som sitter fast med två bultar i ett urfräst hål.

Thanx!

/a

By the way, mycket nöjd med grottis asså, en riktigt trevlig kille. Finns mycket att lära sig om portning, den där mannen verkar kunna sina grejjer.

Hann knappt presentera mig innan grottis såg toppen och kastade sig över den som en utsvulten räv på en köttbit. :)

Han blev helt paff då han undersökte min topp, den såg jättebra ut sa han. Han pysslar ju med nya ZX-6RR toppen och han är väldigt missnöjd med den. "Det är bara SKIT!" såsom han så vackert uttryckte sig, hehe. Mycket arbete att få det rätt på den toppen. En R6 går att fixa billigt och snabbt i jämförelse. Skumt av kawasaki att ändra på toppen så kraftigt.

En racemoddad R6 2003 skulle enligt honom ge 125 hästar på bakan, ganska imponerande. Jag hajjar nu varför de flesta banåkare gillar R6, lätt att trimma!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En 360° gradskiva är ett måste, ju större - desto bättre. Du lär också skaffa/göra en TDC-stopp så att du kan justera in gradskivan för TDC. Du lär även använda en mätklocka. Det är pillergöra. Ha INTE bråttom... för då blir det fel.

Gör alltid en grovkoll efter att du tror att du har gjort allt rätt. Se till att att maxlyft på utblåset är ca 100 grader _före_ TDC och att maximalt lyft på insuget är ca 100 grader _efter_ TDC - mätt inom samma 360 graders rotation. Dvs så att du mäter på samma 360-graders cykel.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top