Fråga till er Whisky Gurus.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Satt och drömde mig bort här på jobbet och kom fram till en sak jag inte är 100 på. Förvisso var det någon som sa 'Drick som du tycker det smakar bäst' och det är sant men vad 'ska' man ha för glas? Man får det ju serverat i allt från Cognacskupa till Tumbler och Likörglas.

Vilket är rätt?

Bifogat

• kupa.jpg
    kupa.jpg
    1.3 KB · Visningar: 122
  • likör.jpg
    likör.jpg
    1.1 KB · Visningar: 117
  • tumbler.jpg
    tumbler.jpg
    2.1 KB · Visningar: 117

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Fearless skrev:
den till höger..

Nepp. Det till vänster (konjakskupa) är mest använt av whiskykännare. Detta för att formen tillåter en att "skalpa" omkring med whiskyn utan att spilla. Dessutom fångas dofter och arom i "halsen" av glaset.

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Finns faktiskt whiskyprovarglas som ser ut som en mindre kopia av ett rödvinsprovarglas.
Annars är det kupa som gäller om man ska prova whisky, då får man fram alla dofter!
Fast dricka whisky det kan man göra ur vad man tycker är bäst!

Superhawk

Egen
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Låst
http://www.whiskyakademien.com/

Det ska sägas genast. Ett vinprovarglas, aromglas eller varför inte en mindre konjakskupa går faktiskt bra som provningsglas. Men de ska vara ofärgade, för att ögat ska få säga sitt.
Om det är så att du söker ett mer exakt instrument så rekommenderas ett mindre tulpanformat glas. De flesta kännarna använder sig av den typen idag. Skälet är att doften koncentreras bättre när den stiger uppåt.
Att det bör vara ett litet glas har sin goda förklaring i att större glas ökar avdunstningen och karaktären lätt kan uppfattas som spritig. 25ml bör räcka alldeles utmärkt.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Plåtniklas skrev:
...vad 'ska' man ha för glas?

Vet inte vad man "ska" använda... men jag njut-dricker oftast ur typ cognacskupa, gillar att whiskyn får stor yta mot luften så den luktar mer... :kär och att den värms upp av handen, så den både luktar och smakar mer...

Partydrickande... tja, whatever konkavt kärl som är hyfsat rent. :D

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
69:an skrev:
Vet inte vad man "ska" använda... men jag njut-dricker oftast ur typ cognacskupa, gillar att whiskyn får stor yta mot luften så den luktar mer... :kär och att den värms upp av handen, så den både luktar och smakar mer...

Partydrickande... tja, whatever konkavt kärl som är hyfsat rent. :D

Då var jag inte helt ute och cyklade då. :tummenupp Jag dricker ur kupa när jag är hemma.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Felet med glaset till höger är att botten är tjock. Whisky ska kunna värmas av handen för att smakaromerna ska framträda.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Macho Woman skrev:
Felet med glaset till höger är att botten är tjock...

Tycker jag har läst raka motsatsen någonstans, att ett whiskey glas ska ha en tjock glasbotten!

//@

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Eller varför inte göra som i Western-filmer och dricka whiskey ur snapsglas... :hihi

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Jag måste säga att jag föredrar "konjakskupa". Dricker man en fin whisky (vilket man alltid borde :p) så fattas liksom en dimension om man tar whiskyglaset. Man känner inte dofterna lika bra och tenderar att bara "stjälpa i sig"...

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
d1ce skrev:
Tycker jag har läst raka motsatsen någonstans, att ett whiskey glas ska ha en tjock glasbotten!

//@

Då är frågan vart du har lärt dig det? Jag har i alla fall varit på whiskyprovning med professionell föreläsare tre gånger, och han säger precis tvärtom, vilket dessutom stämmer med vad jag läst i whiskyböcker.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Macho Woman skrev:
Då är frågan vart du har lärt dig det? Jag har i alla fall varit på whiskyprovning med professionell föreläsare tre gånger, och han säger precis tvärtom, vilket dessutom stämmer med vad jag läst i whiskyböcker.

Då är det antagligen så att jag druckit lite för mkt whiskey vid tidpunkten för den litterära upplevelsen... Du har nog rätt i den här frågan!

:tummenupp

//@

s9d8as0vjk

Guest
"Tulpan"-format glas ska det vara ... om du bor i El Stockholmo så köper du dom i 6-pack på akkurat för 140:- tror jag det var. Stabilt som fan !

s9d8as0vjk

Guest
Äcklig whisky som man vill ha godare kan man dricka i ett glas med tjock botten (som isolerar mot värme bra för värme ger mer smak). Ha sedan i en massa is för att reducera smaken ännu mer ... ;)

En god whisky ska man dricka i tulpan-format glas som man värmer lite lätt i handen med andra handen som "lock". Sedan doftar man lite i glaset och sippar i sig medan man njuter till fullo.

Slutsatsen blir att det kan vara bra att ha båda glastyperna hemma !

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fearless skrev:
den till höger..
Nä, såna dricker bara jenkarna ur eftersom de har så äcklig whiskey så det inte finns nån mening med att fånga upp dofterna :D

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Mr B skrev:
Äcklig whisky som man vill ha godare kan man dricka i ett glas med tjock botten (som isolerar mot värme bra för värme ger mer smak). Ha sedan i en massa is för att reducera smaken ännu mer ... ;)

En god whisky ska man dricka i tulpan-format glas som man värmer lite lätt i handen med andra handen som "lock". Sedan doftar man lite i glaset och sippar i sig medan man njuter till fullo.

Slutsatsen blir att det kan vara bra att ha båda glastyperna hemma !
Ahhhhhhhh,sääääääärleeeeeeeeek.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Mr B skrev:
"Tulpan"-format glas ska det vara ... om du bor i El Stockholmo så köper du dom i 6-pack på akkurat för 140:- tror jag det var. Stabilt som fan !

Najs!! Det ska jag komma ihåg! Satt nämligen och letade efter såna glas på nätet och hittade inga. :)

[EDIT] Varför dricka äcklig whisky alls? :fakta

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...