Fråga om mitt beggade bak däck

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Hej!!

Ska och köra på bana. Det sitter på ett michelin pilot sport 190/17-55. Problemet är att det har blivit lite slitet på mitten. Måste jag byta eller går det att köra. Förstår att jag kommer att få sämre fäste p.g.a kanterna, men går dom till sig efter några varv på bana i lite lugnare fart??

Tacksam för svar

Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Varför skulle du få sämre fästa på sidorna?? Det e väl mitten som e sliten. Sen så kan jag lungt våga påstå att du kan köra med det där bakdäcket. det är gummit på sidorna du behöver.

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
De e bar å kör. Fast den kommer nog kännas lite "tippig" när du kommer över kanten.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Mrlind skrev:
Varför skulle du få sämre fästa på sidorna?? Det e väl mitten som e sliten. Sen så kan jag lungt våga påstå att du kan köra med det där bakdäcket. det är gummit på sidorna du behöver.

Håller med ovanstående talar...
lustigt varför lägger du aldrig ner i högerkurvorna?? det ser inte lika slitet ut på den sidan...e du rädd om ljuddämparen? :tungan :hihi :7peta

/KaliZ

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
-01,Monster med 916cc
KaliZ skrev:
Håller med ovanstående talar...
lustigt varför lägger du aldrig ner i högerkurvorna?? det ser inte lika slitet ut på den sidan...e du rädd om ljuddämparen? :tungan :hihi :7peta

/KaliZ

Om den gått på gatan så är det kankse rondellernas fel...

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Med Pilot Sport skulle jag ta det väldigt lugnt, jag fick absolut noll förtroende
för Pilot sport på gata. Om jag inte är helt gaggig finns det fler med liknande åsikter.

/A

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Alla som vurpade på de 4-5 bankörningar jag var på förra året hade Pilot Sport på hojarna... :näsblod

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Don Quixote skrev:
Nah, 2,1 vill du nog ha fram. och 2 bak
Gäller så lågt lufttryck för gatdäck med? Dom blir inte för varma då? Alltså jag har ingen aning, jag frågar bara. Man inbillar ju sig att de har en lägre arbetstemperatur än ett bandäck. Har endast kört med super corsa o liknande på bana...

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Don Quixote skrev:
Nah, 2,1 vill du nog ha fram. och 2 bak

Skulle nog vilja sticka ut hakan lite och säga 1.2 bak och 1.4 fram! Det var Jerker Axelsson som lärde mig det och det funkade kalas när jar körde bandagar med gathojen. Du får upp temperaturen fort och mycket gummi i backen=bra fäste. Tror nog inte heller det är däckens fel när folk åker av på bandagar.....

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Pelle B skrev:
Skulle nog vilja sticka ut hakan lite och säga 1.2 bak och 1.4 fram! Det var Jerker Axelsson som lärde mig det och det funkade kalas när jar körde bandagar med gathojen. Du får upp temperaturen fort och mycket gummi i backen=bra fäste. Tror nog inte heller det är däckens fel när folk åker av på bandagar.....

Det är ju fan nästan punka!!! :fatta!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Pelle B skrev:
Tror nog inte heller det är däckens fel när folk åker av på bandagar.....

Håller med. Har kört på Pilot Sport och så länge man kör mjukt kan man köra fort med dem med.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag skulle nog råda dig att kolla vad du normalt sett ska ha i fram- respektive bakdäcket och utgå från det (på min 954:a innebär det t ex 2,5 i fram och 2,9 i bak om jag inte minns fel). Sen kan du pröva med att ta ur ca 0,5-0,6 kg bak och något mindre i fram. Värt att tänka på är att hojen kan kännas svampig och trögstyrd de första varven innan du fått upp värmen i däcken, men det blir bättre sedan.

Men kom ihåg att det finns de som förespråkar ett oförändrat lufttryck när det gäller gatdäck, även vid bankörning eftersom däcken är tillverkade för att köras med det trycket.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Däcken får bla upp värmen lättare med mindre lufttryck. Gör som Donkismock säger och kör med 2,1 fram o 2,0 bak så blir det nog bra! :tummenupp

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
Glöm ej att ta det lugnt några varv så du får upp värmen i däcken först!
När de är kalla känns det nästan som man har punka men när den
känskan är borta så kan du öka på :tummenupp
Har kört bana i 2 år med min 16" Blade på pilot sport,
så det funkar... men racedäck är det väl inte...

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
RejserAnders skrev:
Glöm ej att ta det lugnt några varv så du får upp värmen i däcken först!
När de är kalla känns det nästan som man har punka men när den
känskan är borta så kan du öka på :tummenupp
Har kört bana i 2 år med min 16" Blade på pilot sport,
så det funkar... men racedäck är det väl inte...

Va igår och hämtade beggade däck. Har ett Pirelli Dragon super corsa bak och ett Metzler Rennsport fram. Däcken är körda ca 20-30 minuter på bana så det finns så det räcker för mig att glida på en dag. Nu känns det roligt, fick så många negativa svar om pilot sport att jag inte hade vågat gasa på med dom. Nu siktar jag på 1.18 på Kemora :tummenupp

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...